Stillhet og snøskuterkjøring

Det er ganske intens jobbing for og mot regjeringens forslag til forvaltning av snøskutere om dagen. Fant et innlegg på FRIFO sin FB-side av Christer Klovholt som jeg synes fortjener å bli gjengitt i bloggen. Her er det mye «krevende logikk» og «spennende argumentasjon»:

Må le av dere!

for å kunne kalles friluftsaktivitet må man traske rundt i skog og mark, dermed skremme dyr og ødlegge naturen.

Snøscooterkjøring vil dere ikke ha noe av…
Og når jeg leser kommentarene deres og deres utspill mot dette så syns jeg så synd på dere og deres lave evne til å forstå enkle ting.

1:Snøscootere lager mindre avtrykk og skader naturen mindre enn en vanlig gjennomssnitsmann på ca 80kg.

Uopplyste folk som dere vil da si: nei ikke søren.

Men opplyste folk vil si: Joda, FORDI En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

2:Det er blitt bevist gang på gang at snøscooter skremmer ikke eller skader dyrefauna overhode ikke.

Tvert imot..i det du stopper motoren og går mot dyr blir de redde..FORDI de ser på skigåere og turgåere som sin «fiende» mens en motorisert sak ikke som sin fiende.
Alle andre land der snøscooterkjøring er en naturlig del av livet har det blitt bevist at snøscooter ikke skader natur eller dyrelivet.

3:Snøscooteren støyer ikke noe nevneverdig, nye moderne snøscootere i dag støyer ikke mer enn en vanlige samtale blandt to mennesker.

Skal dere forby prating i naturen og da eller? haha..

4:Jeg har personlig erfaring fra at skigåere ofte ønsker bruke snøscooterspor å gå i når de skal utenfor den oppmerkede løype de vanligvis følger. 7/10 skigåere holder seg på ei løype og ikke på 1000-2000m høyde i 20-60 graders hellinger der scootere ofte er.
En som kjører snøscooter har svært lite for seg i en skiløype og de ALLER fleste unngår skiløyper av ren respekt for de som ønsker gå på ski der.

De aller fleste unngår også turgåere for å gi hverandre den «roen» de ønsker, og skulle man være så uheldig og møte på noen rundt en sving så er det normal folkeskikk og vise hensyn.

Da ville de fleste av oss kjøre i gangfart og holde avstand.

5: Hva pokker skal dere skigåere gjøre den gangen dere sitter i klemma og ikke har forberedt dere godt nok før dere legger ut på tur og ikke kommer dere ned fra fjellet om snøscooterkjøring er forbudt? haha…Håper de spør meg engang så skal jeg pent si: Nei sorry..han der fra Frifo får bare ligge der…det er jo ULOVLIG å kjøre scooter.Så nå får medlemmene bare spenna skia på seg og traske noen mil inn på vidda og bruke sånn ca 10timer på turen mens en scooter ville brukt ett par minutter.

6:Det er registrert 55 000 snøscootere i Norge. Til sammenligning finnes det ca 450 000 fritidsbåter. I Norge har vi 431 kommuner, det er lov å kjøre snøscooter i 24 av dem. Fritidsbåt er lovlig i alle

En annen ting som er morsomt med dere er at dere tillater båtkjøring.

ett eksempel: 1stk tankskip som f.eks har råolje som last.Det skipet alene slipper ut mer Co2 enn 5millioner snøscootere på 1 døgn.

det er greit da sier dere?!?!

ta dere en tur til bryggene utenfor alle kystbyer fra mai til sept…hvor fint er det ikke der..olje i vannet,sneiper overalt, matrester,rema poser,ølflasker både hele og knuste+++

det er greit..

Men å kjøre snøscooter på flere meter med frossent vann som lager mindre skade på underlaget enn skigåer er feil?

7:

Dere sier snøscootern ikke hører hjemme på fjellet?

Men dere gjør? Det er fint plass for begge.

Snøscooteren er for mange i distriktet det samme som fritidsbåten for folk som bor nærme kysten. Ingen tør vel foreslå å innføre lignende begrensninger for båtene som snøscooterbrukere har i dag.

Skal dere være imot snøscooterkjøring må dere være imot båtkjøring også som skader naturen dere så VELDIG vil beskytte mange hundre ganger mer enn en scooter.

og

Snøscooterne i Norge slipper ut ca 16.000 tonn CO2 i løpet av et år. (Det samme som alle Norske fritidsbåter slipper ut i løpet av 30 minutter) Fordelt på antall Snøscootere tilsvarer dette ca 230 Kg CO2 i løpet av et år. Til sammenligning slipper en Elg ut ca 2.100 Kg CO2 i løpet av et år. (Elgen slipper ca 100 Kg Metangass, som forøvrig er mye farligere for miljøet enn eksos. For å regne dette om til CO2 ekvalenter, må det ganges med 21. Derav tallet 2.100 Kg CO2 ).. Dessuten : Snøscootereiere betaler hver mange tusen kroner til den Norske Stat for å eie, og bruke sin Snøscooter. det gjør hverken Elgen eller «Gratispasasjerene» på ski i Snøscooterspor…

kunne holdt på i timesvis til men gidder ikke mere.

Nå har det HELDIGVIS blitt en blå regjering som kan sette dere raringer på plass og gi oss andre en mulighet til nyte naturen uten å møtte kjøre fra politiet hver helg.

Syns virklig alle medlemmer i FRIFO burde ha synlige merker på dere når der er i naturen slik at vi snøscooterfolket vet å nekte hjelpe dere når dere ligger der med brekte armer å bein på vidda.

Makan til dobbeltmoralske venstrevridde tullinger som dere skal man leite lenge etter.

Ses på vidda til vintern.

Men ikke vink etter meg når dere skader dere..da får dere gå tilbake til hytta på brekt bein eller ski.

Ha en fin vinter.

Det skal jeg på min snøscooter HVER eneste helg helt til snøen er borte.

Jeg har jo stadig vært innom disse punktene her i bloggen før, så jeg går ikke inn på dette. De fleste som er innom her vet hva jeg mener. Synes likevel det er interessant å vise til Arne Næss sine normer for saklig diskusjon:

Arne Næss’ seks normer for saklig meningsutveksling har i en årrekke inngått i undervisningen til examen philosophicum (exphil) og examen facultatum (exfac) ved norske universiteter.

Unngå tendensiøst utenomsnakk
Eksempler: Personkarakteristikker, påstander om motpartens motiver, årsaksforklaringer til argument.
Unngå tendensiøse gjengivelser
Gjengivelsen må være nøytral med tanke på stridsspørsmål.
Unngå tendensiøs flertydighet
Flertydigheten gjør at argumentet kan tilpasses kritikken.
Unngå tendensiøs bruk av stråmenn
Dette vil si å tillegge motstanders standpunkt et innhold han ikke står inne for.
Unngå tendensiøse originalfremstillinger
Informasjon som legges frem, må ikke være usann, ufullstendig, skjev og/eller holde tilbake relevant informasjon.
Unngå tendensiøse tilberedelser av innlegg
Eksempler: ironi, sarkasme, skjellsord, overdrivelser eller trusler.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

2 kommentarer til Stillhet og snøskuterkjøring

  1. Tilbaketråkk: Legitim lillegalitet | homo ludens

  2. HanneM sier:

    Her var det mye fristende å henge seg opp i. Jeg nøyer meg i denne omgang med å konstatere at han må ha svært høyrøstede venner…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.