Reklame fra Equinor

Jeg fikk Aftenposten Innsikt denne uka, og s. 2 og 3 var fylt med det jeg oppfatter som villedende reklame. Her er teksten:

Tekstdelen av annonsen som sto i Aftenposten Innsikt som kom 31. oktober 2024.
Trykk på bildet for større versjon (og et utdrag av teksten finnes under en link til Equinor i innlegget).

Det er ikke så lenge siden Equinor ble dømt for villedende reklame i England (NRK), og jeg tenker at denne reklamen godt kunne vært prøvd for Forbrukerombudet.

I saken fra NRK uttaler Equinor at “Vi respekterer, men er skuffet over utfallet i Advertising Standards Authority Council. Vi tar lærdom av dette til framtidige kampanjer, sier pressekontakt Alice Baxter i Equinor i Storbritannia til Kampanje.” I denne kampanjen har de tonet ned havvind-satsningen, og ikke knyttet den direkte til Equinor. Men, det er likevel nok å ta av her:

  • “avgjørende at den gassen og oljen som produseres har minst mulig utslipp.”
    Produksjonen av olje og gass står for noen få prosent av totalutslippet fra produktet, men det er bare her Equinor kan gjøre noe. Om de da ikke reduserer produksjonen eller produserer mer grønn energi.
  • “Ved å bytte ut gassturbinene med kraft fra lan kan gassen heller sendes til Europa og brukes mer effektivt der.”
    Her nærer de opp huner historine om at norsk gass erstatter kull i Europa. Nå har de sluttet å skrive de direkte, og skjuler det bak “effektivt”. Det er jo ikke gitt at det er det som skjer. Det er minst like sannsynlig at norsk gass brukes til å forsyne Europa med MER energi, og da vil det globale utslippet av CO2 øke.
  • Men gir det mening å bruke fornybar energi til å fortsette å produsere fossil energi?
    Ja, svarer Equinor freidig. Og kanskje særlig fordi de her kan gjennomføre en gedigen grønnvasking: Det bidrar til lavere utslipp både for Equinor og Norge. Dette er jo helt sant, men i og med at klimagassutslipp er et GLOBALT problem, så hjelper det lite at Equinor og Norge bare eksporterer den gassen vi ellers ville brukt til produksjon. Det er i beste fall et nullsumspill, og i verste fall med på å øke klimagassutslippene globalt. (I tillegg til å rasere mer norsk natur for å få tak på grønn energi.)
  • ... opprettholde arbeidsplassene i industrien og gi store inntekter til samfunnet
    Denne historien har helt klart også en skygge. Arbeidsplassene i olje- og gassindustrien er en helt vesentlig del av det grønne skiftet. Når disse da betales mye bedre for å fortsette med fossil energi, så går det grønne skiftet saktere i Norge enn i andre land. Når det kommer til inntekter er jo det sant, samtidig som de nå har kommet på et nivå som begynner å bli problematisk. Årets statsbudsjett består av litt over 2000mrd i utgifter, og av disse dekker SPU (“Oljefondet”) inn nesten 25% (460mrd). Det er neppe sunt på sikt.
  • Elektrifiseringen av samfunnet vil være en stor jobb, og den vil kreve noe av oss alle.
    Dette har jeg ovenfor omtalt som “rasering av natur”. Det er jo heller ikke unaturlig at en bransje som bruker 8% av Norges strømforbruk også vil påvirke prisnivået. Prisdannelsen i el-markedt er jo helt villvest, særlig her sør.
  • … vi må forandre oss.
    Ja, det må dere, og det må vi. Dommen i England viser jo at selvbildet ikke passer med realitetene. Riktignok investerer Equinor en del i fornybar energi (havvind), men av totalen er det fortsatt forsvinnende lite. Inntekter fra grønn energi er nærmest fraværende.

Som vanlig i materiale fra Equinor og Offshore Norge (tidligere Norsk Olje og Gass) er det aldri direkte løgner de kommer med, men de vinkler sakene sine på en veldig tendensiøs måte. Og utelater helt essensielle fakta. Derfor mener jeg at denne annonsen burde vært ført for Forbrukerrådet/Forbrukertilsynet. Dette er ikke et narrativ, men en narratyv!

Disse offentlige organene er mest opptatt av riktig informasjon om pris, men det Equinor gjør i denne annonsen er jo villedning på et mer overordnet nivå. Det hadde vært veldig spennende å se om en slik klage kunne ført frem i oljelandet Norge.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

2 svar til Reklame fra Equinor

  1. Lars sier:

    Heldigvis er det ikke bare jeg som er oppgitt over hvordan Equinor pøser ut penger for å “omforme sannheten i sitt bilde”. Organisasjonen Klimakultur har gjort veldig mye på dette området, og er vel verdt et besøk:
    https://www.klimakultur.no/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.