I dag har vi levert Herman i Malaga, og jeg har kjøpt togbillett hjem igjen. Den har foreløpig kostet 300EURO (interrail 5 av 15d og to plassreservasjoner). Flybilletten hit ned kostet litt over 500NOK. Noe er alvorlig sykt her… Tid er penger sier vi, men tog er 6g så dyrt som fly, selv etter billigste reisemåte på begge transportformer. Hvordan er det mulig? Skal en sende brev gjelder jo dette at prisen øker hvis det skal raskere frem. Men, hvis det dreier seg om et legeme er det helt annerledes. Hva er egentlig logikken her?
Instagram
Siste kommentarer
- Tommycop til Cruisenæringen
- Lars til Mer i NRK
- Hans Petter Jacobsen til Mer i NRK
- Lars til Økologisk kjærlighet
- Lars til Gandhi-gullgruve
- Lars til Ny norsk økofilosof og forfatter
- Lars til Det året eg vakna
- Sigri Sandberg til Det året eg vakna
- Lars til Tekst på gravstein
- Sigurd Schultz til Atlas of the heart
Kategorier
Bloggrull
Arkiv
- april 2025 (4)
- mars 2025 (3)
- februar 2025 (8)
- januar 2025 (28)
- desember 2024 (3)
- november 2024 (11)
- oktober 2024 (2)
- september 2024 (3)
- juli 2024 (2)
- juni 2024 (3)
- mai 2024 (7)
- april 2024 (3)
- mars 2024 (10)
- februar 2024 (3)
- januar 2024 (8)
- desember 2023 (2)
- november 2023 (3)
- oktober 2023 (1)
- september 2023 (3)
- august 2023 (1)
- juli 2023 (1)
- juni 2023 (4)
- mai 2023 (6)
- april 2023 (4)
- mars 2023 (8)
- februar 2023 (4)
- januar 2023 (2)
- desember 2022 (4)
- november 2022 (9)
- oktober 2022 (4)
- september 2022 (8)
- august 2022 (2)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (3)
- mai 2022 (8)
- april 2022 (9)
- mars 2022 (7)
- februar 2022 (10)
- januar 2022 (10)
- desember 2021 (16)
- november 2021 (11)
- oktober 2021 (18)
- september 2021 (15)
- august 2021 (7)
- juli 2021 (23)
- juni 2021 (5)
- mai 2021 (16)
- april 2021 (14)
- mars 2021 (20)
- februar 2021 (10)
- januar 2021 (8)
- desember 2020 (12)
- november 2020 (8)
- oktober 2020 (7)
- september 2020 (11)
- august 2020 (9)
- juli 2020 (5)
- juni 2020 (9)
- mai 2020 (13)
- april 2020 (14)
- mars 2020 (11)
- februar 2020 (18)
- januar 2020 (16)
- desember 2019 (18)
- november 2019 (11)
- oktober 2019 (12)
- september 2019 (13)
- august 2019 (9)
- juli 2019 (9)
- juni 2019 (8)
- mai 2019 (8)
- april 2019 (9)
- mars 2019 (7)
- februar 2019 (12)
- januar 2019 (17)
- desember 2018 (14)
- november 2018 (13)
- oktober 2018 (3)
- september 2018 (13)
- august 2018 (9)
- juli 2018 (12)
- juni 2018 (6)
- mai 2018 (17)
- april 2018 (10)
- mars 2018 (7)
- februar 2018 (15)
- januar 2018 (14)
- desember 2017 (13)
- november 2017 (16)
- oktober 2017 (9)
- september 2017 (22)
- august 2017 (12)
- juli 2017 (10)
- juni 2017 (24)
- mai 2017 (24)
- april 2017 (20)
- mars 2017 (21)
- februar 2017 (26)
- januar 2017 (17)
- desember 2016 (28)
- november 2016 (21)
- oktober 2016 (21)
- september 2016 (26)
- august 2016 (20)
- juli 2016 (12)
- juni 2016 (17)
- mai 2016 (16)
- april 2016 (20)
- mars 2016 (12)
- februar 2016 (23)
- januar 2016 (14)
- desember 2015 (24)
- november 2015 (24)
- oktober 2015 (17)
- september 2015 (19)
