Gateparkering

På fredag bruker Fædrelandsvennen en helside på en artikkel med tittelen «Advarer mot å fjerne parkering«. (Tidligere har de hatt saken «Flytter hvis bilene får råde«). Fredagens artikkel er verdt å undre seg litt over. Slik så det ut i det omntalte området i dag morges:

20160926gateparkering

Styreleder for Sameiet Østre Strandgate 21 har følgende uttalelser til Fædrelandsvennen:

– Det kan virke som de har glemt at det skal bo folk i byen. Mange boliger i dette området har ikke egne p-plasser, men er avhengig av gateparkering. Vi risikerer å måtte kjøre rundt og lete etter plass.

Undringspunkter:

  • Mulig at det var slik at folk=bil, men slik er det ikke lenger. Befolkningen i byene øker, mens i moderne byer går antall biler ned. At folk skal ha integrert bil tilhører fortidens tenkning.
  • En av de mest effektive måtene å få folk til å velge alternativer til egen bil er jo nettopp å gjøre det mindre attraktivt å ha egen bil. At Sameiets leder innbiller seg at fellesskapsarealet utenfor boligen egner seg best til parkering vitner om lite respekt for byens behov. Østre Strandgate vil fx være en naturlig sykkeltrasé for å avlaste strandpromenaden. Allerede i dag er det farlige situasjoner der pga raske elsykler.
  • Det kan ikke være en menneskerett å ha biloppstilling rett utenfor egen bolig midt i sentrum.
  • Hvis en MÅ ha bil så er det fullt mulig å kjøpe plass under jorden. 50% av befolkningen går under 500m som hovedtransportmiddel pr dag, og anbefalingen om minst 30min aktivitet er viktigere enn noensinne. Fra Østre Standgate til det nye P-huset på Torvet er det i underkant av 400m en vei.

Neste sitat:

– Plassene som opprettholdes i disse tre kvartalene må forbeholdes beboere og bli bosoneparkering. Bilen er en dyd av dødvendighet for de fleste, også for oss som bor i Kvadraturen.

Undringspunkter:

  • For fremtidens Kristiansand spiller det liten rolle hvem som eier bilen. Utfordringen er jo at den tar plass, og gir oss et annet gatebilde enn vi ønsker. Sameiet kan jo vurdere fellesskapsløsninger slik de har gjort litt lenger bort i gata. Der er det Hertz bilpool som gjelder, og en bil fjerner 12 privatbiler.
  • Bil som «en dyd av nødvendighet» er helt klart i ferd med å tilhøre fortiden. Omtrent som røyking. Verden går fremover, og på noen områder blir det til og med bedre!
  • Kvadraturen er 1×1 km, og de fleste tilbud en trenger flere ganger i uken er godt innenfor gangavstand. Min påstand er at stort sett 100% av befolkningen i Kvadraturen kan klare seg uten bil.

På lang sikt ønsker kommunen 15000 innbyggere i Kvadraturen. Dette er en økning på ca 5000. Hvis alle disse skulle ha egen bil vil det bli helt uframkommelig i byen. 5000 bilder tilsvarer over 10 P-anlegg som det på Torvet. En P-plass er ca 10kvm2. Altså beslaglegges til enhver tild 50.000kvm2. I tillegg skal disse bilene frem og tilbake til et eller annet sted – både titt og ofte.

Det er politisk enighet (heldigvis) om at veksten i trafikken skal tas med gang, sykkel og kollektivtransport. Da er det jo helt bakstreversk (og mot den rådende politikken) å øke antall P-plasser slik det ser ut som om Kristiansand nå skal gjøre. Ved åpningen av nytt P-hus under Torvet er det planlagt å fjerne 42 plasser, mens en får 420 ny. Jeg tipper det blir strammet skikkelig inn i Bystyret, og Blattmann (Ap) er klar:

– 200 plasser er altfor lite for vår del. Når det bygges opptil 450 plasser på Torvet må det reduseres tilsvarende, ellers øker vi trafikken til byen. Da kan vi risikere at bymiljømidler ryker.

Dette handler jo heller ikke bare om penger, men om hva slags by vi vil ha. MDG er selvsagt også veldig klare for å komme i gang. Det aner meg at Venstre også vil gjøre «comeback» som miljøparti i Kristiansand på denne saken.

20160926illustrasjon

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

En kommentar til Gateparkering

  1. Lars sier:

    Til orientering: Bosoneparkering kloster p.t. 195,- pr mnd.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.