Klimapilegrim

I år brukte jeg sykkel for å komme meg til Korsvei i Seljord. På vei opp syklet jeg som klimapilegrim sammen med tre andre, mens jeg på vei ned igjen var alene. Her fra campen på Ogge gjestgiveri:

20150722-IMG_5522

Jeg brukte fire dager hver vei, så det var ganske overkommelige dagsetapper. Underveis fikk jeg mulighet for å gruble litt over dette med energi og klima. Det er jo spesielt vår forkjærlighet for fossil energi som gjør at vi får et varmere klima. Bil bruker bensin, og en liter bensin inneholder ca 7800kcal har jeg nå funnet ut. Underveis på klimapilegrimssykkelturen brukte jeg Polar sin V800-klokke. Her får jeg oppgitt hvor mange kcal hver sykkeløkt ble på. De fire sykkeldagene fra Kristiansand til Seljord ble tilsammen på 6.235kcal. På vei ned igjen brukte jeg 8.214kcal. Etter sykkelen hadde jeg en henger på 30+ kilo, og en lett pakkpose på bagasjebærer og frontveske. Tilsammen mellom 30 og 40kg bagasje. Fullt overnattingsutstyr og kjøkken. Omregnet til bensin blir dette bare ca 1,85 liter (14.449kcal). Altså under 2 liter! Mange biler ville brukt dette bare i bakkene opp fra Fjågesund!

Kroppen vår er utrolig energieffektiv, og sykkel også. En bil veier jo ofte 10 ganger så mye som en sykkel med bagasje. Dessuten er den mye dårligere til å benytte seg av energien. Jeg synes dette er et vanvittig tankekors, og dette er noe jeg skal ta med meg tilbake i hverdagen. Terskelen for å bruke bil blir etter dette ENDA høyere. Hvis du vil lese mer om konvertering mellom forskjellige energiformer, så anbefaler jeg denne siden. Jeg har også gjort meg noen tanker om Tesla i innlegget før dette…

Vil du se flere bilder fra Klimapilegrimssykkelturen, så finner du det i galleriet Klimapilegrim 2015.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Samfunn. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Klimapilegrim

  1. Lars sier:

    Jeg har fått noen kommentarer på FB til denne oppføringen. Først en herlig link fra sykkelgeneralen i Bergen:
    http://www.treehugger.com/bikes/whats-the-worlds-most-energy-efficient-vehicle-a-bicycle.html

    Så fikk jeg spørsmål om jeg var sponset av Polar. Det er jeg definitivt ikke, men det var den som ble brukt til å måle kcal for øktene. Jeg bruker også appen Runkeepr fra tid til annen, og den bruker en annen algoritme for å beregne kcal. Mitt hovedpoeng er likevel at sykling er EKSTREMT energieffektivt sammenlignet med bil (selv om det jo tar mye lenger tid).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.