- august 2015 (19)
- juli 2015 (9)
- juni 2015 (23)
- mai 2015 (31)
- april 2015 (25)
- mars 2015 (26)
- februar 2015 (26)
- januar 2015 (12)
- desember 2014 (9)
- november 2014 (17)
- oktober 2014 (36)
- september 2014 (12)
- august 2014 (6)
- juli 2014 (7)
- juni 2014 (7)
- mai 2014 (9)
- april 2014 (12)
- mars 2014 (29)
- februar 2014 (23)
- januar 2014 (28)
- desember 2013 (23)
- november 2013 (47)
- oktober 2013 (35)
- september 2013 (39)
- august 2013 (30)
- juli 2013 (22)
- juni 2013 (25)
- mai 2013 (22)
- april 2013 (25)
- mars 2013 (41)
- februar 2013 (29)
- januar 2013 (31)
- desember 2012 (32)
- november 2012 (28)
- oktober 2012 (32)
- september 2012 (19)
- august 2012 (25)
- juli 2012 (31)
- juni 2012 (28)
- mai 2012 (35)
- april 2012 (16)
- mars 2012 (21)
- februar 2012 (25)
- januar 2012 (54)
- desember 2011 (41)
- november 2011 (39)
- oktober 2011 (36)
- september 2011 (38)
- august 2011 (25)
- juli 2011 (28)
- juni 2011 (30)
- mai 2011 (39)
- april 2011 (30)
- mars 2011 (21)
- februar 2011 (35)
- januar 2011 (35)
- desember 2010 (31)
- november 2010 (41)
- oktober 2010 (55)
- september 2010 (35)
- august 2010 (22)
- juli 2010 (15)
- juni 2010 (20)
- mai 2010 (16)
- april 2010 (17)
- mars 2010 (56)
- februar 2010 (19)
- januar 2010 (35)
- desember 2009 (41)
- november 2009 (29)
- oktober 2009 (39)
- september 2009 (47)
- august 2009 (49)
- juli 2009 (38)
- juni 2009 (36)
- mai 2009 (37)
- april 2009 (34)
- mars 2009 (31)
- februar 2009 (45)
- januar 2009 (45)
- desember 2008 (26)
- november 2008 (29)
- oktober 2008 (33)
- september 2008 (41)
- august 2008 (32)
- juli 2008 (25)
- juni 2008 (46)
- mai 2008 (46)
- april 2008 (43)
- mars 2008 (39)
- februar 2008 (20)
- januar 2008 (48)
- desember 2007 (53)
- november 2007 (52)
- oktober 2007 (46)
- september 2007 (36)
- august 2007 (37)
- juli 2007 (14)
- juni 2007 (39)
- mai 2007 (27)
- april 2007 (28)
- mars 2007 (27)
- februar 2007 (20)
- januar 2007 (34)
- desember 2006 (23)
- november 2006 (21)
- oktober 2006 (24)
- september 2006 (20)
- august 2006 (13)
- juli 2006 (12)
- juni 2006 (17)
- mai 2006 (25)
- april 2006 (28)
- mars 2006 (27)
- februar 2006 (30)
- januar 2006 (32)
- desember 2005 (28)
- november 2005 (23)
- oktober 2005 (31)
- september 2005 (19)
- august 2005 (20)
- juli 2005 (5)
- juni 2005 (27)
- mai 2005 (40)
- april 2005 (29)
- mars 2005 (28)
Meta
Problemet med tog er kanskje de statlige monopoltilstandene eller arven fra disse. Jeg kjenner folk som har jobbet i NSB og de kan fortelle om veldig mange arbeidere som gjor veldig lite. I tillegg tjener de enormt. For om ikke grunnlonnen er saa stor saa har de astronomiske tillegg av alle mulige slag og gigantiske pensjoner. Og har nok jernbanens administrasjoner ofte hatt et veldig «statlig preg» ogsaa. Her har ogsaa NSB bidratt med uendelig mange skrekkhistorier. De ser ikke behovet for sammenheng mellom utgifter og inntekter. De annsetter saa mange de har lyst til og bruker saa mange penger som de foler for. Og saa satser de paa at staten dekker underskuddet. Og det gjor de jo.
