Effektivitet

Arbeidet på hytta fortsatte til 12, men så var vi ferdige. Dermed bare det avgårde til Hafsund, og en siste tur rundt Flesa.

20050825padleflesa.jpg

Her var det bading og lufttørking på de herlige svabergene. Spørs nok om det var siste gang i år…

Vi spiste i Tvedestrand på vei hjem, men det ble dessverre ikke tid til noe besøk i bokbyen. Har hatt lyst til det i hele sommer, men det har aldri passet seg sånn. Nå har jeg iallfall vært i byen…

Vi var hjemme 17.15, og jeg fikk pakket om og forberedt meg litt til høstens første intro-kurs. Fire kursdeltakere fikk prøve seg i Bendiksbukta. Det gikk veldig greit, og folk var fornøyde! Denne gangen var det også med ei som hadde laget sin egen kajakk i seilduk. Utrolig stilig. Et møbel!

På kurset fikk jeg også prøvd å rulle med min nye Nelo Navigator. Den er litt høy bak, men det gikk greit. Litt tyngre enn med elvekajakken er det, men tror det skal gå bra.

Festet til åra for redning med åreflottør er ganske langt bak cockpit, men det er jo bare å bli vant til det.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Effektivitet

  1. Bjørn H. Hansen sier:

    Jeg ser at du har navigator, og er optimistisk mht å tilpasse deg båten. Jeg er noe provosert over at importøren avviser min tilbakemelding, og ønsker å lufte mitt innstrykk med andre navigator-padlere.

    Jeg har padlet navigatoren i ett år – over 100 timer. Etter å ha gjort redningsøvelser og turer i mye vind med denne er min konklusjon klar: Nelo Navigator bør tas ut av salg!

    Bærehåndtaket foran burde ligget på snuten av kajakken, ikke 20 cm. bak snuten. Ved T-redning skal redningsmannen ha et sikkert tak i bærehåndtaket til den veltede kajakken. Når håndtaket ligger for langt bak snuten får en ikke det gode grepet. Havkajakk skal ha dekksliner, her er kun kartstrikk og en misforstått (for kort) slepeline. Linefestene er ikke forseglet i rommene, og vil leke etter at en har dratt litt i strikkene. Det er for trangt mellom frontluke og skrog slik at en alltid må plages for å få på luka. ( Jeg har aldri før måtte bruke så mye silikon. )

    Jeg er 177 cm og har 45 cm ledig plass foran føttene. Dette er viktig pakkeplass mht vekt/trimming. Styrelista ligger foran fotstøtta, var ubrukelig og måtte umiddelbart bygges om. For å kunne nytte rommet foran pedalene måtte jeg kutte den selvjusterende delen av styrelina. Sargen / cockpit er for høy i bakkant slik at båten er vond å rulle med og det vanskelig å unngå vannlomme bak ryggen. Luka til dagsturrommet er plassert i bakkant av rommet, burde vært så nært padler som mulig. Sargkanten er en dødsfelle! Kanten er så skarp at selv et vanlig nylontrekk kan ikke dras av med et ordinært “panikkdrag”. Løkka på trekket må trekkes fram og opp, det går for en som har trent mye på evakuering i stressituasjon. På 99% av kajakkene i markedet er det lettere å få trekket av. Kajakken lekker gjennom linefester og gjennom luke / dekk sammenføyning. Det er kommet ut rustflekk fra en av de “rustfrie” skruene lukeramme er skrudd fast med.

    Båten er feil balansert! For å få båten opp i 11-12 km/t (2-minutters spurt) må båten lastes med 5 kg. Lengst fram i baugen. Kajakk uten ballast vil sette seg i 10-11 km/t. I frisk bris har en unødvendige problemer med å vende båten opp mot vinden, og den er le-girig (faller av i sidevind), verre enn andre store kajakker. I frisk bris og mer må kajakken være lastet med 5-10 kg i bauen for å kunne manøvreres i vind og for å gå nøytralt i sidevind. Det virker som at setet burde stått 10-15 cm lenger fram i båten. Det er vanskelig nok å laste/trimme en godt konstruert kajakk, når en har en kajakk som så feil balansert fra fabrikken, kan en raskt bli svakeste ledd for medpadlerne. Det er gjerne den som plages mest i vind som blir den første som må ut av en veltet kajakk, og i Navigatoren kan en altså ikke bare røske av trekket. Med hilsen Bjørn H. Hansen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.