I dag våknet vi til ganske gråe forhold, og gjorde unna en del ærend fra morgenen av. Litt over 12 tok vi bussen til Henningsvær, og der var det mye torsk som var til tørk:
Det eneste stedet med mat som var opp var Bryggehotellet. Her fikk vi til gjengjeld en fantastisk baccalao. Ellers var det meste stengt og veldig, veldig rolig. Vi ruslet mellom tørrfiskene ut til fyret. Der var det bare skilt med PRIVAT og at husene ble videoovervåket. Jeg – som fyrfetisjist – synes jo sånt er veldig synd, men vi respekterte nå privatlivets fred.
Vel hjemme tok vi 11 minutter på café, før det var på tide å komme seg ut i kajakk og gummibåt for å fiske. Jeg hadde planer om å lese litt, men det tok ikke mer enn 20 minutter før redningsskøyta kom tauende med gummibåten, og sa at jeg måtte gi «jentene et motorkurs». Nå skal det vel sies at de vet mer om motorer enn meg, for jeg kan ingenting om motorer. Kjønnet spilte nok redningsmennene et puss, men det er jammen bra jeg er totalmedlem. Det motorstoppet hadde ikke vært morsomt å ha da vi hentet diesel i Kvænangen, og det var flere kilometer til land… Vi får prøve oss på litt feilsøking, men er det noen som har tips – så er kommentarfeltet ledig…
Slik så folka ut da de forlot seilbåten:
Jeg fikk så vidt gjort unna litt frivillig arbeid og adm i forbindelse med Padleglede 2012 før de ble levert igjen.
Dessuten rakk jeg å finne frem til et Havvarsel på yr.no som var veldig interessant. Her taster en bare inn koordinatene, og så kommer det opp et svært detaljert varsel.
Nå skal jeg bare få over litt flere bilder på Flickr, og så satser vi på en relativt rolig kveld.
Hei Lars å Ingunn tenker dere må sjekke tennpluggene å bensinfilter på motoren så starter den nok.Håper dere for en god tur vidre å gleder mæ til å lese mere i bloggen deres.
Takk for tips Arild! Tennpluggen er det vel ganske intuitivt hvor sitter, men dette bensinfilteret skal vi nok også klare å finne! Er en båtbutikk inne på brygga her, så jeg ser ikke så veldig mørkt på det! 🙂
Stopper motoren under drift så er det nesten alltid bensinkvalitet eller bensinframføring som svikter. I tillegg til bensinfilteret ville jeg tatt en titt i tanken for å se om det er vann eller skitt der. Helst etter at tanken har stått i ro en stund, da samler vannet seg i større bobler i tanken.
Takk for det Kjell!
Nå høljer regnet ned her, så det blir nok ikke før i morgen! Men, da hører det ut som vi kan være på sikker grunn ganske fort!
Hei Lars, hvis du har løs bensintank så har den en lufteskrue midt i påfyllingslokket. denne skal åpnes når du bruker motoren, og stenges når ikke i drift. Klassisk symptom alt fungerer som det skal gjøre, og etter ca 5 minutt er det full stopp. Motorens bensinpumpe greier ikke å dra frem bensin pga. vacuum i tanken. det samme gjelder hvis motoren er av den type som har bensintank integrert i lokket, denne har også lufteskrue i påfyllingslokket.
Har du sjekka olja?
Den er vel i bensinen?