Jeg leser for tiden “critical mass” av Philip Ball. Han har selvfølgelig litt å bidra med når det gjelder trafikk også (s. 195):
“One option is to build more roads. But this simply attracts more traffic, and you are soon back where you startet from. ‘Building more roads to ease traffic‘, says Richard Moe, head of the US National Trust Historic Preservation, ‘is kind of like trying to cure obesity by loosening the belt.‘ The ideal solution is to encourage greater use of public transport, more cycling, more walking.”
I det hele tatt får ikke sjåfører så god attest i teoretisk køteori. Avslutningen av kapittelet på s. 219 er ganske rett frem i så måte:
“Motoring organizations, which are fond of lobbying for greater ‘driver freedom’, will need to accept that it is sometimes that it this very freedom that makes this road hell. Robotic drivers could be not only more considerate, law abiding and skilful, but also better informed and more foresighted – in short, far better placed to use the roads wisely.”
Hva som skjer hvis det kommer virus i disse “robotic drivers” står det ingenting om, men det er ganske kult å se at han er så eksplisitt når det gjelder tilbudsdrevet etterspørsel. Uansett hvor mye vi bygger ut, så vil det bare fylles på med ny trafikk. Ganske rart at dette ikke er mer fremme i debatten. Det er jo ingen for har foreslått større bukser og videre belter for å ta vare på folkehelsa…