– Slitsomme tullinger

Sørlandsposten har tatt turen innom Nye Veier AS for å spørre litt om høringssvarene til reguleringsplanarbeidet for E39 Kristiansand vest – Søgne øst. I et flott hjørnekontor med utsikt over asfaltørkenen i Sørlandsparken finner vi avdelingsdirektør og overingeniør Brede Vei. Han ser ut til å funnet seg godt til rette på sitt nye kontor, og har allerede fått opp et bilde av den nye bilen sin på veggen.

20160803nyeveier

Faksimile fra websiden www.nyeveier.no

Før sommeren var det frist på høring for nye E39 – en strekning det har vært ganske mye bråk rundt. Er du spent på å lese høringssvarene?

Dette burde jeg vel egentlig ikke si til deg, men det er jo ikke sånn at vi leser høringssvarene. Vi kopierer de inn i et dokument, og så teller vi hvor mange høringssvar det er. Så gjør vi det som vi har fått i oppdrag av samferdselsministeren. Vi er et kostnadseffektivt selskap som skal bygge veier – det er vår jobb. Dette med høringer er vi lovpålagt å gjennomføre, men det betyr jo ikke at vi leser dem!

Synes du ikke det er en trussel mot demokratiet?

Nye Veier AS er laget for at også demokratiet skal bli mer effektivt. Se til Kina, der er det ikke mange høringer. Vår jobb er å bygge vei, og da kan vi ikke ta hensyn til alle mulige tullinger som ønsker å uttale seg. Rett før du kom fikk jeg inn et litt forsinket høringssvar fra en som kaller seg «padlosof». Noen er jo ikke helt riktig skrudd. Han skriver blant annet:
«Fremtidens generasjoner vil etterspørre natur og ikke asfalt. Fremtidens generasjoner vil alltid være i flertall, uansett hvor demokratiske vi gjør prosessene her og nå. Dette er irreversible inngrep som vitner om liten evne til å tenke på lang sikt. I stedet for å ta det grønne skiftet på alvor, satser dagens politikere på å kjøre bil inn perleporten.»
Hvis det skal bli noe vei, så kan en jo ikke blande allverdens inn i prosessen. Og, som Keynes sa – på lang sikt er vi alle døde. Vår jobb er å få laget nye veier – NÅ!

Det virker jo som om padlosofen vil at dere skal være litt mer varsomme med asfalteringen. Hvorfor må dere stadig ta flotte naturområder til disse veiprosjektene? Ser du ikke at urørt natur har egenverdi?

Mye av den naturen vi bygger ned blir jo aldri brukt til noe, og vi skal jo lage mest mulig effektive traséer for mindre og mindre penger. Det betyr at vi i alle fall vil legge veien rettest mulig. Vi har jo så utrolig mye natur i dette landet… Den naturen som ikke har noe nytte for oss kan vi jo i alle fall legge under oss. Selv i bibelen står det at vi skal legge naturen under oss. Hadde bibelen blitt skrevet i dag vil jeg banne på at det hadde stått at vi skulle asfaltere den også!

Men, blander du ikke litt her nå? Naturen har jo også verdi i seg selv – helt uavhengig av oss mennesker. Blir det ikke litt som å si at vi like godt kan ta livet av Olga (94), fordi hun aldri får besøk på gamlehjemmet likevel? Hennes menneskeverd er jo der uansett om hun får besøk eller ikke?

Nå synes jeg kanskje du blir i overkant filosofisk her. Vi skal som sagt gjøre jobben vår.

OK. Vi går litt videre her. Kristiansand får nå to firefeltsveier; en gjennom byen – og en under og i bymarka. Kapasiteten må jo da øke, mens for eksempel Oslo og flere andre miljøvennlige byer baserer seg på at trafikken skal ned. Hva er det som tilsier at trafikken bare skal vokse og vokse her sør?

Vi har fått et oppdrag om å lage en vei. Om trafikken går opp eller ned handler om politikk, og det driver ikke vi med. Vi bare utfører andres politikk. Du må også huske på at lineære fremskrivninger har sine fordeler: Det er nemlig ikke så veldig komplisert rent matematisk!
Han padlosofen er også inne på det i sitt høringssvar:
«Andre steder i landet og Europa setter de mål for NEDGANG i trafikk, mens her arbeider vi for å utvide kapasiteten for å få til en nedgang. Det blir omtrent som å slanke seg ved å spenne ut beltet….»
Her i sør er det jo god tradisjon for å tenke på denne måten. P-huset under Torvet skal huse 500 biler, og flertallet i Bystyret mener med det at trafikken skal gå ned. Logikken er kanskje ikke så lett å se, men det viktigste er jo at det virker!

