Halvfaste

Fra askeonsdag var jeg på «fasteinspirert retreat» på Prestegarden. Der var det halvfaste – altså vegetarisk. I tillegg var det jo helt frivillig hvor mye vi spiste.

20131207-IMG_7852

Faktisk var det nesten litt vanskelig å begrense seg – for mye av de smoothiene, juicene og rawsuppene vi fikk var skikkelig gode. Men, jeg klarte å spise bare litt hvert måltid. Da jeg kom hjem søndag kveld for en drøy uke siden fortsatte jeg. Sist uke gikk det stort sett i ett knekkebrød (uten mel, bare frø og nøtter), vegetarpesto, en halv gulrot, litt blåbær og cashewnøtter hver dag. Så i går – etter elleve døgn brøt jeg, og feiret med en maki-rull med fisk. Tenkte å fortsette litt vegetarisk og med fisk, men spiser litt mer normale mengder nå. Merker det er vanskelig å komme helt utenom melk, men prøver så godt jeg kan. Håper å bevare de gode effektene.

Dette er andre gangen jeg gjør dette, og en kan jo med rette spørre: Hvorfor?

For meg er det flere grunner. I fjor opplevde jeg tre ting jeg satte stor pris på:

  • RO. Kroppen går over i sparemodus (noen ville sikkert sagt rensemodus), og jeg opplever at den indre rytmen blir roligere.
  • KONSENTRASJON. Med roen følger økende grad av konsentrasjon.
  • KLARHET. Når en i tillegg blir klarere i hodet av dette – så sier det seg selv at det er en opplevelse.

Som en hyggelig bonus går jo også vekta ned – og denne gangen har jeg tatt av ca 5 kg tror jeg. Håper og tror at jeg skal komme over i et litt mer sunt kosthold – det er så utrolig lett å bare hive i seg allverdens dritt.

Mestringsfølelsen ved å avstå fra mat (om en ikke helt – men i alle fall sukker, sjokolade, brus, kjøtt, fisk) er også stor. Selv om jeg har altfor lett for dette sammenlignet med andre. Det er veldig mange som sier de ville gått rett i kne. Heldigvis drikker jeg ikke kaffe, det er visstnok noe som krever tre dagers hodepine for å avstå fra. Jeg drikker heller ikke nok svart te til at dette er et problem – i all hovedsak drikker jeg grønne teer. Når det gjelder cola så er det også så små mengder, at det ikke har fått kontroll over kroppen min. Heldigvis.

Jeg har også prøvd å være litt mindre på FB i denne tiden, men det går litt opp og ned hvor vellykket det er. I det hele tatt er det mye en kan velge å avstå fra for å trene seg i denne kunsten – uansett om en er religiøs eller ikke. Presten Sunniva Gylver skrev denne flott setningen om faste for noen dager siden:

Å faste handler for meg om å øve meg i prioritering, forenkling, takknemlighet, hverdagskjærlighet.

Jeg opplever det så positivt at jeg helt klart kommer til å prøve dette neste år også – selv om jeg ikke er sikker på om jeg klarer å være med på Prestegarden. Det som er fint med å starte askeonsdag er jo det at mange hundre tusen mennesker (kanskje millioner) begynner samtidig. Det er alltid godt å vite at prøvelser deles av et fellesskap – selv om en ikke vet hvem de andre er.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Mat, Religion, Samfunn. Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Halvfaste

  1. HanneM sier:

    Takk for dine påminnelser om hva som er nødvendig.. Vi har så lett for å bli grepet av tidsånden og tenke at «nå fortjener vi noe godt», og vi blir livsnytere. Tror vi trenger å bli minna på det med forsakelse, i alle fall trenger jeg det..

  2. Lars sier:

    Takk for kommentar Hanne!
    Ja, jeg tror det er altfor lite refleksjon rundt begrepet «livsnyter». Jeg oppfatter at det ofte blir brukt både grunt og egoistisk om valg som verken er bra for en selv og andre, og ikke på lang sikt.
    Jeg tror det kan være viktig å skille mellom glede og nytelse. Glede er noe vi aktivt skaper og ofte er gratis, mens nytelse er noe vi passivt mottar og som regel koster penger. Glede innebærer også mer eller mindre grad av fellesskap, mens nytelse ofte er individuelt. Mening konstitueres gjennom at en finner noe ut over seg selv, og i en slik forstand er søking etter glede mye bedre – hilaritas – livsglede.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.