Værfast i Nord-Lenangen

Etter vindstille over Loppa, så var det her vi skulle bli værfaste første gangen… Begynte å blåse og snø på morrakvisten, og jeg har vært en del ganger ute for å sjekke fortøyninger og fendere. Alt ser bra ut, og tau som slår er også bundet fast. Frister ikke å forlate havnen slik det er nå:

Det er ikke mye som minner om “Kom mai du skjønne milde!” Vi blir nok her i dag. Trond har funnet en plan B, og blir hentet i løpet av kvelden. Vi andre går når vi føler det er greit. Vi har fremdeles et ganske åpent strekk over mot Tromsø.

Fra morgenen av var det ganske kaldt – da vi jo ikke har varme ombord lenger. Dickinson sin dieselbrenner finner vi ikke ut av. Lurer på om vi må få renset hele pipa før vi gjør nye fremstøt der… Under forvarmingen kommer ikke flammen opp i det hele tatt…

Så prøvde vi vebastoen. Slo den av og på flere ganger etter tips fra Rune, og plutselig begynte det å pippe i ei dieselpumpe under dekk. Så kom det etterhvert varme. Det viser seg at det er vannbåren sentralvarmeanlegg ombord – på linje med enhver barneskole. Dette er jo en skole med mange fag, så det passer jo bra. Nå viser det seg at varme bare kommer ut bak og foran, men i midten er det to hull med bare kjølig luft. Nå har vi lukket de, og da er vi oppe i rundt 15 grader. Det er 15 grader mer enn da vi våknet…

Så da har vi jo egentlig funnet ut litt allerede i dag!

På en av turene ut var jeg også på land, og det er friskt der inne. Legg merke til huset i bakgrunnen som nesten er dekket av snøføyka. På vei inn i båten igjen slo vi på vindmåleren, og den toppet på 18,7m/s ganske så fort… Det har vært noen voldsomme kast her, så at den har vært oppe i 25m/s er ikke usannsynlig.

Vi blir liggende og høre på vinden uler. Regner med at det bygger deg godt opp der ute – så vi blir nok her i natt. Vi får se det an, nå går vi løs på litt bøker og sånn.

Oppdaterer mer i løpet av kvelden.

Rett før midnatt utenfor Tromsø: Vinden kom fra Ø/NØ, så når det spaknet tok vi sjansen. Trond hadde også gitt oss tips om at det var flatt hav på vei mot Grøtsundet. Litt tåkete var det, men i denne båten er det jo radar. Derfor er ikke slike forhold noe problem:

Jeg har aldri brukt radar før, og det var merkelig å se hvordan jeg først fikk de inn på skjermen – og så kom de ut av tåka! Vi møtte Hurtigruta i Grøtsundet – som var ganske langt. I nesten hele dag har vi gått for full genoa, og logget opptil 7 knop. I Grøtsundet var vi så heldig å ha medstrøm også, så selv om vinden gikk ned mot 3-4 m/s så hadde vi godt driv!

Vi fant litt mer kalesje i dag også – så nå har vi bygget inn rattet. Med vebasto under dekk og litt åpning inn i teltet var det ikke så verst, men jeg var godt nedkjølt da jeg tørna av etter tre timer til rors. Nå er det Ingunn som tar oss inn under brua mot Tromsø sin gjestehavn:

Da har klokka passert midnatt, og det blir en sen kveld i dag også. I morgen har vi en del som skal ordnes i Tromsø. Så får vi et franskt par ombord på ettermiddagen, og et par kveldsbesøk. Så får vi se om vi drar avgårde sent på kvelden og tar natta til hjelp, eller vi drar tirsdag morgen. Etter værmeldingen å dømme er tirsdag en transportdag…

Sov godt!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.

2 svar til Værfast i Nord-Lenangen

  1. Bård sier:

    Når dere omsider kommer til Tromsø kan du kjøpe deg en reserveovn på jula. De holder til i Karlsøyvegen 1.

    Den koster kr 595.- og gir 2200 watt. Det beste er vel å få dreis på noen av varmekildene som allerede er ombord. Ikke er det noen trøst at ting kan kjøpes i Tromsø heller, for dit er det vel et lite stykke fortsatt.

    Kos dere masse ombord. Imponert over pågangsmotet og eventyrlysten!

  2. Lars sier:

    Nå fikk vi fyr i vebastoen etterhvert, og det er allerede en elovn ombord. Nå er vi snart i Tromsø, så får vi se om det ikke kan bli noe landstrøm på oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.