Bilfritt Odderøya

I dag har jeg sendt leserinnlegg til Fædrelandsvennen. Hvis det ikke blir antatt, så ligger det i alle fall her.

BILFRITT ODDERØYA

I den store sammenheng er det ikke lenge siden Odderøya ble tilgjengelig for Kristiansands befolkning. Samtidig ble den også tilgjengelig for biler, og dette er i ferd med å kvele øya sakte. Noe må gjøres!

Av Lars Verket, padlosof

Siden Forsvaret forlot øya har mye av utviklingen godt i riktig retning. Odderøyas venner har gjort en kjempejobb på mange områder, og mange foreninger og lag bruker øya aktivt. På fine helger er det flere tusen mennesker innom. Her går natur og kultur hånd i hånd.

Kanonstillinger og bunkere vitner om kriger som har vært. Odderøya fyr viser litt av kysthistorien, og lykta utenfor er fremdeles i bruk for å vise veien inn til Kristiansand havn. Den kulturbaserte næringen på øya er mangfoldig og rikholdig.

Dessverre fører dette også med seg økt transport, og denne grønne oasen rett ved bysentrum lider under det. Øya mister litt av sin karakter når bilene i stigende grad spiser seg inn i landskapet. Ungene som skulle kunne løpe trygt rundt omkring må holdes under streng oppsikt. Såvidt meg bekjent er det ikke skjedd noen alvorlig ulykke her ute enda, men nesten-ulykkene har vært mange. Jeg har selv blitt utsatt for flere av disse på vei inn til øya.

Ved Vaktbua er nemlig fundamentet til den lille vaktbua trygt plassert midt i veien. Når jeg kommer syklende inn på øya skjer det stadig at bilene velger feil side av denne. Enda har det ikke kommet noen i mot på rett tidspunkt, men den tid kommer nok… Hvor lang tid kan det ta å fjerne denne trafikkfellen? Trafikkmålinger her tilsier at veien skal ha gang/sykkelvei ved siden av veibanen. Det er det av naturlige grunner ikke plass til.

Løsningen ligger egentlig snublende nær. Bak Kilden ligger et parkeringshus som aldri er fullt, og i høyden har litt trøkk under populære arrangementer i Kilden. Trykket på Odderøya er stort gjennom hele uka, men størst på fine helgedager. Hvorfor kan ikke Kristiansand kommune åpne opp for gratis parkering fra 08-18 lørdag og søndag? Nå er det gratis parkering inne på øya, men ikke i parkeringshuset. Her er det åpenbart en vinn-vinn situasjon. Nesten like logisk som innovertiss og utovertiss. En behøver ikke være rakettforsker for å få noe fruktbart ut av dette!

Så må det utredes nærmere hvor en skal sette opp bom for å komme inn på øya. Mest mulig av trafikken må sluses inn i parkeringshuset. Hvert hus kunne for eksempel fått et bomkort – som en slags spesiell tillatelse ved frakting av ting ut og inn på øya. Både medlemmer av kajakklubben og forskjellige leietagere har behov for dette. Poenget er at det må bli større refleksjon rundt hver tur inn på øya. Er den nødvendig? Å frakte seg selv og et par knekkebrød er ikke nødvendig – da er det mye bedre både for den enkelte og øya at en bruker apostlenes hester eller sykkel.

På toppen av parkeringshuset må det etableres sykkelutleie – både vanlige og elektriske. Så får vi øya til å bli fylt opp med sykler. Det vil gjøre den langt mindre trafikkfarlig, mye mer stille, gjøre godt for folkehelsa – og i det hele tatt skape en triveligere øy! Jeg tror dette er litt som da røykeloven ble innført. Det blir litt støy i begynnelsen, men det er ingen som vil angre i etterkant!

Kristiansand kommune var for en tid tilbake kjent som «Sykkelbyen». Et slikt tiltak ville være med på å få oss på kartet igjen. Dessuten kunne befolkningen fått se at det finnes langt mer enn vanlige sykler nå. Fraktesykler med el-motor kunne løst det meste av transportbehovet for leietagere. Riktignok blir det da to etapper, men det er øya verdt! Tenk dere øya som et utstillingsvindu – der det er sykkel og fysisk aktivitet som utgjør det alt vesentlige av transporten. Da ville vi tydeliggjort at vi har et «friskhus» på Oddeørya, og så har vi sykehuset på Eg. Byen trenger begge deler!

