Hvile- og padledag

Etter to dager på seminar i Oslo ankom jeg hytta litt over 21 i går kveld. Våknet til deilig solskinn, og faktisk spiste jeg frokost på verandaen. Padletur ble det også, men den ble ikke helt som planlagt – her er jeg nesten tilbake igjen fra tur:

Det hadde seg nemlig sånn at vinden var ganske sterk. Derfor trakk jeg inn igjen, og ventet. Imens leste jeg en god del – fant en veldig interessant bok på Mammut… 🙂

Etter en litt sen lunsj tok jeg sjansen på å prøve meg. Det blåste fremdeles en del, så derfor ble det mest øysafari i starten. Ingen bølger å snakke om, da vinden kom mest fra N. Dermed over land, men nedkjølingseffekten er jo ganske rå likevel. Derfor koste jeg meg mest i le, og lot åra bare gli rolig og rytmisk gjennom vannet.

Utover ettermiddagen stilnet det av, og dermed så jeg mitt snitt til å padle bort til favorittøya her i Bamble: Stråholmen:

Der var jeg helt alene i dag. Stråholmen i ensomhet er en sjeldenhet, og faktisk tror jeg ikke øya er besøkt av meg i mars noengang. Vi har vært der i desember og januar, men mars…. Tror ikke det… Det store treet på stranda sto helt uten løv i brunt gress. Bak var det ingen båter ved moloen. Et sjeldent syn:

På vei inn til fastlandet igjen kom sola lavere og lavere. Fargene skiftet fra minutt til minutt, og jeg var helt alene. Så en båt på vei ut, men ingen på vei inn igjen. Bare massevis av fugler. Canadagjessene finnes i bøtter og spann, og lager mye lyd. Her er et øyeblikksbilde av solen som forsvinner i vest:

Tok en litt annen vei tilbake til hytta, og da måtte jeg brøyte litt is – se bilde helt øverst. Temperaturen sank raskt etter at sola forsvant, og jeg fyrte kjapt opp i peise. Så ble det en enkel middag før jeg fikk sett gjennom bildene.

Nå skal jeg forberede meg litt til seminar om fyr som arrangeres av Fyrhistorisk forening. De har seminar og årsmøte i Stavner fra i morgen tidlig. Jeg skal ha utstilling, og gleder meg til å treffe massevis av mennesker som er gira på fyr! Over og ut!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.