Tillit i nye medier

I dag og tid 17.3.17 er det et intervju med Onora O´Neill (75) som har fått Holbergprisen. I intervjuet sier hun blant annet følgende:

– Dei teknologiske endringane gjer det vanskelegare å stole på nyheiter generelt. Nye medium kan produsere feilaktig informasjon om ei hending, og skapar i sin tur eit ekkokammer. Folk klikkar på det dei er samde i, og får gjennom dataalgoritmar opp nye nyheiter som stadfestar haldningar dei alt har. Det skapar eit forstyrra perspektiv (min utheving). At mykje digital kommunikasjon går føre seg anonymt gjer og at mange blir likegyldige til det dei skriv.

For noen dager siden skre Eivind Trædal (inforådgiver i MDG) om et godt eksempel på dette på FB:

Jeg tror han absolutt har et poeng, og jeg har tidligere skrevet om “Algoritmehelvete” her i bloggen.

Litt senere i samme avis er det en artikkel om “Endelaus cyberkrig” av Niall Ferguson. Han avslutter slik:

Krigen til Trump har byrja: det er 1. cyberkrigen. Som i alle krigar var det første offeret sanninga. Til skilnad frå andre kriger vil det ikkje vere noko siste offer, ettersom det er ein krig utan ende. Bli van med han. Eller kvitt deg med datamaskina di.

Og i Vårt Land hadde Lars Gilberg nok en strålende kommentar: Vi lurer oss selv. Han avslutter på denne måten:

Både medier og reklameindustri har i over hundre år anvendt kunnskapen om forankring. Men Facebook gjør det mer raffinert, fordi den feeden og føden dette sosiale mediet gir meg – forskjellig fra en milliard andre feeder selskapet setter sammen – er et resultat av en uhyre sinnrik kartlegging der jeg i bunn og grunn reduseres til en pavlovsk hund.
Jeg er selvsagt bevisst om dette når jeg bruker Facebook. Derfor vet jeg at underbevisstheten lurer meg.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.