I dag har Coca Cola en helside i bl.a. Vårt Land. De har nemlig lansert “the plantbottle“:
Teksten som følger med en flaske som omsluttes av grønne blader er som følger:
“Verden er full av miljøvalg. Noen er så små at vi nesten ikke ser dem og andre er så store at vi ikke vil se. Det er ikke lett å tenke grønt. Men det er viktig. Det er derfor Bonaqua lanserer plantbottle* – et skritt mot fremtidens miljøvennlige flaske. Vi vet det ikke, men vi håper at dette vbil gjøre valget ditt enklere neste gang du er tørst. Hvilket vann drikker du?
*PlantBottle er The Coca-Cola Company sitt første skritt mot fremtidens flaske. Den består av resirkulert plastikk og 15% plantepasert materiale. Flasken er 100% resirkulerbar som vanlig. Redusert CO2-utslipp. Les mer om PlantBottle på www.coca-cola.no.”
Er ikke dette fint? Jo, det er sikkert bra hvis en gjør som sosialøkonomene og sier “gitt alt annet likt”. Men, dessverre handler ikke dette MEST om flasken. Det handler om at vi bruker ressurser (bl.a. vann og energi) for å lage og frakte flasker med vann. Vann finnes de fleste steder i Norge rett fra springen. I minst like god kvalitet som flaskevannet…
Heldigvis er det noen som setter ting på plass, og prosjektet “The story of stuff” har laget en video som heter “The story of bottled water“:
Dette er nok et eksempl på hvordan en svært slagkraftig produsent prøver å ta fokuset vekk fra det saken egentlig handler om (vann- og energiforbruk), og fokusere på noe som gavner dem (resirkulerbar flaske) men som betyr lite i hele sammenhengen. Satt litt på spissen: Det blir som om vi skulle bombet tusenvis av mennesker, og så bare gått rundt med et strålende glis – bombene var jo svanemerket! Dessverre må ting ses i sammenheng – selv om Coca-Cola har gode grunner til ikke å gjøre det. Det betyr jo ikke at vi forbrukere kan gjøre det. Spre linken til “The story of bottled water” med alle du kjenner!!!
Nå ble jeg litt bekymret. Jeg håper virkelig at de plastflaskene jeg resirkulerer ikke havner på en søppelfylling i India!
Jeg tror nok ikke det er noen fare Helga!
Mitt hovedpoeng er at det brukes flere liter vann for å lage den flasken, og mye energi på å frakte den ut til forbruker og å produsere den. Dette sier reklamen ingenting om…