Tilbake på hytta etter 11d i felt

Da har jeg vært borte i 8 dager, men regner også klubbturen med KKK til Jomfruland til feltarbeidet. De bildene ligger jo nedenfor, men i denne oppføringen finner du bilder fra de siste 8 dagene… Ikke alle selvfølgelig – det ble nesten 800 stk… Et lite utvalg vil jeg vel heller si. Først noen bilder fra Langøytangen fyr:

20090518langoytangen

20090518langoytangen2

Synes dette ble en ganske spennende og uvant vinkel…

20090518langoy

Første natten tilbrakte jeg på Langøy – rett vest av Langesund. Her var det plass til hundrevis av telt, og jeg var helt alene på flere tusen kvadratmeter plen. Sandstrand på to sider…

20090518vollsfjorden

Denne leirplassen ligger i Vallsfjorden, som ligger NV av Frierfjorden. Her er det ikke mange som ferdes, men det var mulig å få satt opp et telt på en av øyene.

20090518mikaelshola

Dette er Mikaelshola. Den ligger på østsiden helt syd i Norsjø, og var kirke på 1150-tallet. Dette årstallet forbinder jeg jo med Mariakapellet i Bamble kirke også, og i mine ører var lyden ganske lik. Fantastisk!!! Hula ligger 30m bratt opp fra vannet, men det er laget god sti. Likevel vil nok noen mene det er litt luftig enkelte plasser…

20090518kjeoya

Rett ved Mikaelshola ligger Kjeøya, og på vestsiden av denne finner du leirplassen over. En skikkelig perle! Her badet jeg i Norsjø for første gang, og fikk litt sjokk. Temperaturen langs kysten er jo allerede over 10 grader, men her er den fortsatt 4-5…

20090518dobbeltsol

Solnedgangen denne kvelden var veldig spesiell. Ikke bare speilte sola seg i Norsjø, men det var også en ganske kraftig dobbeltsol…

20090518hand

Dobbeltsol skal visstnok varsle godvær, men dagen etter kom det noen voldsomme regnskurer. Jeg dro på neoprenvottene, og etter noen timer var det ganske fine oppvaskhender under…

20090518idyll

Noen timer senere var alt bare idyll, og hvem skulle tro det hadde høljet ned her for litt siden?

20090518morgenstemning

Jeg har hatt en del vellykkede tisseturer om nettene, og bildet ovenfor ble tatt på en av disse. Det er fra Teksten camping ved Gvarv. Klokka er ca 04.30, og det var frostnatt. Is på telt og kajakk, og spesielt lys i skodden over Gvarvelva…

20090518teksten

Dette bildet er tatt noen timer senere, og da var det adskillig varmere. Fra Gvarv fikk jeg selskap av Simon som jeg traff i Telemarkskanalen i fjor. Han intervjuet meg kvelden i forveien til sin master-oppgave. Den blir spennende å lese!

20090518vannscooter

Denne luringen traff vi i Gvarvelva. Det er ikke et tilrettelagt område for vannscooter, og fyren på doningen holdt ikke akkurat 5 knop heller…

20090518blodstreng

Simon snudde ved Akkarhaugen, og jeg fortsatte videre mot Heddalsvatnet alene. På vei opp dit måtte jeg forbi Blodstreng. Her hadde nok diverse robåter fått sitt å stri med. Strømmen her kan være 4-6 knop, og da kjennes det jo godt… Jeg holdt meg nære land, og hadde ikke noen problemer med å forsere området.

20090518idyll2

Dette bildet er fra området rundt Nautesund.

20090518langdag

Var veldig kjørt da jeg tok dette bildet. Denne dagen padlet jeg Kantebakke – Tuven – Notodden – Heddalsvannet – Sauarelva og Norsjø helt ned til Lille munken. Det tok 13 timer, og ble til slutt 55 km… Dette bildet er tatt 2 km fra leiren, da måtte jeg bare ha litt næring, og fant en liten holme da sola forsvant…

20090518lillemunken

Dagen etter kunne jeg konstatere at Lille Munken var en helt grei leirplass! 😉

20090518thonskien

For første gang i min forfatterkarriere tok jeg inn på hotell, og her er jeg klar til avreise i dag tidlig. På Thon Hotel i Skien har de en bakgård som kan låses av. Perfekt for padlere! Frokosten var utsøkt, og prisen var det ikke noe å si på! Jeg kommer gjerne igjen!!!

20090518heroya

På vei mot havet måtte jeg igjen forbi Herøya og Frierfjorden. Men, nå hadde jeg fått info om en kanal på innsiden. Dermed slapp jeg unna industrien på Herøya, fikk padlet tunnel for første gang i mitt liv og Frierfjorden ble mye kortere. Det er litt av et Kinderegg!!! Slik så det ut inne i tunnellen:

20090518tunnel

Veldig spesielt… Må oppleves…

Dermed var turen til Notodden unnagjort. Nå har jeg igjen en tur fra Dalen til Ulefoss. En dag eller to utenfor Langesund, og en ukes tid i ytre skjærgård. Det skulle være overkommelig.

Dessuten skal jeg ha et gjensyn med Leivatn og Eidsvatne sammen med Øivinn onsdag og torsdag. Han kommer sent i morgen kveld med to enmannskanoer. Det skal bli deilig med litt selskap, og ikke minst kortere dager. Driver meg selv ganske hardt til tider, og kjenner jeg er ganske så mør i kroppen nå…

Blir antagelig med Øivinn sydover, slik at jeg får backet opp GPSdata og bilder skikkelig. Men, kommer tilbake så fort som overhodet mulig!!! Det er skikkelig deilig her nå! Vannet er blitt enda varmere, og i dag svømte jeg litt rundt (litt pga at jeg skled og datt uti, men likevel). Kanskje var det pga regnværet. Det har nemlig høljet ned fra jeg passerte Toner til nå 22.

Det har vært en lang dag, men det er altså fullt mulig å padle fra Skien til Valle på en dag. En lang dag…

Nå skal det soves, og så skal jeg ha en ganske så rolig dag i morgen!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.

4 svar til Tilbake på hytta etter 11d i felt

1. Bent Olsen sier:

Hei Lars, moro å følge med på turene dine. Det er et fantastisk liv du lever!!! God tur videre, så håper jeg vi sees i begynnelsen av juni nå.

Mvh Bent

2. Lars sier:

Det er stort sett moro på turene også! Jeg er ganske så fornøyd med livet om dagen faktisk! 🙂
    Kommer til byen på torsdag kveld, så da kan vi finne ut av tingene!

3. Stian T. sier:

Må ha vært en super tur! Mange fine bilder, Lars. Skal si du får med deg mye! Øya ved Langesund heter forresten Langøya (ikke Langøy – den ligger ved Kragerø).
    🙂

4. Lars sier:

Det var litt av en tur! 🙂 Flere bilder kommer – har lagt ut noen nå på http://www.panoramia.biz.
    Skal huske at øye heter Langøya – tusen takk!
    Flere bilder kommer på Flickr etterhvert.