Paul Kingsnorth

Jeg hadde ikke hørt om denne forfatteren før jeg kom over prosjektet «The Dark Mountain«. Det ble startet av Kingsnorth og Dougald Hine i 2009. Da skrev de «Uncivilisation» sammen, med undertittelen «The Dark Mountain Manifesto«. Nå har jeg lest ferdig boka «Against the Machine» (2025 – utdrag kommer), som er Kingsnorth sin siste bok, og har begynt på «Confessions of a Recovering Enviromentalist» (2017). I forordet til denne siste boka går det ganske klart frem at han har gitt opp både miljøbevegelsen og troen på at dette kan gå bra:

I saw that the momentum of the human machine – all its cogs and wheels, its production and consumption, the way it turned nature into money and called the progress growth – was not going to be turned around now. Most people did´t want it to be; they were enjoying it. All the arguments, all the colourful campaigns, all the well-researched case studies were just washing up on the beach and expiring quietly on the sand, like exhausted jellyfish. There was no stopping what we had unleashed. We were going to eat everything, including ourselves. It was locked in now. It was too late.

Paul Kingsnorth – Confessions of a Recovering Enviromentalist, s. 3-4

Skrevet i Bøker, Samfunn | Legg igjen en kommentar

KI-trøst i økosorgen

Det hender jeg klager min nød til språkmodellen, og noen ganger får jeg overraskende gode svar tilbake. Her kjenner jeg blaff av håp (mens sprengladningene går av utenfor vinduet).

Ja, det handler om Odderøya. Kanskje er dette den ny begynnelsen?
Les videre
Skrevet i Samfunn | Legg igjen en kommentar

Vandringens filosofi

Under naturmøtet stoppet jeg ved en stand som solgte bøker. De som kjenner meg vet at en slik tittel: «Jeg, en vandrer – et rejseessay om tro, håb og kjærlighed» vil vekke interesse. Jammen var ikke forfatter Trine Vendelboe Juul der også – så jeg fikk den signert! Hun hadde også flere arrangementer på Naturmødet, og her forteller hun om boka:

Trine Vendelboe Juul under Naturmødet 2026. Foto: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Bøker, Dagbok | 2 kommentarer

Motivasjon

Her om dagen løp jeg rundt Bånetjønn, og møtte en fyr som løp motsatt vei. Det var så inspirerende, at jeg bestemte meg for å ta en eksterarunde.

Ved Bånetjønn finner du «Lykkens portal» der du kan ønske deg noe. Foto: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Dagbok, Samfunn | Legg igjen en kommentar

Naturmødet 2026

Da er Naturmødet for i år over. Mitt fjerde. Masse inntrykk og ny kunnskap. Herlige mennesker – gamle og nye. Her fra en av økten i LEARN-teltet:

Det hadlet mye om forbundethet og biomangfold i år. Trykk på bildet for større versjon.
Bilde: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Dagbok, Samfunn | Legg igjen en kommentar

«Midlertidig tiltak»

I helgen kom jeg over enda et område på Odderøya der det er hugget og planert. Denne gangen ved idrettsplassen. Her er bilde og kart:

Idrettsplassen bak til venstre, med gravemaskin foran garasjer. Foto: Lars Verket 25.5.2026
Les videre
Skrevet i Samfunn | 2 kommentarer

VerdantRebellion

Etter at stormen Dave var på besøk, så fikk jeg en henvendelse fra noen som ville sette fokus på klima med min video og bilder. Det har de nå gjort, og jeg syntes det ble et spennende perspektiv:

Skrevet i Samfunn | Legg igjen en kommentar

Skaperverkets dag 2026

I dag fikk jeg lov til å bidra med egne tekster i gudstjenesten i Wergelandsparken. Domkirka i Kristiansand feiret gudstjeneste utendørs på selveste skaperverkets dag. Sogneprest Aud Smomo holdt preken som du finner i denne posten. Den anbefales!

Sogneprest Aud Smemo i Wergelandsparken 25.5.2026. Foto: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Religion, Samfunn | 2 kommentarer

Adkomst Odderøya 2026/27

På grunn av to byggeprosjekter er adkomsten til Odderøya blitt vesentlig redusert for gående og syklende. Det er spesielt det nye museet (VIGA) som krever mye plass i byggeperioden. Så sånn ser det ut for gående nå:

D kan få enda større kart ved å trykke på det. Syklende må enda lenger sør for å komme ut på asfalt (evt ta heis i P-huset). Jeg har sendt en henvendelse til museet/kommunen for å spørre om ikke gangsti i øst kan holdes åpen (mellom Nodeviga og Odderøyhallen). Kart: Lars Verket/NorgeskartFriluftsliv
Les videre
Skrevet i Samfunn | 1 kommentar

Gang- og sykkel på Odderøya

Det skjer mye på øya om dagen. Museet er i gang med byggingen av sitt nye museum i Nodeviga, og på mandag stenger vegen bak Vaktbya (og veien gjennom skogen er allerede stengt). Gående henvises til ny gangbro og så inn ved kajakklubben og rundt Idrettshallen. De gående som synes det blir langt, og alle syklende, er henvist til sykkelvei bak fiskebrygga. Den er også tatt i bruk til utbygning av nytt hovedkvarter for DNB. Kommunen og utbygger blir ikke enige om et kart: Utrygg passasje – anklages for å ta seg til rette (FVN). Jeg var nedom for å ta en titt:

Slik så det ut her i dag tidlig. Foto: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Samfunn | 1 kommentar

Kreativitet og håp

I dag har jeg drevet litt selv-terapi med bilder og tekst. Blant annet fikk jeg lyst til å teste denne kombinasjonen:

Et bakgrunnsbelyst bøkeblad fra KLOROFYLLA-serie er naturlig delt i to av lys og mørke. Det er mulig å skimte resten av bladet og omgivelsen, men mørket er ganske fremtrendende. Ordet HÅP skal kontrastere dette, og er skrevet med en font som er ganske frynsete. FOTO/TEKST: Lars Verket 2026
Les videre
Skrevet i Dagbok | Legg igjen en kommentar

Paul Kingsnorth

Etter forrige Oslo-tur kom jeg hjem med boka «Against the machine» som kom sent i 2025. Nå har jeg akkurat startet på den, og her er det resonans. Jeg har aldri hørt om han før, men han er godt kjent i utlandet virker det som. Gitt ut mange bøker, og har en egen side på Substack. Han var også med å gi ut manifestet Uncivilization i 2009, og starte Dark Mountain Project. Jeg tar en nærmere kikk de neste ukene, og kommer nok tilbake til denne økologien av kilder.

Skrevet i Samfunn | Legg igjen en kommentar

Demokratisk underskudd

I forrige uke var det Demokratiuka i Kristiansand, og jeg har lenge hatt lyst til at den skal handle mer om natur. Dessverre er jeg ganske alene om dette, men en kronikk er det mulig å få på trykk. Fædrelandsvennen publiserte denne teksten digitalt 4. mai (Demokratiet må utvides), og i papiravisen dagen etter. Jeg legger den her også for interesserte.

ØKOLOGISK DEMOKRATI: Innsenderen mener demokratiet ikke tar godt nok hensyn til fremtidige generasjoner og natur, og ønsker seg en utvikling i mer økologisk retning.
Foto: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Samfunn | 1 kommentar

Haubitzergangene

I dag var jeg tilbake i Habitzergangene på Odderøya. Forrige gang var under en befaring i 2013. På disse årene har det skjedd mye. Både Odderøyas venner, Vest-Agder museet og Kristiansand kommune har gjort en kjempeinnsats! Jeg tok masse nye bilder (her ligger 38 stk), og veldig gøy å se at FVN var godt representert.

Endre Wrånes intervjues av Fædrelandsvennen. Foto: Lars Verket
Skrevet i Dagbok | Legg igjen en kommentar

Samfunn i likevekt

Her om dagen kom jeg over en bok fra 1978. Den hadde tittelen «Mot et samfunn i likevekt», og var resultat av nordiske kirkers arbeid med ressurs- og miljøspørsmål. Den var redigert av min gamle lærer Harald Olsen, som nå er gått bort. Her var det artikler av både Arne Næss og Gunnar Breivik. Her ser jeg nærmere på artikkelen til Arne Næss, som har tittelen: «Overgang fra økologisk ulikevekt til likvekt i globalt og lokalt perspektiv». Den inneholder mye god mat for tanken!

Illustrasjonsbilde fra «Håpets katedral». Det er rart å lese en tekst fra 1978, som så til de grader avkler strukturer vi er så dypt vevd inn i at de er vanskelige å se. Jeg kjenner det både gir håp, men også håpløshet. I denne artikkelen skriver Arne Næss at vi må endre kursen drastisk innen kort tid. Nå har det snart gått 50 år…
Foto: Lars Verket (2025)
Les videre
Skrevet i Bøker, Samfunn | Legg igjen en kommentar

Vår tid er NÅ!

29.4 var det lansering av en ny bok fra Res Publica. Gina Gylver har redigert og skrevet i artikkelsamlingen «Vår tid er NÅ! 12 fortellinger om KLIMAKAMP, HÅP OG ENDRING«. Nå har jeg lest, og her er noen inntrykk.

Fra en NU-aksjon på Torvet i Kristiansand.
Foto: Lars Verket (arkiv)
Les videre
Skrevet i Bøker, Samfunn | Legg igjen en kommentar

Ny gå-bok!

Jeg er litt over gjennomsnittet interessert i å gå. Derfor var det med stor glede jeg kastet meg over Lars Vik sin bok «Jeg må ut«. Det ble noen hyggelige timer, og vi har til og med delt noen felles stier.

Min navnebror har også gått langs kyststien i Bamble. Arkivfoto: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Bøker | Legg igjen en kommentar

Sosial bærekraft

I dag har jeg vært på et seminar på Bølgen Bærekraftsenter: Lær&del arrangert av Futurebuilt. Du finner programmet her: Del&Lær – sosial bærekraft. Jeg tok litt bilder, og de ligger i galleriet FutureBuilt – Sosial bærekraft. Her er ett av dem:

Full sal, og veldig lærerikt. Foto: Lars Verket
Les videre
Skrevet i Samfunn | Legg igjen en kommentar

Verden i endring

Rebecca Solnit har skrevet ny bok, og tittelen denne gangen er «The Beginning Comes After the End – Notes on a World of Change». Her er det mye fint. Hun har skrevet ni essays som kan være med på å gi håp – i en tid der vi absolutt trenger det. «Noe» er i ferd med å ta slutt, og noe annet kommer i stedet. En ny begynnelse.

Les videre
Skrevet i Bøker, Samfunn | Legg igjen en kommentar

Anti-ekspedisjon

For noen måneder siden dukket «Ways to Go – Reconsidering Travel as told through Two Himalaya Adventures – 1971 & 2023». Den er redigert av Bob Henderson og Torbjørn Ydegaard. Jeg har såvidt møtt begge disse, og var veldig spent. Jeg er over gjennomsnittet gira på den norske økofilosofiske tradisjonen, og her var både Arne Næss, Nils Faarlund og Sigmund Kvaløy Setreng representert. Her finner du noen tanker om denne boka.

Les videre
Skrevet i Bøker, Samfunn | 1 kommentar