Heftig padling

Planen for i dag var å padle ut fra Høllen. Slik ble det også, men sterk vestlig vind gjorde at det ikke ble lange turen. Men, vi tok det som en hyggelig søndagstur. Meldingen sa sol, men vi hadde noen voldsomme regnskyll. Innimellom var det skikkelig mørkt, slik som på dette bildet:

Vi padlet fra Høllen og ut til Kjeholmen. Der fant jeg et par fine teltplasser. På vei ut dit hadde jeg problemer med å holde kursen med vinden inn fra siden. Brukte en ganske lang kajakk, og disse har problemer med sterk sidevind – det kan da være vanskelig å komme gjennom vindøyet. Vi padlet videre rundt, og fikk vinden rett i mot. Søkte tilflukt ved en brygge, og vinden ble bøyd rett mot brygga. Bølgene var ikke så store, men det var liv og røre:

Jeg synes sånt vær er litt ukoselig, og tenker på hva som skjer hvis litt for mye… Gareth derimot var i sitt ess, og kunne godt padlet til det ble mørkt. Her smiler han mens vi holder oss i brygga til de verste kastene ga seg:

Det var veldig ujevn vind, og da den fikk litt plass til å fyre seg opp – var det nok en god stiv kuling. Innimellom kom det noen stormkast. Da føyk vannet over bølgene, og det ble en grå dis bortetter. Vi måtte lene oss mot vinden, og i kastene var det fort gjort å miste balansen. Jeg ville ikke gått ut i slikt vær alene, men med to blir det litt annerledes.

På vei tilbake byttet vi kajakk, og vinden løyet litt når vi kom nærmere land. Rett utenfor høllen så vi en gressplen, og denne måtte jeg også få med meg. Denne øya hadde ikke noe navn på kartet, men jeg skal nok finne ut hva den heter på “folkemunne”.

Nå er det på tide med en tur i dusjen, har fremdeles ikke tatt av tørrdrakta….

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.