Synes du det er rart at det blir så mye bråk om veier og Nye Veier AS?

Nei, litt innkjøringsproblemer må vi regne med. Vi ble jo bl.a. godt betalt her på huset, og også han tullingen padlosofen har fått med seg det. Han skriver:
«Nå har jeg skjønt det slik at Nye Veier A/S skal operere etter Nille-prinsippet (billigst mulig løsninger, og mest mulig lønninger/utbytte)…»
Men, folk flest vil ha vei – så bare vent til vi kommer i gang!

Blir det mer vei av høye lønninger?

Hehe, nei da har du misforstått. Det er jo ikke vi som bygger. Vi planlegger. I denne prosessen så kutter vi litt i veibredde, belysning og frostsiking. I tillegg bruker vi jo ikke norske arbeidere for å bygge, men finner noen til helt annen timelønn. På denne måten blir det totalt sett billigere for Staten. Men, jeg er jo fornøyd. Endelig har jeg fått kjøpt en Porche Cayenne og en elbil for småturene (han peker fornøyd opp på bildet på veggen).

Men, har dere ikke noe mer å tenke på her enn asfalt og biler?

Nei, og det er jeg glad for. Han padlosoftullingen avslutter sitt høringssvar med:
Jeg lyser fred over naturen som nå desimeres, og sier med Zapffe: “Fordi du var skjønn måtte du tjene forfallet.”
Det er jo helt religiøst! Ikke at det er noe feil i det altså. Vi har til og med et «Stillerom» her i Nye Veier AS der selv ikke trafikkstøy kommer inn. Har har vi dannet en liten andaktsgruppe som vi har kalt: «Vi som vil kjøre den brede vei» Det er litt humoristisk også da, fordi det spiller litt på navnet mitt.
På internett fant vi til og med en bønn vi liker å bruke, som ble skrevet av Lars Verket i 2007:

Bilen vår.
Vårt kjæreste eie på E-39 og over alt.
La ditt dashbord holdes hellig.
La flere motorveier komme.
Slipp ut din CO2 både i byen og på landsbygda.
Gi oss i dag vår daglige tur,
og fri oss fra kjipe syklister,
og annet rask i veibanen.
La oss ikke komme på alternativer,
Men lag enda flere veier.
For alle arealer tilhører deg,
og penga, makten og æren i evighet.
Amen.

Men, er det ikke Lars Verket som er padlosofen? Tror du ikke dette er ment ironisk?

Neeei, det er vel mer sånn at denne fyren har tippa et eller annet sted siden 2007. Samma det. Bønnen er helt i tråd med vårt verdigrunnlag.

Så syklister, klima og natur står ikke så høyt i kurs?

Nei.

Hva står først på arbeidslista?

Vi håper å komme i gang med de største naturødeleggelsene i Vågsbygd utenfor Kristiansand før valget. Hvis det blir en annen regjering vet en jo aldri hva som vil skje. Heldigvis er vi blitt et privat aksjeselskap nå, så vi overlever uansett! Hvis ikke har vi sikret oss med gylne fallskjermer!

Da får vi bare takke for at du tok deg tid til å opplyse allmuen litt Brede Vei. Vi er litt usikre på om vi vil ønske lykke til, men vi registrerer at tingenes tilstand er slik de er. Akkurat nå.

(Dette er et fiktivt intervju, og personen Brede Vei er funnet opp for anledningen. Nye Veier AS, E39, padlsofen, Lars Verket og det siterte høringssvaret er virkelige.)

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

6 svar til – Slitsomme tullinger

  1. Jan Olav Nybo sier:

    Brede Vei hadde i alle fall lest 1 høringssvar! Artig formulert Lars, men det som skjer er ille.

  2. Lars sier:

    Ja, teksten var ment å være et uttrykk for nettopp det…

  3. Halvor Fjermeros sier:

    Brede Vei har nå fått både i pose og sekk, Lars. På tide å ta fram dette intervjuet igjen og vise hvordan firefelts vei og asfalt trumfer alle andre hensyn nå som E39 ut fra Gartnerløkka er ferdig finansiert verdifulle arealer, ti mål eller mer, skal brukes til trafikkmaskin k stedet for byutvikling som virkelig kunna ha bidratt til å endre trafikkmønster og kollektivatferd. Jeg blir svart som nylagt asfalt til sinns. Hilsen Halvor

  4. Lars sier:

    Takk for kommentar Halvor. Det hadde vært fint om dette intervjuet kunne blitt brukt både her og der! Kanskje det er en “speakers corner” under Protestfestivalen jeg kan debutere på?

