Området rundt Portør i boks!

Våknet 06.28, men det er jo tross alt lørdag. Men, litt over 09 satte jeg kursen mot Portør – denne gangen i bil. Gjensynet var som ventet helt herlig:

20090905portor

Det skjedde likevel ganske mye før jeg kom så langt. Ved Brevikstrand ble jeg nemlig “haiet” av to damer. De var blitt satt av der, og skulle vente på bussen. De stoppet alle biler, og visst ikke hvilken vei de skulle. Nå skulle jeg jo motsatt vei, men jeg tok de med til Rugtvedt. Det luktet rimelig fyll av begge to, og det hadde visst gått for seg kvelden før. Et sjalusidrama endte med at en type hadde parkert de på Brevikstrand i dag tidlig. Bra jeg ikke møtte den bilen om ikke annet… Egentlig skulle jeg hatt hele turen på video, og så kunne jeg spilt den av når Frp begrunner sin fri flytt – voksne mennesker – å ta ansvar… Heldigvis er vi en del som kan ta ansvar for andre fremdeles, men det er da vel ingen selvfølge?

Så fikk jeg lempet de av på Rugtvedt, og satte kursen mot Tangen. Der tok jeg av, og kjørte sørover til Strømtangen fyr. Her har jeg ikke vært enda, og det ble et artig besøk. Jammen var det ikke noen der også. Dermed fikk jeg klarlagt at det er Kragerø Dykkerklubb som drifter dette fyret (utenom om sommeren når deler er feriebolig for Kystverket). På vei bort la jeg også merke til at stranda syd i Kilsfjorden heter RAMSDALEN og campingplassen er KRAGERØFJORDEN CAMPING. Greit å huske… 🙂

Slik så det ut på Strømtangen fyr i dag:

20090905stromtangen

Her er en liten detalj fra rekkverket:

20090905skrue

Selv om det er værhardt her ute, så fant jeg en liten sandstrand. På innsiden av denne er det plass til et par telt, og han fra dykkerklubben sa de skulle rydde litt her. Dermed er det en leirplass til på denne strekningen!!!

Dermed fortsatte jeg videre til Stangnes. Her var det ganske kort bæring til havet, og endelig var jeg her igjen. Området rundt Portør er et eldorado med øyer og skvalpeskjær. Har jo vært en del vind i det siste, så Havet hadde mye på hjerte. Var innom Stangnes før jeg begynte, og lot meg provosere av dette skiltet:

20090905teltforbud

Ekstra provosert blir jeg når det er en Turistforening som står bak. Nå er ikke Kragerø Turistforening medlem av DNT sentralt, men det er noe med mentaliteten… Sildevika er jo DNT, og der er det telting… Skal sende brev til uka, med kopi til DNT… Så får vi se om det går an å finne en løsning. Var i alle fall ingen der i løpet av denne fine lørdagen…

Etterpå logget jeg en plass på Storholmen, en på Larsholmen og to nye utenfor Portør (rett ved Stymannsholmen på øy). Var også innom Stølefjorden, men her var det ikke noe å hente med seg hjem… Svippet bortom Simen på vei hjem, men der var det tomt. Tok noen panoramafotos fra Stangnes, og så bar det tilbake til hytta. 21.9 km i dag, og en del av det til fots. Har gått rundt hele Storholmen og Larsholmen.

Nå er bilder og GPS-data backet opp, ruta til i morgen tegnet inn og jeg er klar for senga! Spiste på vei hjem, så her går det unna! Satser på å bli ferdig med kysten av Telemark i morgen, og da gjenstår bare en dag eller to i området Kviteseid/Bandak S og ned til Flåvatn… 🙂 Satser på noen høstbilder der i slutten av september.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.