PR og omdømme

Leser bl.a. “Flat Earth News” om dagen, og der står det på s. 184:

Whole countries now go in for reputation management. When the Saudis found themselves in the international doghouse after the terrorist attacks of September 2001, they hire Burston-Marsteller to buff up their image (following the precedent of the old Argentinian junta aned the Suharto regime in Indonesia, who hired the same agency when they found their devotion to torture and murder was causing them some diplomatic irritation). And it works: when Turkey was accused by the US State Departement of violating human rights, it invested more than $3 mill in PR firms and was rewarded with $800 mill of aid from the same US government.

Burston-Marsteller har vi vel i Norge også – lurer på hva slags forhold de har til dette?

Dagen etter: Dette er nesten litt rart, men samme dag som jeg skrev ovenstående gikk følgende melding ut fra NTB:

Israel vil ha norsk PR-hjelp
Israel ønsker å bedre omdømmet internasjonalt, og vil hyre PR-byråer i europeiske land, deriblant Norge. Israel vil ifølge avisen Yedioth Ahronoth hyre PR-byråer i ti av “Europas innflytelsesrike land”. Satsingen er ventet å koste nærmere 20 millioner kroner årlig i hvert land. Hensikten er blant annet å hindre boikott av israelske varer og fremme Israelse syn i konflikten med palestinerne, skriver Dagens Næringsliv. Ingen norske byråer har så langt takket ja til oppdraget. – Israel er et særdeles kontroversielt prosjekt, sier administrerende direktør Sigurd Grytten i Burston-Marsteller.

Er det noen som vet om det finnes en feature om dette på nett noe sted? Om omdømmebygging for hele land – og gjerne intervjuer med Burston-Marsteller i forhold til dette – hvis det finnes.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

4 svar til PR og omdømme

  1. Petter sier:

    Du må gjerne gi beskjed om du finner mer fagstoff på omdømmebygging av land, men det er en morsom liste som kan være av interesse på http://www.reputationinstitute.com/events/RI_Press_Release_CountryRep2010_27sep2010.pdf. Her er det gjort en forholdsvis overfladisk undersøkelse av lands omdømme og selvbilde.

  2. Lars sier:

    Takk for link!
    Sto litt om dette i DN på lørdag også, og da var Burston Marsteller i Norge ganske så klare på at dette ikke var noe for dem. Men, hvis boka til Davies er riktig, så er det ikke alle avdelinger av BM som er like nøye på det…

  3. Petter sier:

    Nei, dessverre er ikke kravet til offentlighet like stort overalt. Det finnes også noe litteratur om Liechtenstein og Country Reputation, men for små land som det er vel synlighet viktigst. Mener å ha funnet dette på nettet tidligere.

  4. Lars sier:

    Dette er jo private bedrifter, så jeg ser for meg at det er ganske mye vi ikke vet. Sigurd Allern ved IJ har jo skrevet et par bøker om dette også – og det er en del saker som er veldig bra kjørt som vi ikke tenker over.

    Tenker kanskje spesielt på pizzastuntet til Røkke da han slapp ut av fengsel…. Selv om han ikke var et land så var det utrolig bra regissert…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.