Legitim lillegalitet

I disse dager er det høy temperatur rundt #stillenatur: www.stillenatur.no (Signér nå!) Den nye regjeringen har behov for å vise seg frem, og prøver å ta en shortcut for å frigi bruk av snøskutere i norske kommuner.

20090126-IMG_6531

Heldigvis er det tunge aktører på banen for å forhindre dette, og et felles brev fra Virke, DNT og FRIOF er sendt sivilombudsmannen.

Fra før har FRIFO blant annet skrevet følgende:

FRIFO er også tilhenger av strenge sentrale retningslinjer for motorferdsel, og mener at lokal forvaltning forutsetter nødvendig lokal natur- og friluftslivsfaglig kompetanse, at friluftslivsområder er kartlagt og verdsatt og at nødvendig kontroll og tilsyn blir gjennomført.

De blå vil jo nå overlate alt til kommunene, og det er neppe sannsynlig at de får tilført noe midler til å skaffe seg kartlegging og kompetanse. Kontroll og tilsyn har jo vært minimal fra før, og blir neppe prioritert nå heller. Dermed står vi i det fleste kommunene overfor et frislipp, og dette vil i mine øyne påvirke både friluftslivet og folkehelsen på en negativ måte.

Politikerne tør ikke stå opp å si NEI, men prøver å hanke det inn med å gjøre det vanskelig. Vannskuter er nå blitt lov å selge, men i Kristiansand er de omtrent kul umulig å bruke med de retningslinjene som følger. Det gjelder de fleste steder i landet… Dermed sniker det seg sakte men sikkert inn en oppfatning om at snø- og vannskutere er lov å bruke (mens det riktig er jo at de er lov å selge, og kan brukes noen steder). Før var det mer klart at motorferdsel i utmark for snøskutere var forbudt, men at det var en del unntak. Det er stor forskjell på dette!

Vi er i ferd med å skape en legitim illegalitet rundt dette – og det er ikke bra.

(Jeg synes vi har gått fra en kunnskapsbasert til en volumbasert tilnærming i dette spørsmålet, noe innlegget «Stillhet og snøskuterkjøring» gir et godt eksempel på.)

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

3 kommentarer til Legitim lillegalitet

  1. Hans Petter Jacobsen sier:

    Jeg fulgte linken til Lars og gjorde min borgerplikt. Men jeg er redd det er en tapt sak. Det er mange, og det blir sikkert flere, scutere for både sne og vann. Derved er/blir de en så stor gruppe at de får et veldig momentum bare i kraft av sin størrelse. Det er som å stoppe en sneball som begynner å rulle; det må gjøres før den blir for stor. Så jeg synes ikke vi skal legge skylden på regjeringen som nettopp har tiltrådt. Frislippet med skuterene skjedde under 8 år med de rød»grønne».

    Jeg leste innlegget til Lars der synspunktene til en skutertilhenger ble gjengitt. Vedkommende skrev mye dumt, bl.a. avslørte vedkommende en total uvitenhet om karbonsyklusen. Men akkurat sammenligningen med fornøyelseskjøring med lystbåter synes jeg er vanskelig å imøtegå. Lystbåtene er farligere for oss myke trafikanter, både fordi de lager bølger og fordi førerene ofte ikke ser fremover. I kajakken er jeg mere redd for å bli kjørt i senk av en lystbåt enn av en vannskuter. Jeg har to ganger opplevd å se fører av lystbåt skikkelig skvette til da den passerte meg på noen meters avstand. Føreren hadde ikke en gang sett meg. En gang satt han og døset mens seilbåten gikk for motor, den andre gangen ordnet han med fiskeredskap samtidig som han dorget.

    Jeg tror ikke det blir bedre før energiprisen gjenspeiler hva energien egentlig koster når også miljø- og klimakostnadene tas med. Da først vil vi alle bli mer edruelige med motorisert fornøyelseskjøring, enten det er med skuter, båt, bil, motorsykkel, fly etc. Vi kan jo også håpe på et paradigmeskifte der motorisert fornøyelseskjøring blir uglesett av de fleste.

    Disse synspunktene er ikke ment som forsvar for skuterene. Som sagt innledningsvis, jeg signerte oppropet.

  2. Lars sier:

    Takk for kommentar HP! Vi gir oss ikke enda! 🙂
    Når det gjelder forholdet til lystbåter, så kan jeg være med på at det er en viss analogi. Men, i mine øyne blir det ikke riktig å slippe opp for enda mer enn ikke liker – selv om noe er lov. Litt som med alkohol. Vi gjør jo ikke hasj og herion lovlig, fordi om en kan kjøpe øl…
    Ditt på poeng om energi tror jeg er veldig viktig – selv om det overhodet ikke blir berørt. Folk tror fremdeles at fossil energi er «gratis» – i alle fall oppfører de seg slik.
    Det blir et spennende løp i forvaltningen frem til nyttår! Regner med at Sivilombudsmannen snart kommer på banen!

  3. Lars sier:

    Har også fått denne tilbakemeldingen pr. e-post:

    «Norsk institutt for naturforsknings (NINA) rapport fra 2005 burde være et solid skudd for baugen til de Blåblås grenseløse tiltro til lokaldemokratiet når det gjelder forvaltingen av lovverket om motorisert ferdsel i utmark – de gasser seg nok bare videre applaudert av lokale næringsfond og scooterlobbyen – for slikt er det selvfølgelig umulig å høre i støyen fra brølende totakteren på belter:

    «Evalueringsrapporten viser at uten sektormyndighetene og fylkeskommunens medvirkning i forsøket ville ikke forsøkskommunene hatt en lokal motorferdselsforvaltning i tråd med nasjonal lovgivning og politiske føringer.»
    http://utemagasinet.no/UTE-aktiviteter/Natur-og-debatt/Scooterloeyper

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.