Komplisert enkelhet

I mine foredrag om friluftsliv og kajakk er jeg blant annet opptatt av enkelhet, men det er ikke alltid like enkelt.

Etter foredraget hos SIFO på onsdag i forrige uke ble dette med enkelhet utfordret.

“Hvis en har pengene så er en daycruiser like enkel som kajakk. I kajakk må en navigere (!)”

Premisset med pengene mener jeg jo slår beina under hele argumentet, men selv om vi lar det ligge har jeg lyst til å komme med noen bemerkninger:

  • I en daycruiser er det motor, og dermed øker graden av kompliserthet mange ganger. Det samme gjelder for elektrisk anlegg.
  • At en ikke trenger å navigere med en daycruiser stiller jeg meg litt tvilende til. Konsekvensene ved grunnstøting ift kajakk er ganske store.
  • En daycruiser krever også båtplass (og oppstillingsplass på land om vinteren). En kajakk kan enkelt sjøsettes hele året, og kan lagres 6-8 båter i høyden. Arealbehovet er betraktelig mindre, det samme er energiforbruket (det fossile).

Her kunne jeg fortsatt, men dere tar tegningen.

Jeg tror en ofte forveksler enkelheten med “komplisert enkelhet”, som mer dreier seg om komfort enn om enkelhet.

Sætreng Kvaløy skriver i en artikkel om begrepene komplisert og komplekst. Det kompliserte er menneskelagde dingser, mens naturen er kompleks. Dingsene går i stykker, naturen finner nye likevekter eller reparerer seg selv.

Ut i fra en slik forståelse kan vi si at både bruk av kajakk og daycruiser er komplisert, men at det likevel er store forskjeller. Jeg har valgt å snakke om enkelhet i mine foredrag når det gjelder kajakk, men ikke knyttet dette til fx motorbåter. Hvis enkelhet skal knyttes til slike farkoster, så ville jeg i tilfelle kalle det “komplisert enkelhet”. Det er enkelt når alt fungerer, men hva hvis motoren ikke starter? Hva om kartplotteren streiker? Hva om han som setter ut båten om våren blir syk? Hva om du går på grunn i 40 knop? I slike tilfeller blir det veldig transparent at vi snakker om en komplisert enkelhet. Enkelheten er avhengig av kompliserte systemer, og det kan man ikke i samme grad si om padlingen.

Slik jeg oppfatter enkelheten må det være enkelt tvers igjennom. En åre kan knekke, men kan enkelt spleises med fx drivved. Du kan liksom ikke spikke en ny forgasser på stedet…

Jeg ser at enkelheten i høyeste grad kan gjøres relativ. Det enkleste er kanskje å svømme fra øy til øy?

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

3 svar til Komplisert enkelhet

  1. Knegg knegg sier:

    Ikke helt vannfast (knegg knegg) argumentasjon du kommer med her synes jeg.

    Kanskje det er så enkelt som at en daycruiser kan være vel så enkelt som en kajakk? Innlegget ditt vrir og vender på “enkelt” for å definere padling inn i det.

    Det enkle kajakklivet passer dårlig med tørrdrakt, VHF, spesialpresenninger, ørten kajakker, GPS, kart og spesialkurs. Teltet må impregneres, glidelåsen smøres og åra må være i karbonfiber. Til og med maten kan gjøres komplisert.

    Jeg liker det enkle, jeg. Men det står i kontrast til å være altfor “flink” padler.

  2. Lars sier:

    Takk for tilbakemelding!

    Du viser vel på en god måte at enkelhet ganske enkelt kan gjøres veldig relativt. Selv om jeg fortsatt mener at kajakk er enklere enn daycruiser.

    At “flinkhet” skulle øke kompleksiteten tror jeg kan være litt begge deler. Etterhvert som kunnskapen øker vet en hva en har bruk for.

  3. Knegg knegg sier:

    Sant det, sant det! Jeg hadde en gubbe i tankene når jeg skrev dette. Han hadde sikkert vokst opp i småbåt. Jeg møtte ham i en åpen jaktkajakk utenfor et skjær et sted. Med hagle, uten redningsvest. Av og til er det sånn det skal være.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.