De siste ukene har Equinor vært sterkt inne i Aftenposten, og hatt veldig mye annonsørinnhold:

Heldigvis er det ikke bare jeg som har reagert på dette. Selv om det merkes med Annonsørinnhold, så er det ganske likt poden over som handler om noe rent redaksjonelt… Likhetene på forsiden var også så store at jeg trykket feil flere ganger.
Eivind Trædal i MDG holder heldigvis i gang denne saken, og har et innlegg i Medier24 med tittelen: Dag ut og dag inn er Aftenposten reklameplakat for oljebransjen. Dette måtte selvfølgelig få et tilsvar, stabssjef i Aftenposten Morten Andersen gjør et forsøk på å forklare i tilsvaret: Annonsører ønsker en kontekst av høy kvalitet. Det kan Aftenposten tilby. Eivnd gir seg ikke (heldigvis!) og har et nytt tilsvar med tittelen: Ett av de drøyeste eksemplene på at en norsk medieaktør selger sin troverdighet mot betaling. Det er noen flere artikler i høyre spalte for de som er interessert, men de er bak betalingsmur.
Det jeg reagerer sterkest på er hvordan en aktør kan så til de grader kjøpe seg plass. Vi snakker om Norges desidert største selskap, og bare kommunikasjonsavdelingen er antagelig større enn alle de som jobber med natur- og miljøvern i Norge…
Så ja, de behandler alle likt. Likevel er det stor forskjell på betalingsevnen til aktørene. Særlig når det gjelder å markedsføre en virkelighetsforståelse er det rart at noen skal ha så til de grader forrang. Et produkt er en ting, men dette handler om vårt grunnleggende syn på samfunnet. Jeg er ikke stolt over at klimaskepsisen i Norge er på høyde med Saudi-Arabia…
Så får det i alle fall litt etterspill:
https://www.medier24.no/artikler/aftenposten-gjor-flere-endringer-etter-equinor-kritikken/481132
Takk til Eivind Trædal!