Dette er tittelen på boka til Peter Tertzakian – “A thousand barrels a second” som jeg snart er ferdig med. Den er også om energi, som så mye annet jeg leser om dagen. Her er det en litt rar forutsetning:
“… our principal assumption that the solution cannot alter peoples´ lifestyle.” (s. 190)
Det er jo litt rart nå hele boka handler om “break point” i forhold til olje… Det er klart dette kommer til å forandre folks måter å leve på!
Heldigvis modererer han seg på s. 207, der han skriver:
“To speed things up, we need to accept lifestyle cahnges that involve consuming less energy. If we don´t make those choices consciously, other choices will be imposed on us by economics, government, or both.”
Tertzakian er teknologi-optimist, men mener at ingen “technology-fix” kan skje raskt nok til at vi ikke får en kraftig omstillingsfase. Hans “løsning” er atomkraft og teknologi, og til en viss grad reduksjon/livsstil.
På s. 216 har han et artig sitat fra planleggingsdirektøren i ENI – Italias statseide oljeselskap. Han sa i 1979:
“Oil is a political commodity now. It is not something to be left to markets and businessmen.”
Dette er vel mer sant enn noengang, og verden blir mer og mer avhengig av olje produsert i Midt-Østen…
Tertzakian, Peter (2006) A Thousand Barrels a Second. The coming oil break point ant the challenges facin an energy dependent world
The McGraw-Hill Companies
Det første sitatet er litt for kort til at vi andre ser hva han mener…
Jeg tror vi må begynne å ta fram roperten.
For eksempel når Statoil har prøvd å innprente løgnaktige slagord gang på gang i reklame: ‘Når oljen blir overflødig’. (Reklamen skulle demme opp for det bandittstempelet de fikk når det ble kjent at de investerte i oljesand.)
Vanligvis når folk kommer med ubegripelig teite utsagn så holder vel de fleste av oss stille og går og setter oss ved et annet bord. Men det er jo veldig farlig når løgn blir gjentatt og gjentatt uten å bli motsagt.
I stedet skulle man hatt med seg en ropert. Dra den fram fra sekken og meddele: ‘OLJEN BLIR IKKE OVERFLØDIG! DEN TAR SLUTT!’
Jeg prøvde å finne igjen de verste reklamevideoene til Statoil fra TV, men de er nok klokelig slettet. Denne gir også et helt galt inntrykk av et miljøvennlig selskap:
http://www.statoilhydro.com/no/TechnologyInnovation/NewEnergy/SolutionsOfTomorrow/Pages/default.aspx