Padle- og topptur på samme dag!

Vi våknet til fantastiske forhold i dag tidlig. Ingunn valgte skiene, og jeg tok kvinnen med liten k:

Jeg skiftet på 10-15 minutter, og kom meg i kajakken. På denne tiden hadde det allerede rukket å skye over, men det gir jo også flott lysstemninger:

Jeg padlet mot sydvest og Kabelvåg. Plutselig hørte jeg en lyd, og så noe komme med en rasende fart mot meg. Det var en haglbyge. Jeg fikk på meg hetta på tørrdrakten i rekordfart, og det gjorde vondt i ansiktet når hagl på str med erter dundret ned:

Bygen gikk heldigvis fort over, men det var nok til å sette sitt preg på spruttrekket:

Padlet rundt en del øyer, men det er røft her ute. Ikke lett å komme på land hvis det ikke er en sandstrand. Bølgene bygget seg også overraskende fort opp. Da jeg var nesten hjemme igjen (hos seilbåten vår) møtte jeg på en gammel bruksbåt med entusiaster. Et flott syn:

Tilbake i seilbåten var jeg helt alene. Da fant jeg frem “Barske glæder” av Zapffe og en god og varm dunpose. Så satt jeg der i det nye hjemmet vårt, med en god bok og en deilig sovepose. Jeg humret og slumret litt om hverandre. Utrolig deilig. Etter et par timer var det gløtt av sol igjen, og dermed tok jeg støvlene på for å rekognosere litt i forhold til foto på Svolværgeita.

Noen har antydet at jeg skal opp der, men det er nok kraftig overdrevet. Likevel aner det meg at andre i dette følget kjenner suget, og da hadde det jo vært morsomt å forevige øyeblikket. Stien opp mot geita er saftige greier. Her er det både kjetting til å holde i, og mange “opptrekk” der en må nedi med hendene. Etter et par hundre høydemeter møtte jeg på snø. Noen hadde gått der før, så jeg fulgte bare sporene. Innimellom kom jeg inn på bare partier. Jeg snudde rett før 350moh. Da hadde jeg denne utsikten mot Svolvær:

Jeg har tatt noen panoramaer av dette også, men får vente med å sette de sammen til jeg er tilbake på kontoret. Vinkelen mot selve geita er ikke helt optimal, da jeg gjerne skulle vært høyere og mer mot venstre:

Med litt mer tele tror jeg likevel det kan bli greie bilder. For å få en annen vinkel må jeg gå via toppunktet ovenfor geita tror jeg, og det er en ganske annerledes tur. Da burde jeg hatt truger. Frister ikke med ski på sekken gjennom skogen på den bratte stien. Hvis det blir noe hopping, så skal i alle fall jeg gjøre så godt jeg kan for å forevige seansen!

Padleturen var litt over 11 kilometer. Spaserturen 350 høydemeter og 6-7 kilometer. Små turer er også store!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.