Det hender jeg klager min nød til språkmodellen, og noen ganger får jeg overraskende gode svar tilbake. Her kjenner jeg blaff av håp (mens sprengladningene går av utenfor vinduet).

Det hender jeg klager min nød til språkmodellen, og noen ganger får jeg overraskende gode svar tilbake. Her kjenner jeg blaff av håp (mens sprengladningene går av utenfor vinduet).

Under naturmøtet stoppet jeg ved en stand som solgte bøker. De som kjenner meg vet at en slik tittel: «Jeg, en vandrer – et rejseessay om tro, håb og kjærlighed» vil vekke interesse. Jammen var ikke forfatter Trine Vendelboe Juul der også – så jeg fikk den signert! Hun hadde også flere arrangementer på Naturmødet, og her forteller hun om boka:

Her om dagen løp jeg rundt Bånetjønn, og møtte en fyr som løp motsatt vei. Det var så inspirerende, at jeg bestemte meg for å ta en eksterarunde.

Da er Naturmødet for i år over. Mitt fjerde. Masse inntrykk og ny kunnskap. Herlige mennesker – gamle og nye. Her fra en av økten i LEARN-teltet:

I helgen kom jeg over enda et område på Odderøya der det er hugget og planert. Denne gangen ved idrettsplassen. Her er bilde og kart:

Etter at stormen Dave var på besøk, så fikk jeg en henvendelse fra noen som ville sette fokus på klima med min video og bilder. Det har de nå gjort, og jeg syntes det ble et spennende perspektiv:
I dag fikk jeg lov til å bidra med egne tekster i gudstjenesten i Wergelandsparken. Domkirka i Kristiansand feiret gudstjeneste utendørs på selveste skaperverkets dag. Sogneprest Aud Smomo holdt preken som du finner i denne posten. Den anbefales!

På grunn av to byggeprosjekter er adkomsten til Odderøya blitt vesentlig redusert for gående og syklende. Det er spesielt det nye museet (VIGA) som krever mye plass i byggeperioden. Så sånn ser det ut for gående nå:

Det skjer mye på øya om dagen. Museet er i gang med byggingen av sitt nye museum i Nodeviga, og på mandag stenger vegen bak Vaktbya (og veien gjennom skogen er allerede stengt). Gående henvises til ny gangbro og så inn ved kajakklubben og rundt Idrettshallen. De gående som synes det blir langt, og alle syklende, er henvist til sykkelvei bak fiskebrygga. Den er også tatt i bruk til utbygning av nytt hovedkvarter for DNB. Kommunen og utbygger blir ikke enige om et kart: Utrygg passasje – anklages for å ta seg til rette (FVN). Jeg var nedom for å ta en titt:

I dag har jeg drevet litt selv-terapi med bilder og tekst. Blant annet fikk jeg lyst til å teste denne kombinasjonen:

Etter forrige Oslo-tur kom jeg hjem med boka «Against the machine» som kom sent i 2025. Nå har jeg akkurat startet på den, og her er det resonans. Jeg har aldri hørt om han før, men han er godt kjent i utlandet virker det som. Gitt ut mange bøker, og har en egen side på Substack. Han var også med å gi ut manifestet Uncivilization i 2009, og starte Dark Mountain Project. Jeg tar en nærmere kikk de neste ukene, og kommer nok tilbake til denne økologien av kilder.
I forrige uke var det Demokratiuka i Kristiansand, og jeg har lenge hatt lyst til at den skal handle mer om natur. Dessverre er jeg ganske alene om dette, men en kronikk er det mulig å få på trykk. Fædrelandsvennen publiserte denne teksten digitalt 4. mai (Demokratiet må utvides), og i papiravisen dagen etter. Jeg legger den her også for interesserte.

I dag var jeg tilbake i Habitzergangene på Odderøya. Forrige gang var under en befaring i 2013. På disse årene har det skjedd mye. Både Odderøyas venner, Vest-Agder museet og Kristiansand kommune har gjort en kjempeinnsats! Jeg tok masse nye bilder (her ligger 38 stk), og veldig gøy å se at FVN var godt representert.

Her om dagen kom jeg over en bok fra 1978. Den hadde tittelen «Mot et samfunn i likevekt», og var resultat av nordiske kirkers arbeid med ressurs- og miljøspørsmål. Den var redigert av min gamle lærer Harald Olsen, som nå er gått bort. Her var det artikler av både Arne Næss og Gunnar Breivik. Her ser jeg nærmere på artikkelen til Arne Næss, som har tittelen: «Overgang fra økologisk ulikevekt til likvekt i globalt og lokalt perspektiv». Den inneholder mye god mat for tanken!

29.4 var det lansering av en ny bok fra Res Publica. Gina Gylver har redigert og skrevet i artikkelsamlingen «Vår tid er NÅ! 12 fortellinger om KLIMAKAMP, HÅP OG ENDRING«. Nå har jeg lest, og her er noen inntrykk.

Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i å gå. Derfor var det med stor glede jeg kastet meg over Lars Vik sin bok «Jeg må ut«. Det ble noen hyggelige timer, og vi har til og med delt noen felles stier.

I dag har jeg vært på et seminar på Bølgen Bærekraftsenter: Lær&del arrangert av Futurebuilt. Du finner programmet her: Del&Lær – sosial bærekraft. Jeg tok litt bilder, og de ligger i galleriet FutureBuilt – Sosial bærekraft. Her er ett av dem:

Rebecca Solnit har skrevet ny bok, og tittelen denne gangen er «The Beginning Comes After the End – Notes on a World of Change». Her er det mye fint. Hun har skrevet ni essays som kan være med på å gi håp – i en tid der vi absolutt trenger det. «Noe» er i ferd med å ta slutt, og noe annet kommer i stedet. En ny begynnelse.
Les videreFor noen måneder siden dukket «Ways to Go – Reconsidering Travel as told through Two Himalaya Adventures – 1971 & 2023». Den er redigert av Bob Henderson og Torbjørn Ydegaard. Jeg har såvidt møtt begge disse, og var veldig spent. Jeg er over gjennomsnittet gira på den norske økofilosofiske tradisjonen, og her var både Arne Næss, Nils Faarlund og Sigmund Kvaløy Setreng representert. Her finner du noen tanker om denne boka.
Les videreForrige torsdag var jeg på seminar med denne tittelen på UiA. Forfatteren Emma Holten og boka «Underskudd« lå bak seminaret, og Emma var til stede. Jeg tok noen notater fra seminaret, og de kan du lese her.