Utfordringen består i å få fortgang på dette. Flere og flere ser at noe må gjøres, og mens vi venter på den første kvestelsen er det like greit å bare å sette i gang Nå bør det være slutt på snakkingen. Det er på tide å handle. Før det er for sent! Ta øya tilbake fra bilene!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Samfunn. Bokmerk permalenken.

4 kommentarer til Bilfritt Odderøya

  1. Lars sier:

    I dag fikk jeg beskjed fra FVN om at de var interessert, men at formatet tilsier at den enten må bli lenger eller kortere. Jeg har derfor forlenget til denne utgaven:

    —–

    BILFRITT ODDERØYA

    I den store sammenheng er det ikke lenge siden Odderøya ble tilgjengelig for Kristiansands befolkning. Samtidig ble den også tilgjengelig for biler, og dette er i ferd med å kvele øya sakte. Noe må gjøres!

    Av Lars Verket, padlosof

    Siden Forsvaret forlot øya har mye av utviklingen gått i riktig retning. Odderøyas venner har gjort en kjempejobb på mange områder, og mange foreninger og lag bruker øya aktivt. På fine helger er det flere tusen mennesker innom. Her går natur og kultur hånd i hånd.

    Kanonstillinger og bunkere vitner om kriger som har vært. Odderøya fyr viser litt av kysthistorien, og lykta utenfor er fremdeles i bruk for å vise veien inn til Kristiansand havn. Den kulturbaserte næringen på øya er mangfoldig og rikholdig. Kristiansand kajakklubb og Vest-Agder Fylkesmuseum sørger for at det er liv og røre i Nodeviga. I disse Ebola-tider kan det være på sin plass å se karantenemuren også.

    Dessverre fører populariteten også med seg økt transport, og denne grønne oasen rett ved bysentrum lider under det. Øya mister litt av sin karakter når bilene i stigende grad spiser seg inn i landskapet. Ungene som skulle kunne løpe trygt rundt omkring må holdes under streng oppsikt. Såvidt meg bekjent er det ikke skjedd noen alvorlig ulykke her ute enda, men nesten-ulykkene har vært mange. Jeg har selv blitt utsatt for flere av disse på vei inn til øya.

    Ved Vaktbua er nemlig fundamentet til den lille vaktbua trygt plassert midt i veien. Når jeg kommer syklende inn på øya skjer det stadig at bilene velger feil side av denne. Enda har det ikke kommet noen i mot på rett tidspunkt, men den tid kommer nok… Hvor lang tid kan det ta å fjerne denne trafikkfellen? Trafikkmålinger her tilsier at veien skal ha gang/sykkelvei ved siden av veibanen. Det er det av naturlige grunner ikke plass til.

    På fine helger er det fullstendig kaos, og biler kjører sikksakk gjennom folkemengden. Dette reduserer opplevelseskvaliteten for de som går, og høyner blodtrykket til de som kjører.

    Løsningen ligger egentlig snublende nær. Bak Kilden ligger et parkeringshus som aldri er fullt, og i høyden har litt trøkk under populære arrangementer i Kilden. Trykket på Odderøya er stort gjennom hele uka, men størst på fine helgedager. Hvorfor kan ikke Kristiansand kommune åpne opp for gratis parkering fra 08-18 lørdag og søndag? Nå er det gratis parkering inne på øya, men ikke i parkeringshuset. Her er det åpenbart en vinn-vinn situasjon. Nesten like logisk som innovertiss og utovertiss. En behøver ikke være rakettforsker for å få noe fruktbart ut av dette! Kan vi ikke gjennomføre en prøveperiode om ikke annet?

    Så må det utredes nærmere hvor en skal sette opp bom for å komme inn på øya. Mest mulig av trafikken må sluses inn i parkeringshuset. Hvert hus på øya kunne for eksempel fått et bomkort – som en slags spesiell tillatelse ved frakting av ting ut og inn på øya. Både medlemmer av kajakklubben og forskjellige leietagere har behov for dette. Poenget er at det må bli større refleksjon rundt hver tur inn på øya. Er den nødvendig? Å frakte seg selv og et par knekkebrød er ikke nødvendig – da er det mye bedre både for den enkelte og øya at en bruker apostlenes hester eller sykkel.

