Fullstappet av inntrykk

Så er jeg på nett igjen, etter dager intenst fylt med inntrykk. Friluftskonferansen på Røros var en stor opplevelse, og det samme var avslutningen av Friluftslivets år 2005.

Turen til Røros gikk ikke helt glatt. Hadde en fin kveld og natt med MoNo på onsdagen, og tok tog fra Oslo S 06.37. De 11 minuttene vi hadde med overgang på Hamar viste seg å være for få, og dermed sto vi der. “Vi beklager forsinkelsen” var det eneste dama hos NSB klarte å trykke ut. Så sto vi der – 24 konferansedeltakere. Bare 1 av disse hadde åpen billett, mens vi andre kjørte minipris. Dvs at vi måtte kjøpe ny billett. Nå er det jo sånn at jeg ikke er stappa av gryn om dagen, og jeg var en av de få som betalte dette kalaset av egen lomme. Vi ble enige om å stå sammen, og ikke betale. Men, i løpet av de to timene var det en av følget som tok kontakt med NSB, og lurte på hva slags service dette var. Ledelsen i Oslo ringte til Hamar, Hamar ringte konduktøren, og Oslo ringte tilbake og sa at vi selvfølgelig ikke skulle betale noe… Service? Ja, men det sitter jo altfor langt inne… Heldigvis var det mange trivelige folk på toget, så de to timene gikk fort. Det var selvsagt fylt til randen neste tog, så vi lekte stolleken og samtalte mye på vei til Røros.

Vi rakk akkurat åpningen av konferansen etter en kjapp lunsj. Foredragene holdt gjennomgående god kvalitet. I stedet for kulturell happening på kvelden, hadde jeg møte med en del andre som er opptatt av den religiøse dimensjonen ved naturmøtet. Et veldig fruktbart og spennende møte, der jeg ble kjent med en del mennesker jeg bare har hørt om.

Middag og så filmen Loop på hotellet. Denne filmen skal jeg anmelde på adrenaline.no når jeg får tak i den. Høyst severdig. Klokken tippet midnatt før jeg var i seng på rommet – denne gangen på enkeltrom (sist konferanse delte jeg rom med Petter som også var student da).

Fredagen var fullpakket med foredrag, og jeg rakk såvidt nedom Røros for å spise litt før Stein P satte i gang med sitt foredrag. Deretter gikk jeg ned på Doktortjønna der det sto lavvo klar for overnatting. Fikk lånt noen reinskinn å ligge på, men våknet likevel utpå natta. Det var nærmere 20 minus, så det er kanskje ikke så rart. Men, i luksus-lavvoene til Statskog var det selvfølgelig vedovn, og vi hadde voldsom tilgang på flott bjørkeved. Så da var jo egentlig det problemet løst på en enkel måte.

På lørdagen var det offisiell avslutning av Friluftslivets år, og program fra 11 til 00. Jeg begynte med lysbildeforedrag kl 11.30, og avsluttet med kirkekonsert til litt over 23… Innimellom her var det grilling av pølser, flere foredrag, flere bildeutstillinger, filmvisning og jazz-konsert. Du verden for en kultur-dag!

Planen var å ta buss til Gardermoen denne natta, men den bussen kom aldri. Heldigvis kjenner jeg så mange i denne familien nå, at det var en grei sak å oppdrive noen med dobbeltrom. Der snek jeg meg inn i nattens kalde gys, og fikk meg både en dusj og en god natts søvn.

Søndagen gikk med til et kort besøk på smeltehytta, før jeg tok tog fra Røros 12.21. Nok en gang sammen med masse flotte mennesker. Har fått input fra Afrika, til foredraget om Homo Ludens neste søndag og litt background om forskjellige organisasjoner.

Heldigvis passet det seg slik at fattern kunne hente meg på Gardermoen. Dermed var jeg hos “de gamle” i god tid før 18, og fikk middag. Deretter ble det familiebesøk først hos min bestemor, og så hos min onkel…

Tilbake på Glomma Terrasse begynner roen nå å senke seg, og jeg skjønner at det har vært mye nye inntrykk de siste dagene. Skal prøve å ikke fylle på så mye i morgen, men bruke dagen til å komme meg hjem. Skal bestille billett på kveldstoget nå før jeg legger meg.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.