Telendos rundt i kajakk

I går bestilte jeg kajakk og guide for å få selskap rundt øya Telendos utenfor Kalymnos. Det blåste i hele natt, og vi våknet til liten kuling. Men, padling ble det.

Her har guiden George Karpathios fra Aegean Paddlers funnet en fin og rolig strand å sjøsette fra. Det meste av Kalymnos og Telendos egner seg dårlig til i ilandstigning. Som dere ser skal det ikke stå på utstyret. George leier ut Rockpooler og NDKer, og jeg følte meg straks hjemme i min Explorer.

På vi utover mot Telendos fikk vi friskere og friskere vind bakfra. Til tider hadde jeg mer enn nok med å holde i åra, og de verste røysene må ha vært på over 20m/s. Heldigvis ble ikke bølgene så høye, men fikk flere fine surfer. I nord kom vi i le fra både fallvinder og SSØ. Når vi rundet fikk vi vinden rett i mot, men fremdeles var det delvis skjermet av en liten øy. Her fant jeg en grei takt, og det gikk fremover. Fremme ved den lille øya ble det litt vann, før vi gikk vdere mot den eneste sandstranden på denne siden av Telendos. Etter å ha passert øya som tok i mot bølgene ble det særdeles rocka i mine øyne. George sa senere at bølgene var mellom 6-8 fot, og at det var konstant beaufort 7 (14-17m/s). Da følte jeg at det nesten ikke gikk fremover. Noen av bølgene brøt også, og det var som om noen kastet ei bøtte i ansiktet på meg. Nå kom det også noen røyser, og han mente de var oppe i styrke 9 – liten storm (21-25 m/s). Da gikk det ikke fremover, og et par ganger var jeg redd for at kajakken skulle vri seg md vinden. Melkesyra sto fra navlen til halsen, og et øyeblikk var det fristende å spørre om tauing. Men, gudene vet hvordan han skulle få festet den lina så mye som det hoppet opp og ned…

Vi kom ENDELIG frem til sandstranda. Og da var jeg rimelig tom. George disket opp med nydelig salat og en ekstra vannflaske. Så kom regnet, og vi hoppet i båtene igjen. Da begynte det plutselig å styrtregne, lyne og vindkulene var tilbake igjen. Vi rundet Telendos i syd med utrolig skiftende lys, men heldigvis mindre bølger. Rå roet det seg litt, og vi kunne sette over til Kalymnos igjen. Vel fremme klarnet det over Telendos, og ikke før vi hadde fått alt på bilen hadde det roet seg veldig.

Været skifter fort her, og dette er definitivt det råeste jeg har vært ute i av forhold. Under lunsjen foreslo jeg at dette måtte da være stjerne 4 forhold. Da ristet George på hodet og sa det var gode stjerne 5. Han har vært flere ganger i Angelsey på kurs, så tror nok han har stjernevurderingen greit inne. Det betyr at jeg har overlevd i stjerne 5, og med litt utholdenhetstrening er klar for både redning og tauing under tilsvarende forhold. Her er det bare å holde trøkket.

Her er det jo mest klatring som gjelder, men hvis en trekker en parallell blir det som å ha gått sin første 8a tror jeg. Det gjør godt! 🙂

Jeg gjør jo litt av samme jobben som George gjør her nede, og det var spennende å sitte i den andre kajakken. George kan trygt anbefales til andre, og det må jo være unikt med slikt kvalitetsutstyr til kundene? Her er George med Telendos i bakgrunne, og med sine flotte kajakker:

Jeg skal se om jeg ikke kan få en dag til, eller rett og slett en padletur RUNDT Kalymnos også – får se litt hvordan dagene legger seg til rette. Det blir i så fall ikke før de andre har dratt. Det er en 3-dagerstur, men i underkant av 60km. Så det kunne gjøres på en dag også mente han. Er litt usikker på om det er en god plan, men to kunne sikkert godt greit under fine forhold.

Uansett er det herlig å ha hatt Middehlhavsvann under kjølen. Min første padletur i dette farvannet, og definitivt den sydligste. Når bølgene skylte over kajakken, og vannet randt ned i halsen under vesten, så er det greit med godt over 20 grader i vannet…

George tok noen bilder også – og vi har avtalt overlevering på Kalymnos Activity Center – så jeg får nok dem i løpet av noen dager. Så kan jeg få lagt inn mer bilder på vannet også. Det var nemlig veldig fotogent, men jeg har ikke med undervannshus hit.

Oppdatering 8.10:
Har akkurat fått beskjed om at George har tatt med seg godsakene til Athen, og at padlesesongen for i år dermed er over her nede. Det er jo litt leit, en samtidig fikk jeg tilgang på bildene han tok av turen vår. Her er de tre beste:

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Padling. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Telendos rundt i kajakk