Her på hytta er det jo stille og lykkelige dager i kajakken, men så ser jeg plutselig at jeg ikke har forstått noen ting! Ved tømming av papirsøppel fant jeg nemlig motorbilaget til Finansavisen (nr. 26, 4. juli 2009, årgang 6):
Jeg trodde jo 25 kg kajakk var lykken! Den kan jo løftes på land enkelt, er svært lite avansert og er billig i innkjøp. Så ser jeg at dette jo er helt feil! En Princess V62 kan nok ikke løftes på land med sine 23,5 tonn og er neppe enkel med sine «2xMTU V8 2.400HK». Om den er billig er jo en relativ sak, men i forhold til en kajakk er jo 14 mill. en anselig sum. Nå skal det sies at 36 knop er 10-gangeren av farten i en kajakk, men er det ikke slik at en skal ha god tid om sommeren? Er ikke ferie og god tid noe som burde høre sammen? De fleste vil vel med en sånn båt ha veldig dårlig tid med å fortsette å betale ned på lånet – og da blir vel kanskje tiden mer eller mindre borte…
Enda mer forundret ble jeg da jeg så oppslaget inne i bilaget:
Jeg har jo vanskelig for å se for meg stillhet, 36 knop og 2400 hester i skjønn forening. Men i artikkelen står det:
«Går du til innkjøp av en Princess V62 kan du juble høyt, og fremdeles høre stemmen runge ved full maskin. Lydnivået om bord er nemlig sjokkerende lavt. På en solrik dag i Oslofjorden kunne vi nærmest høre en knappenål falle i dørken med 2.400 hestekrefter i fullt arbeid på vei mot toppfarten.»
Hvis en har 14 mill til båt, så har en antagelig bare hørt ordspillet «så stille at en knappnål kan falle til bakken«. Men, sjansen for at en aldri har sett en knappnål er ganske stor er jeg redd, og dermed går kanskje spett for det samme? Det ser jeg vel kanskje for meg at en kan høre…
Stillhet for meg er jo fravær av motor, og varhet for naturens lyder. Da ser det mer sånn ut:
For meg er det viktig å ta det rolig, nyte stillheten, ta vare på naturen og redusere CO2. Med en drivstofftank på 3409 liter er vel ikke denne båten det som er mest fremtidsrettet… Faktisk går det to gode kajakker bare på å fylle tanken… Men, nå er det vel sånn at de som kjører sånne båter gjør så mye godt for miljøet ellers, at dette ikke er så nøye…
Jeg skjønner at min oppfattelse av lykke er helt på trynet. Etter å ha lest denne artikkelen er jeg ikke provosert, men sitter her latterfull og lett måpende.
Lykken til Finansavisen kan seile sin egen sjø, jeg foretrekker min egen lykke-oppfatning. (Selv om den kanskje gjør meg til et borderline-tilfelle.)
Takk til Christian Høst i Finansavisen for spennende innsikt i en HELT annen verden…
Huff——
Ja, dette er en verden jeg overhodet ikke er bevandret i…. Heldigvis får jeg vel nesten si…. Dette innlegget er også kopiert over på Facebook, og her er noen av kommentarene:
– Stillhet, bevegelse og reine naturopplevelser. Flere og flere må vel oppdage at det er best for mennesker?
– Jeg skal på ingen måte forsvare dette, for jeg synes også det er ganske tullete. Men du kjører vel gjerne litt bil før du begynner å padle så ingen går helt fri, selv må jeg innrømme at jeg har sykkelstativ til bilen…
– Det er mulig å greie seg ganske bra med sykkel – og kajakk m/tralle. Hvis man er heldig og bor sentralt, som jeg. Folk glodde nok litt da jeg trallet gatelangs med kajakken min i dag, for å komme til sjøen – morro. Mange trenger bil, sånn samfunnet er organisert nå, men de fleste kan begrense bruken kraftig. Ingen trenger Princess V62.
Var en tur påPriekestolen i går, selv om det var en del folk og lyd var det ikke så vært det heller. Opplevelser sammen med gode venner – der er bra sommerlykke det også
Personlig tror jeg du er inne på noe langt mer vesentlig enn Finansavisen Øyvind!!!
Sannsynligheten for at noen har monopol på lykkebegrepet er vel kanskje bare starten på en relativt stor eksistensiell debatt…
Av verdens befolkning er det vel ganske få som har anledning til å leve livet sitt akkurat sånn – uansett om det er å bruke dagene til å padle kajakk, eller å flå over fjorden i et monstrum som denne…
Det viktigste er jo at man gjør seg noen refleksjoner rundt dette…
Nå er det vel ikke noe mål at alle skal padle kajakk, alle skal kjøre rundt i en Princess 62, men det er jo et poeng at livsstilen er sånn nogenlunde bærekraftig… 🙂