Padling og seiling

I dag startet vi dagen med 3 timer padling blant øyene i Fitjar – veldig fint var det:

Så var det litt vannfylling, handling, vasking av båt og dusjing før vi kastet loss. Vi hadde ikke mer enn rundt Smedholmen før vi kunne sette seil:

Vi startet med Genoa, og koste oss veldig. Men, hastigheten var ikke helt på høyden, så vi dro opp storseilet også. Da fikk vi 0,5-1 knop mer, og slik drev vi på helt til vi tok vest syd av Mosterøy. Da måtte motoren i gang igjen. Samtidig gikk jeg i gang med å lage pannekaker, og det satte skipperen pris på:

Dagens mål var Espevær. Her er det mange små øyer og smale passasjer. Ganske så spennende med 10 tonn sigende gjennom kanalene. Her er Ingunn til rors, og dere kan se hvor vi kom bak til høyre:

Vi hadde ikke noe gode beskrivelser av hvor vi skulle være, så vi surra en del. Da vi endelig fant ut hvor vi kunne likke, så var vi akkurat for sent ute. Det hadde nemlig lagt til en slags “ufo” der. Kanskje ikke så rart. Espevær er kjent for merkelige fenomener, og det er mange som har sett ufo-ringen på øya. Det var i alle fall ikke plass til oss:

Dermed måtte vi bare dra videre. Ingunn har en litt mer malende beskrivelse av dette i sin blogg. Rett i nærheten fant vi en ankringsplass i det sola var i ferd med å gå ned:

Vi gikk til mellom 10-15 meter, og slapp ut 30-50 meter med kjetting (og anker selvfølgelig). Så bakka vi det på plass, og det ser ut til at det sitter bra. Nå er det jo helt vindstille, men vi regner med å våkne opp til 6-8m/s fra Ø i morgen tidlig. Vi bakket det på plass for å holde fra Ø, og nå har båten dreid i alle retninger i stilla. Så jeg tror vi skal sove rimelig godt.

Har ikke fått lagt over alle bildene i dag til Flickr, for det er bare Edge-dekning her vi ligger. I morgen satser vi på å gå mot Kvitsøy etter frokost, og der er det kanskje bedre nettdekning. Nå har klokka passert midnatt, så da er det vel natta… 🙂

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.