Nye opplevelser sørover

Etter knappe 4 timer våknet vi med båten full av røyk, og dermed ble det en tidlig morgen. Båten ble evakurert, og dieselovnen var allerede slokket. Litt skummelt var det, men alle kom fra det med skrekken i behold. Vi prøvde også å få diesel, og det var litt av en historie… Men, før vi tar den – her er en kjent topp på Arnøya – Finnkjerka – som vi passerte på vei til Lyngen:

Vi fant jo ikke noe diesel i går kveld, for pumpene som var nevnt i Den Norske Los var ikke i orden. Men, det sto navnet til en annen på et oppslag, og han ringte vi til litt før 07. Da var det varer. Det var jo lørdag morgen, men det sto ikke noe om at man ikke kunne ringe. Vi ringte litt med ujevne mellomrom, og litt før 09 kom jeg igjennom. Da fikk jeg en nordnorsk tirade av dimensjoner, og jeg blir helt svett bare jeg tenker på det fortsatt. Jeg kan ikke gjengi dette ordrett, men bannskapen kom som perler på en snor. Vi kunne jo ikke ringe midt på natta, og han var sur i andre. Vi måtte værsågod ta drosje med kanner. Men, så tinte han litt opp – og skulle komme om en halvtime. Når han først kom var det heldigvis ikke så ille, og alt gikk greit. Det gikk 230 liter på tanken, og nesten 40 liter i ekstradunkene.

Da var klokka over 10, og jeg var rimelig sigen. Motoren fikk snurr på seg, og jeg gikk rett til sengs. Vi fikk flott lens over til Lyngen, og ganske mye vind. På slutten var det nok opp i 15m/s, og vi hadde opp mot 7 knop i skuta!

Vi fant en gammel brygge ved en gammel fabrikk i Nord-Lenangen, og Ingunn og Trond tok turen mot Stor Galten på feite ski:

De gikk omtrent halvveis, og var kjempefornøyde da de ankom seilbåten igjen.

Harald og jeg holdt fortet her i båten, og etter en liten lur gikk vi løs på en laaang todo-liste. Noe ble krysset av, og jammen fant vi ikke enda flere rom! Nå begynner jeg også å bli litt fortrolig med slangeverket under dekk. Blå slanger er vann. Røde er varmt vann. Gjennomsiktige er lenseslager. Gjennomføringer er merket. Det faller brikker på plass hver time på denne båten. Vebastoen er ikke i orden. Bare vifta virker, men den varmer ikke. Derfor er vi i kveld helt uten varme, men 4 voksne i kabinen blir varmt nok. Satser på landstrøm og elvarme i morgen, så får vi forske videre på Dickinson…

Vi forlot fabrikken, da det var utrolig stor forskjell på lav- og høyvann der. Nå ligger vi på en flytebrygge på andre siden. På vei ned i båten logget Ingunn et lite bulder ned dekkene:

Ingunn disket som vanlig opp med en herlig middag, og jeg har fått tømt alle kameraene under sjokoladen etterpå. Skulle gjerne ha sendt over flere bilder på Twitter, men det får vente til Tromsø. Telenor klarer Edge her, og ICE går supertregt. Så det blir nok litt netting når vi ankommer Tromsø ut på ettermiddagen.

Men, nå skal vi prøve å få litt mer sammenhengende søvn for en gang skyld!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.