Fra Kristiansand til Bamble

De to siste dagene har vi brukt til å flytte hjemmet vårt – hilaritas – fra Kristiansand til Bamble. Første dagen gikk vi til Grimstad. Avgang 08 fra Kristiansand i helt vindstille. Dermed ble det indre led med Ulvøysund og Blindleia:

Her ser vi skipper Trosby på vei gjennom Gamle Hellesund. Vi var ikke helt sikker på starten på hvor Blindleia gikk her, men heldigvis kom Morten å viste oss veien. Det er sightseeing-båten i Kristiansand. Vi avrundet turistfarten i Blindleia med broen over til Brekkestø. Herman gjorde en god skipperjobb han også:

Ved Skauerøya ble det nok vind til at vi kunne sette seil, og så bar det avgårde mot Grimstad. Vi passerte Homborsund fyr på litt avstand, men Rivingen fyr fikk jeg noen fine bilder av. Blant annet dette:

Det blåste opp da vi kom til Grimstad, og gjestehavnen var rimelig full. Havneverten kunne by på en plass, og der måtte vi bakke inn. Sånt har vi aldri gjort, og bøyen vi skulle feste til baugen lå en halv meter under vann. Med 7-8m/s fra siden brukte vi ikke mange forsøk på å skjønne at det ikke var for nybegynnere. Dermed la vi oss til på korttidskaien ved Oddensenteret. Det viste seg at vi kunne bli over der, og det gjorde vi!

Først fikk vi besøk av en tante – og det ble reker og fersk foccacia. Etterpå dro Ingunn og Herman for å gjøre unna noen 8´er-ruter i Kløfta, mens jeg leste Morgenbladet og fikk besøk av Leif. Veldig hyggelig. På kvelden ble det jammen også tid til “Tatt av filmen”, en lattervekkende oppsetning i apotekergården. Skrevet av Knut Nærum. Anbefales!

I dag kom vi avgårde enda tidligere, for det er jo et stykke fra Grimstad til Bamble. Vi var i gang ca 0730, etter å ha fylt 130l diesel. Det er første fylling siden Vigra i begynnelsen av juni! Det ble litt motor de første timene, men så ble det seil fra litt nord for Arendal. Her måtte jeg selvsagt ta bilder av lille og store Torungen fyr – fyrfetisjist som jeg er:

Møkkalasset fyr ble for langt unna, og vi holdt oss langt unna land på strak vei oppver. Vinden dreide over på SV, og vi kom lenger og lenger unna. Da vi tok fatt på Portør var vi 3,5nm fra land. Så jibbet vi, og kom inn i Jomfrulandsrenna. Her var det mye vær plutselig, og vi fikk noen vakre stemningsbilder:

Her er det Skadden helt syd på Jomfruland som rammes inn av uværet. Etterpå blir det selvsagt regnbue – en kraftig sådan:

Vinden roet seg plutselig også, og det var en periode 0,0 m/s. En brå overgang fra de siste 2-3 timene før da vi målte opp mot 10m/s bakfra. Noen av bølgene var ganske store også, men det var et stykke igjen til Listaseilas… Likevel var det godt å komme i le. Ingen av oss var gira på å lage noe mat under dekk, så sultne var vi. Ingunn disket opp med godsaker mens vi tøffet innover mot Flesa. Vi tråklet oss frem til Strømsundet, og etter et par forsøk tok ankeret. Dermed er vi klare for første natt i eget hjem på hytta:

Jeg dykket litt for å se an grunnforholdene. Heldigvis stikker hilaritas bare 58cm dypt, men det kan jo komme litt bølger og lavvann. Nå har vi en drøy meter klaring til roret, og det skulle holde. Ankeret sitter bra virker det som, så vi satser på en rolig natt. Så får vi gå i gang med moring-jobbing til uka.

Jammen rakk jeg ikke en kajakktur i nærområdet mens natten senket seg også – så nå blir det godt med et gjensyn med puta. Først 13 timer seiling, så en drøy time i kajakk. Da har jeg i alle fall fått frisk luft i dag! 🙂

Bortsett fra litt trøbling i gjestehavna i Grimstad har turen fra Kristiansand gått helt uten problemer. Alt virker som det skal ombord (bortsett fra motortimetelleren som plutselig ikke viser noen tall).

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Fra Kristiansand til Bamble

1. rune sævre sier:

Flott å høre dine beskrivelser av kysten, natur og manøvrering. Har selv opplevd jib ved Jomfruland. Da fikk jeg tauverk nesten rundt halsen og bommen i hodet. Men jeg overlevde. Ga en lærepenge! God tur videre!