Vilje til MENING!

Viktor Frankl brukte mye av sitt liv til å utvikle en teori om menneskets “vilje til mening“. Det kunne han visst ha spart seg, for nå har Recommended funnet ut dette i samarbeid med Sørlandssenteret:

20071015mening.jpg

Hvis du mener det må være mer i livet enn Hotel Cæsar, Rema 1000 og Sørlandssenteret; så kan bøkene til Frankl trygt anbefales!

Har hatt en liten “lesepause” i ettermiddag, og ble da ferdig med boka til Erik Dammann som heter “Pengene eller livet”. På s. 175 var det helt klart et avsnitt som passer godt til annonsen over:

Den største misforståelsen vår samfunnstype bygger på er kanskje at økonomisk konkurranse og vekst er det samme som mennesklig utvikling. I virkeligheten er det snarere omvendt. Den økonomiske konkurransen som kreves for å opprettholde en stadig mer kunstig rikdomsvekst gjør at interessen for ting og penger mer og mer overskygger de verdier som gjør oss til mennesker. Livet blir ikke mer meningsfylt men oppleves tvert imot som en stadig mer meningsløs kamp om ting vi innerst inne føler er uten virkelig verdi.

(Uthevningene av mening er mine.)

Hvis du tror dette er en fleip, så har annonsen på forsiden av dagens FV egen side på nettstedet til Sørlandssenteret.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

2 svar til Vilje til MENING!

  1. Mette sier:

    🙂
    Ja, man skulle nesten tro dette var en fleip, men jeg la merke til samme annonsen selv. Utrolig! Men sant.
    Begynner det kanskje å bli mer utfordrende for oss mennesker å formulere egne tanker om livets mening ettersom det nå florerer av kjappe løsninger i blader og aviser?

  2. Lars sier:

    Det er i alle fall bra at vi er flere som har lagt merke til det! Tror jeg har fått 4-5 hint om denne annonsen, og alle er fortvila. Kan ikke fatte og begripe at dette er det beste Recommended kunne sparke opp av en idé, men så jobber jo ikke jeg noe særlig med reklame heller…
    Alle jeg har møtt har tenkt seg om to ganger om hvorfor de absolutt skulle ut i Sørlandsparken når de så denne reklamen er ute. Kanskje Recommended egentlig er på “vårt lag”, og undergraver Sørlandsparken ved å lage dårlige reklamekampanser bevisst? Det blir kanskje litt mye X-files…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.