Billettene blir grisedyre men fordelen kan kanskje vere at alle arbeiderne som tjener saa mye ogsaa bruker mye penger. De kjoper seg baater, biler, hytter og bor i store villaer. I tillegg drar de stadig paa ferieturer og alt dette genererer grisevillt mye co2.
I perioder av historien har verdens co2-nivaa ligget alt for lavt. Faktisk saa lavere enn 0,028%. Dette har hemmet matproduksjonen over hele jorden. I dag ligger nivaaet paa
0,039 og okningen i biologisk vekst er tydelig. En annen effekt av dette er at mange planter som lever i grenseomraader for sin eksistens bruker mindre energi for aa overleve. I mange tilfeller greier de seg med mindre vann ogsaa. Sa i senere aar har man sett at vegitasjonen brer seg paa steder hvor det tidligere ikke vokste noe som helst.
Og gronne arealer har stor paavirkning paa klima. De akumelerer fuktighet. Mange av de «ekstreme» flommen mediene skriver om har sin aarsak i enomre arealer med bebyggelse og oppdyrket mark som drenerer all nedbor paa veldig kort tid. Slik var det ikke tidligere. En annen veldig stor fordel er at gronne arealer avgir vanndamp til luften paa en gjevnere maate. Uten vanndamp, som skaper praktisk talt all drivhuseffekt og staar for det meste at de temperaturregulerende mekanismene, gaar det som i Sahara. Der er luften oftes knusktorr med det resultat at det blir brennende varmt om dagen og kuldegrader om natten. Ingen ting overlever og de store temperaturforskjellene skaper stormer.
Men kanskje vil litt mer co2 stabilisere klimaet der etter hvert ogsaa. Mulighetene er til stedet, for man vet at ogsaa Sahara en gang var et gronnt areale med skoger og gress.
Hvis jeg hadde drevet med jerbane saa hadde jeg kanskje lansert en reklamekampanje for dyre togbilletter med dette utgangspunktet. «Koster mye mer, man gjor jorden gronnere».
Og bare for ordens skyld, jeg lerte om slike ting paa skolen noen aar for ipcc oppfant klimakrisen. Faktisk var det knapt en eneste forsker som kjente til den da ipcc lanserte den. Og de ristet paa hodet. Og i dag sliter IPCC selv voldsom med aa overbevise folk, mange av sine egne inkludert. Og for de som gidder aa lese alle klimparaportene deres (nesten ingen), saa ser man at de sliter. Ingen temperaturstigning paa tyve ar og det globale klimaet er mer stabilt enn normalt. Men de fleste maa pent gjore det politikerne krever for aa faa sin lonn.
Det lekker ogsaa stadig ut opplysninger om at de planlagte co2avgiftene kommer til aa ramme middelklassen i den vestlige verden ganske voldsomt. Og de som vil tjene mest paa dette, i tillegg til folk som Al Gore ol, er de aller rikeste i de mindre utviklede landene rundt i verden. Rimelig vis. For i praksis er det disse som har storst inflytelse i FN-systemet.
Naar norske politiker drar til viktige konferanser i utlandet skryteter de faktisk av at de er «verdensmestere i aa straffe sin befolkning for co2-utslipp. Men de lar oss selvsagt forstaa at dette bare er begynnelsen.