  5. Lars sier:

    Nye Veier A/S ordner opp:
    http://www.nyeveier.no/motte-friluftsinteresser/
    (Jeg legger ut teksten her – da det aner meg at virkelighetsoppfatningen kanskje ikke deles av alle parter, og at den derfor kan bli slettet/modifisert. Slik så den i alle fall ut 14.11.16):
    Møtte friluftsinteresser

    Onsdag 26. oktober var det oppfølgingsmøte om miljø- og friluftsutfordringer i forbindelse med utarbeidelsen av planforslag for reguleringsplan for E39 Kristiansand vest – Søgne øst. Møtet på Songdalstunet på Nodeland samlet representanter fra Vågsbygd FSK, Vågsbygd KFUK/KFUM, Vågsbygd Vel, Vest-Agder fylkeskommune, beboere i området Volleberg, Kristiansand orienteringsklubb, løypeutvalget i IK Våg – løypeutvalget og 7. Kristiansand sjøspeider

    Jon Terje Ekeland fra Nye Veier, Songdalen og Kristiansand kommuner samt Rambøll deltok og informerte. Det var særlig forhold som var endret etter et tilsvarende møte 13. september som stod i fokus.

    – Jeg synes møtet ble bra, stemningen var god – som den ofte er på slike møter. Lokalkunnskapene er enorme, og detaljnivået deretter, sier Jon Terje.

    De inviterte lagene og foreningene gransket kart og 3D-modell, og satte tydeligvis pris på en rekke av endringsforslagene som ble presentert. Stier og turveiers plassering, broer og kulverter, fyllinger og massedeponi samt støyskjermingstiltak stod sentralt.

    En rekke nye forslag for hvordan planarbeidet kan ta ytterligere miljø- og friluftshensyn ble registrert.

    —–

    Pål Friis skriver i et brev til Nye Veier A/S i etterkant av møtet:

    Møte om E 39 og friluftsinteressene 26.10.16

    Stordelen av dette møtet gikk til å diskutere tilgang til Vågsbygdmarka fra nord og hvordan en skulle skaffe parkering og ordne gangvei over motorveien. Jeg har følgende bemerkning til dette:
    I dag er det svært få som går inn i Vågsbygdskauen fra nordsida, med unntak fra folk i Songdalen. Kvaliteten ved Vågsbygdskauen ligger i den nære tilgang fra Vågsbygda, hvor de fleste har tilgang inn i marka etter kort gange, en liten sykkeltur eller en svært kort kjøretur. Slik vil det fortsatt bli etter at motorveien blir bygget i den nordlige del av skauen. Jeg tviler på at det blir veldig populært å kjøre bil til nordsida av marka for først å passere en svær motorvei og så gå sørover så langt en kan for å komme unna trafikkstøyen. De som setter seg i bilen for å kjøre så langt vil lett finne bedre turområder i nærheten.
    De nordlige deler av Vågsbygdskauen blir ødelagt av motorveien. Det største gjenstående spørsmålet er hvor langt sørover trafikkstøyen vil bre seg, og hvor mye støydempende tiltak kan avhjelpe dette. Dette ble ikke lagt fram på møtet. Et foreløpig støykart var vanskelig å forstå seg på, og sa ingenting om trafikkstøyen på for eksempel Øylihei, Bjørkedalsheia og Brulihei som etter veiutbyggingen vil bli de nordligste turmål i marka.
    Etter mitt syn avklarte derfor ikke dette møtet de viktigste konfliktene med friluftsinteressene. Vi må forvente at utbygger kommer tilbake med gode støykart som kartlegger støynivået fra motorveien til de sentrale delene av marka, og forteller hvordan støyen kan reduseres ved ulike tiltak.
    Jeg avventer respons på dette.

    ————-

    Speiderne skal visstnok ha lurt på om de kunne padle gjennom en tunnell i fyllingen over Lona. Lydkart er fremdeles vanskelig å få de til å lage. Virkelighetsoppfatningene er definitivt forskjellige…

  6. Lars sier:

    Nå er jo Nye Veier A/S stort sett opptatt av biler, men det burde de slutte med:
    https://youtu.be/06IjfbqdnNM

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.