Interrail og TMB

I juni var jeg i Chamonix for å gå TMB (Tour Mont Blanc). Her er noen erfaringer/tips til interrail t/r.

Vi har vært på interrail flere ganger. Denne gangen reagerte jeg på prisene hos NSB. De har økt prisene betraktelig, og tok ca 500,- i gebyr for å bestille to interrailbilletter á 5-15d + 2 reservasjoner på nattog. Det er nesten 10% av totalprisen. Tror det går an å bestille fra interrail.eu, men var litt i tidsnød denne gangen. De er også flinke til å svare på Twitter. Den tjenesten har også NSB lagt ned…

Som vanlig startet vi med båt fra Kristiansand. Prøvde å spare en halvtime med Fjordline, men det var jo bare tull. De kommer i land i “gokk”, og du må ta buss til Hirtshals. Både dyrere og lik tid som ColorLine – samt at du når akkurat samme tog. Toget fra Hirtshals til Hjørring er privat, og du kan IKKE bruke interrail-billetten (den gir heller ikke rabatt på ferga). Automaten i Hirtshals er enkel i bruk – 3 soner og 36 danske kroner med VISA-kort i 2018. Fra Hjørring er det strake veien sørover. Vi tok en liten matbit i Aalborg (herlig bakeri 200m fra stasjonen). Så gikk turen til Hamburg Dammtor, der vi tok nattog videre til Basel. Etter en god natts søvn (vi var alene i 6-mannskupé) var det tog videre mot Chamonix. Der var det meldt regn, så vi tok en god og lang lunsj i Montreaux.

Fra Martigny til Chamonix er det fantastisk togtur. Togene på denne strekningen takler helt annen stigning enn vanlige tog, og det er fantastisk utsikt! I Chamonix var fri bruk av tog/buss innkludert i hotellet, og en måte de prøver å redusere privatbilismen på i dalen. Det kan jeg godt skjønne, for selv utenom sesong er det mye folk her. Vi brukt dette daglig for å komme oss rundt.

Planen var TMB, men pga mye snø og tidlig i sesongen (turisthyttene ikke åpne enda) ble det dagsturer i stedet. Dermed gjorde vi unna etappene i Sør og Vest. Her er oversikt over hele TMB.

Hjemover tok jeg samme vei. Avgiften var litt mindre i Chamonix på nattog enn hos NSB. Da jeg kom til Basel måtte jeg dele 6-mannslugaren med 4 andre, men etter å ha gått/løpt 35km og nesten 3000 høydemetre siste dagen i Chamonix, så sov jeg meg helt til Hamburg Dammtor. Der er det litt ødeland, så er det overgang anbefales Hamburg Hauptbanhof. Turen opp fra Hamburg gjennom Danmark er ganske dryg, men fikk god tid i Hirtshals før jeg tok siste ferge med ColorLine hjem.

Pris
Det som er spennende er prisen på reisen. Båten koster under 300 hver vei. Nattoget mellom EURO 30-40. Selve interrailbilletten med 5 av 15 dager koster 2690+evt gebyr. Totalt ca 3.500-400 t/r Chamonix. Denne gangen lå vi på hoteller, og et dobbeltrom kostet fra 75-110 EURO pr natt. Hvis jeg skal gjøre TMB, så har jeg lyst til å bruke lett oppakning med tarp, liggeunderlag og sovepose. Da forsvinner alle disse utgiftene, og mat er billigere enn hjemme. Dermed kan en få 14d ferie i et fantastisk landskap for en relativt billig penge. Landskapet er helt eventyraktig, og bildene fra 2018 ligger i galleriet: Chamonix 2018

God tur!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Samfunn og merket med , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Interrail og TMB

  1. Hildegunn sier:

    Fin tur og gode tips! Har også vært på interrail mange ganger, og er enig i at det er ganske dyrt og ikke så brukervennlig som man kunne ønske å bestille hos NSB (noen ganger har de rabatt på billetten tidlig i sesongen, om våren, så det er bare å være på utkikk hvis det er aktuelt). Det er et alternativ å kjøpe billetten hos interrail.eu, da bør man ha noen uker på seg for å få den tilsendt i god tid. Ellers er mitt beste tips å bruke Deutsche Bahn som ressurs, bahn.de. Der kan man søke på forbindelser over hele Europa, der har jeg funnet de beste ruteoversiktene, og også fått kjøpt billetter og setereservasjoner – billigere enn gjennom NSB, og man får billettene/reserveringene direkte som PDF på e-post eller i app. Så heia DB!

  2. Marte R Ulltveit-Moe sier:

    Takk for bloggpost! Det er litt kronglete at de fleste nattogene i Vest-Europa er lagt ned. For å reise fra Kristiansand til Paris f.eks må man ta nattog til Basel. Det er en omvei i kilometer, men man sparer tid og penger sammenlignet med å ta hotellovernatting i Hamburg og dagtog til Paris (nattoget Hamburg-Paris er lagt ned). Jeg har også tatt tog til London. For å slippe hotellovernatting tok jeg natteferja fra Hook van Holland til Harwich (Stena Line). Da er man i London kl 10 neste dag. Ferietidene ser skrekkelige ut, men man kan komme ombord i båten flere timer før avgang, så det funker greitt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.