Extinction Rebellion sør

I dag har jeg deltatt på en ulovlig demonstrasjon mot cruisetrafikken i Kristiansand. Det var en spennende opplevelse:

Fredelig markering i havna i Kristiansand.

Selv om dette gikk veldig fredelig for seg, så ikke det veldig kort tid før politiet var på plass:

Så kom politiet.

Før dette hadde vi hatt en rolig prat med en fra havna. Jeg ser jo at dette ikke er spesielt god reklame for Kristiansand, men et sted må en begynne. Statsbudsjettet var ikke spesielt oppløftende, og i dag kunne undertegnede og 9 andre bidra på denne måten.

Derfor ble det dessverre ikke tid til å fremføre denne gjennomarbeidede og klare appellen (PDF), men du anbefales å lese den!

Det er absolutt på sin plass å rette søkelyset mot cruisenæringen. Journalist Lars Gilberg i Vårt Land hadde en sak om dette 22. mai i år. Her skriver han blant annet:

Kloakk i havet. Flytrafikken er forlengst blitt et virus i verdens blodomløp. Men cruisetra- fikken har hittil sneket seg litt under radaren for de fleste. Hver eneste dag slipper et cruiseskip ut like mye forurensning som en million biler, rapporterer nett- siden greenworldwarriers.com.
Kan dette tallet virkelig stemme? Ja, sier Transportøkonomisk institutt. Forklaringen er at bilindustrien ved hjelp av partikkelfiltre har tatt store steg for å eliminere utslippene, mens cruisetrafikkens utslipp av svovel, nitrogen og kloakk i liten grad har vært underlagt miljøkrav.
Et gjennomsnitts cruiseskip produserer 780.000 liter med kloakk per uke. Ifølge greenworldwarriers.com dum- pet verdens cruiseskip i 2014 mer enn 3,7 milliarder liter ubehandlet kloakk rett i havet.
Heldigvis skjer det ting. Sjøfartsdirektoratet ga i forrige uke en bot på 700.000 kroner til det greske rederiet Global Cruise Lines for svovelutslipp ved Flåm i Aurlandsfjoren.
I fjor var det 2.200 anløp av cruiseskip i de 45 norske havnene som er dimensjonert for disse kolossene. På de siste 25 årene er antallet cruiseturister i Norge økt fra 100.000 til 800.000 tusen.
Alarmen er for lengst gått i Geiranger, bygda som i 2005 havnet på Unescos verdensarvliste. Siden den gang har antallet cruiseturister som setter sine bein på kaia blitt tredoblet. Samtidig er luftforurensningen blitt så høy at Folkehelseinstituttet betegnet den som helsefarlig i en rapport i fjor. Ja, luften kan i verste fall være dødelig, kom det fram.
Transportøkonomisk insti- tutt anslår i sin framtidsskisse at cruisetrafikken i Norge bare vil øke, noe politikerne bør møte med krav om nullutslipp – selv om det kan begrense veksten.De som frykter for turistinntektene, bør lese siste setning en gang til: TØI advarer ikke om mindre besøk. Det de sier er at det kan bli begrenset vekst i trafikken.

Det er alltid mulig å diskutere hva som er rett måte å aksjonere på. Jeg opplever at sentrale myndigheter gjør altfor lite, og at dette var noe jeg kunne bidra med i dag. Jeg tror det er mange som kjenner på det samme, og at XR også vi bli mye større her i byen og landet.

Det er ikke den enkelte cruisepassasjer vi vil ramme, men en næring som ikke kan fortsette som i dag hvis vi skal ta klimatrusselen på alvor.

Nå var nok trusselsituasjonen “jazza” litt opp hos politiet, som ganske snart økte sin innsats til 2 biler og fire personer:

Politiet var klar for alt – det er jo betryggende på en måte. Samtidig er det jo ikke 9 fredelige demonstranter som er trusselen her, men en næring som spyr ut CO2 og annen forurensning.

Vi forlot stedet fredelig og rolig, og tok noen flere bilder før vi takket hverandre for innsatsen:

Flere bilder fra dagens aksjon finnes i galleriet: Demonstrasjon mot cruisenæringen på Flickr. (Bildene er i Creative Commons og kan dermed fritt lastes ned og brukes.)

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.