    På toppen av parkeringshuset må det etableres sykkelutleie – både vanlige og elektriske. Så får vi øya til å bli fylt opp med sykler. Det vil gjøre den langt mindre trafikkfarlig, mye mer stille, gjøre godt for folkehelsa – og i det hele tatt skape en triveligere øy! Jeg tror dette er litt som da røykeloven ble innført. Det blir litt støy i begynnelsen, men det er ingen som vil angre i etterkant!

    Tenk på hva slags herlig folkeliv vi ville kunne få her ute da? I dag er Flaten en stor parkeringsplass i helgene, men da kunne vi heller hatt et stort torg her. Med aktiviteter, utstillinger og utsalg i helgene. Mulighetene er mange!

    Kristiansand kommune var for en tid tilbake kjent som «Sykkelbyen». Et slikt tiltak ville være med på å få oss på kartet igjen. Dessuten kunne befolkningen fått se at det finnes langt mer enn vanlige sykler nå. Fraktesykler med el-motor kunne løst det meste av transportbehovet for leietagere. Riktignok blir det da to etapper, men det er øya verdt! Tenk dere øya som et utstillingsvindu – der det er sykkel og fysisk aktivitet som utgjør det alt vesentlige av transporten. Da ville vi tydeliggjort at vi har et «friskhus» på Oddeørya, og så har vi sykehuset på Eg. Byen trenger begge deler!

    Jeg tror at vi om få år vil se at “det tungvinte er det nye lettvinte”. Kroppene våre trenger bevegelse, og Odderøya egner seg særdeles godt til dette. Bilene får beveget seg nok andre steder. BMI er stigende i befolkningen, og dette er ett av flere tiltak som kunne få kurven til å flate ut.

    Utfordringen består i å få fortgang på dette. Flere og flere ser at noe må gjøres, og mens vi venter på den første kvestelsen er det like greit å bare å sette i gang. Vi begynner etterhvert å bli mange med de samme tankene, så nå bør det være slutt på snakkingen. Det er på tide å handle! Før det er for sent! Ta øya tilbake fra bilene!

  2. Lars sier:

    I dag sto en mellomting av de to innleggene på trykk:
    http://www.fvn.no/mening/synspunkt/SYNSPUNKT–Bilene-er-i-ferd-med-a-kvele-Odderoya-2689149.html

    Det har kommet en del kommentarer på FB, og jeg likte spesielt denne som dukket opp i gruppen Odderøyas venner:

    «I går søndag var det eksepsjonelt mange biler opp på øya, jeg stod nede ved Grønt senter i 4 timer i forbindelse med TV-aksjonen, og opplevde utrolig mange situasjoner hvor gående, syklende og biler helt uorganisert lagde svært farlige situasjoner. At de fleste kunne ha parkert rimelig inne i Kilden parkeringshus og gått opp trappene og derfra startet turen på øya, burde være et pålegg. Kanskje trenges det informasjon fra Parkeringsselskapet en slik utferdssøndag – slik at biler loses inn i parkeringshuset, som koster kr. 40 for en hel dag, og står du kortere kan du trekke kortet igjen og få fratrekk !! Forstår at noen bringer varer fra og til, – men 90 % av bilene skyldes uvitenhet og kanskje dovenhet når en jo skal ut å morsjonere på øya ???»

  3. Lars sier:

    For å følge opp denne saken har jeg i dag meldt inn følgende spørsmål til ordføreren til bystyremøtet førstkommende onsdag:

    Ordfører, biltrafikken på Odderøya bare øker, og øya er ikke laget for så mange privatbiler. Vi er mange som frykter en ulykke når vi går og sykler på de smale veiene på øya. Odderøya er en perle vi må ta vare på. Denne utviklingen må ikke få lov til å fortsette. Hva kan kommunen gjøre for å redusere bilkjøringen på Odderøya?

  4. Lars sier:

    Denne e-posten ble ikke lest kl 12 i går, men snarere i ettermiddag… Dessuten hadde Dag Vige (V) hatt følgende spørsmål i Formannskapet 22.10:

    «Repr. Dag Vige, V, hadde anmeldt spørsmål til ordføreren om tiltak for å redusere trafikk og parkering på Odderøya. Fungerende teknisk direktør besvarte spørsmålet og det vil bli vurdert å stramme inn regelverket i forhold til parkering for turgåere.»

    Så da ble jeg enig med sekreteriatet om å la dette «gjære» til neste møte 26 november, og da skal jeg både sende e-post OG ringe den 22. november…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *