Fortsatt rolig – litt padling

Er blitt bedre nå, men flommer ikke akkurat over av energi. Var i gudstjeneste kl 11 i går, og i konsert i Søm kirke kl 23. Det var egentlig det eneste… Ellers gikk det mye i lesing og sløving.

Boka jeg har drevet med siste dagene er “Vindens skygge” av Carlos Ruiz Zafon. Jeg har aldri hørt om fyren før, men det er ei bokklubb-bok. Den har kommet ut i nesten en halv million eksemplarer bare i Spana og Tyskland. Forfatteren er spansk. Han har et utrolig forhold til språk og bilder. Visdomsord og morsomheter. Det er slettes ikke vanskelig å la seg rive med av hans fortellerkunst!

Glemte forresten at jeg skrev en artikkel om Lindisfarne til menighetsbladet på Lund i går. Håper den holder mål – da har jeg bare igjen å få over bilder. Deadline er ikke før 27., så jeg har god tid på det. Der har jeg også benyttet anledningen til å promotere nettstedet www.keltiskfromhet.no.

Det minner meg også på at jeg snart må begynne å finne frem e-postadresser for å spre ryktet om www.m24.no. Jeg vil at en del skal finne denne adressen i sin e-postboks når de kommer på jobb tirsdag morgen. Skal bruke noen timer på mandag for å “spre ordet”. Kan bli spennende å se hva som skjer… Orker nok ikke å skrive noe mer der før mandag, men har et par nye artikler i hodet. Tror dette kan bli bra!

Været er ikke så verst i dag, og jeg rusler meg en tur ned i byen. Så får vi se hvor langt energien rekker…

På ettermiddagen: Behøvde ikke rusle ned til byen, da sykkelen nå er i stand. Byttet forhjul med den gamle, så nå er den ikke lenger punktert… Dermed tok jeg med tørrdrakt og sånn også, og jammen har jeg ikke fått meg årets første padletur. Det er litt flaut å melde, men det er fakta. Har vært en dag inne i bassenget på NIH, og 50 meter i den nye Fjord-båten (men det var uten vest, drakt og sånn). Nå var jeg fullt utstyrt, og hadde også med kamera. Det funket svært bra synes jeg. Her er noen inntrykk fra turen. Begynner først med et stemningsbilde rett øst for Odderøya:

Gikk ikke rundt, da det blåste en del fra sørvest. Derfor snudde jeg, og møtte denne hensynsfulle fyren med full båt. Ikke lett å se om han ser noe forover sånn han kjørte…. Tror dessverre dette blir en sommer med mye ulykker. Folk har usannsynlig mye penger, men det sikrer dessverre ikke at de samtidig har båtvett. Snarere tvert i mot. Båtene går fortere og fortere for hvert år, og båtvettet blir mindre og mindre… Da er det jo nødt til å bli skjæring. Se her:

Padlet så et stykke opp i Otra, og der kom jeg ganske tett innpå en skarv:

På samme sted falt jeg i tanker. Det snakkes så vakkert om kulturlandskap, samtidig som vi legger ned fiskebruk, småsamfunn og jordbruk. Det er ganske paradoksalt. Så spretter det opp ny bruk av strandlinjen, slik som her langs Otra. Kanskje “kapitallandskap” kunne være den rette termen?

På vei hjemover igjen så jeg en av disse havrafting-båtene. Maken til “døll” aktivitet. Skjønner ikke at folk ikke føler seg som “ei pakke kjøttpudding” når de sitter der og tviholder seg i håndtaket, men ellers er ganske så passive. Men, jeg begynner etterhvert å skjønne at jeg ikke er spesielt representativ…

Vel tilbake i kajakklubben tok jeg et selvportrett før jeg entret brygga:

Jeg var ute en snau time, og var ganske sliten da jeg kom tilbake… Sykkelturen hjem gikk veldig langsomt… Men, nå har jeg i alle fall fått vært en tur på vannet, så får jeg heller øke litt dag for dag. Skulle egentlig hatt Fjord-båten i dag, men så fant jeg ut at knestøttene på den må borres og skrus fast først! Det var jo ikke ferdige hull… Dette er ganske dårlig på en plastkajakk til nesten 16000 synes jeg, men jeg skal nok få det på plass. Ellers virker båten grei, og den har samme skrogform som Ellesmeren. Jeg må nok bruke en del timer for å komme inn i kantingen, men begynner å få det til nå. Det er særlig hemmeligheten med å løfte/sparke fra med beina som gir effekt. Samtdig med åretak og vridning i hofta. Har fremdeles litt for dårlig balanse, men det skal nok komme seg etterhvert!

Nå har jeg satt en pizzadeig, og så skal det nok bli mat etterhvert. Etter det ser jeg for meg at det blir litt soving… Men, er veldig klar for å få med meg midnattsmesse i Domkirka 23.15. Tror det blir veldig stemningsfylt!

Litt over 22: Fikk nettopp e-post med virus, og da har jeg endelig funnet ut hvorfor naturliv.no var nede noen dager. Kunne ikke skjønne dette… Men, nå tror jeg saken er løst. En kunde har plass i en katalog der, og viruset har lagt seg i alle kataloger med index.htm. Derfor røk både sidene til kunden og mine sider ned… Har søkt min maskin for snookere, og kjører virustest flere ganger om dagen. Har ikke funnet noe. Derfor er det greit å å fått “landet” dette litt… Var et øyeblikk redd for at det begynte å renne ut penger av et par kontoer også… Deilig med alt som blir klarert, selv om det er kjedelig å ha brukt tid på sånt. Har gitt kunden beskjed om å være “ren” før opplasting av nye filer, og håper å unngå mer tull nå.

Ellers har jeg vasket opp etter deilig pizza. Dusjet og barbert meg. Føler meg slettes ikke verst. Om en time begynner midnattsmessa i domkirken. Jeg er klar!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.