Om de store spørsmålene…

Klima burde være DEN store saken i valgkampen, men Norge som oljenasjon vil helst ikke ta i denne saken. I valgkampen er det derfor fint å vri fokuset over på andre ting:

20130821jens

I USA er det sluppet en dokumentar som vil bli vist mange steder førstkommende lørdag. Jeg håper at det kan få vridd fokuset litt utover kjendiseriet….

Do The Math – English subtitles from 350.org on Vimeo.

Godt valg!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

10 svar til Om de store spørsmålene…

  1. Hans Petter Jacobsen sier:

    Aftenposten papir har i dag klima som hovedoppslag på førstesiden. Ole Mathismoen gir på side 6 og 7 en god oppdatering fra den kommende hovedrapporten om det vitenskapelige grunnlaget fra FNs klimapenel. Rapporten publiseres om en drøy måned, så artikkelen baserer seg på “the final draft”. Artikkelen ligger på nettet, se http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Umulig-a-stanse-klimaendringene-7285733.html#.UhSFRZKpWHs .

    Jeg synes at Mathismoen gir en fin oversikt. Avsnittet med følgende tekst stemmer bra med egen vurdering av det jeg leser om klima: “For dem som måtte tenke at det er positivt at vitenskapen antar en lavere oppvarming de neste tiårene enn tidligere fryktet, kan det være en nedtur å lese at på en rekke områder som høyere havnivå, smelting av is, tøffere ekstremvær viser forskerne at disse konsekvensene skjer raskere og ved lavere temperaturer enn de trodde før.”

  2. Lars sier:

    Takk for link Hans Petter. Leste også denne…
    Skummelt å se at de tre store er så enige at de kunne danne regjering sammen:
    http://www.aftenbladet.no/energi/Oljedebatt-uten-festbremsene-3236201.html#.UhSIhlPGzAF

    Da trengs det MANGE stemmer til de små partiene! Ser ut som om MDG er virkelig i farta, og så får vi håpe SV også klatrer over sperregrensa. Personlig ville jeg helst sett at alle de 5 små kommer inn.

  3. Hans Petter Jacobsen sier:

    Interessant artikkel om manglende festbremse som du linker til i Aftenbladet, Lars.

    Jeg ser at flere økonomer advarer mot en karbonboble. Selskaper verdsetter påviste fossile ressurser som om de kan utvinnes fullt ut, noe de fleste klimaforskere sier at de ikke kan. Bokførte verdier er større enn reelle verdier, som vel er en definisjon på en boble. I dagens Aftenpost papir advarer to økonomer mot konsekvensene hvis Norges oljeballong sprekker. Evt. restriksjoner på karbonutslipp kombinert med fremvekst av grønn energi vil få oljeprisen til å falle, noe Norge er spesielt sårbar for pga. høye kostnader med vår oljeproduksjon. Andre økonomer advarer mot at vi investerer i olje og oljeaksjer, fordi vi allerede er så sårbare på det området. De mener at det hadde vært bedre å spre investeringene for derved å spre risiko. Disse meningene burde få oss til å sette på festbremsene også ut fra rene økonomiske hensyn.

  4. Lars sier:

    Under Arendalsuka var det en fyr fra Rystad Energi som mente vi nå sto overfor en “peak-demand” når det kom til olje (energi). Ny teknologi vil gjøre det fossile mindre og mindre verdt fremover. I min verden har jo peak vært knyttet til tilbudssiden, og jeg har ikke hørt om dette før.
    Min oppfatning er vel at teknologiske nyvinninger fortløpende spises opp av stigende etterspørsel – så vi fortsatt vil ha en stigning i etterspørselen etter energi. Tror også mange har en klokkertro på at biler utgjør det som tar av all oljen, men slik er det jo ikke. Vi bruker jo snart olje til nesten alt. Vet du om noen oversikt over hva oljen går til? Det er jo klær, veier, fly, mat, medisin osv osv… (Og kajakker)

  5. Hans Petter Jacobsen sier:

    “Peak demand” for olje høres sannsynlig ut. Hvis vi klarer omleggingen til grønne alternativer tidsnok blir det en kontrollert peak, der vi går vekk fra olje fordi vi har bedre alternativer. Hvis vi ikke klarer omleggingen tidsnok, kommer kanskje “Peak demand” fordi økonomiene våre kollapser. Uansett tror jeg ikke at vi klarer å brenne opp alt fossilt brennstoff selv om vi velger å prøve på det; noe vil gå galt før vi kommer så langt. Jeg fant en artikkel på nettet med titellen “Peak Oil’ Is Back, but This Time It’s a Peak in Demand”.

    Jeg husker ingen oversikt over hva vi bruker oljen til. Et raskt søk på nettet ga bl.a. denne kilden for raffinerte oljeprodukter http://wiki.answers.com/Q/What_percentage_of_a_barrel_of_oil_is_used_for_something_other_than_fuel . Jeg har ikke sjekket den grundig opp mot andre kilder, men den virker sannsynlig. På verdensbasis går mye til bensin for biler, fordi vi globalt er så veldig mange som kjører bil. Bare et par prosent av verdens befolkning flyr regelmessig, så derfor betyr ikke luftfarten så mye som biltrafikken. For rike nordmenn er det annerledes, fordi så mange av oss er såkalte “frequent fliers”.

    Oversikten i linken er:
    43% Bensin til biler
    23% Oppvarming og diesel
    18% Produkter som kjemikalier, syntetisk gummi, plastikk
    10% Flybensin
    4% Propan
    3% Asfalt

    Summen er litt over 100 % pga “processing gain from refining”. På en annen nettside så jeg at noe olje også brukes til å generere elektrisitet, selv om kull og naturgass er de store der. Jeg tror ikke at olje til elektrisitet regnes med i oversikten over, kanskje fordi det ikke er et raffinert produkt.

    På en annen nettside ser jeg for 2006 at flybensin er 1,8 milliarder fat mens motorbensin er 6,9 milliarder fat, dvs. omtrent samme forholdstall som over. Der står det også at 61% av oljebruken gikk til transport.

    På side 33 i ” iea 2012 World Energy STATISTICS” er det en grafisk oversikt over oljebruken. Den har en annen inndeling enn nevnt ovenfor, bl.a. er Transport en sekkepose. Jeg ser ingen direkte konflikter med tallene nevnt over. I iea rapporten er det tilsvarende oversikter over naturgass og kull.

    I min vurdering er flybensin litt spesiell. Jeg tror ikke at det i overkommelig fremtid vil komme et grønt alternativ til flybensin, tilsvarende elektrisitet for biler. Bruken av flybensin øker, og det er stort sett bare rike mennesker som har glede av den.

  6. Lars sier:

    Takk for både linker og betraktninger på Peak demand.
    Også takk for oversikt over internasjonal forbruk av olje.
    Etter at jeg la ut denne posten fikk jeg en oversikt tilsendt over Norge:
    http://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg/aar

  7. Hans Petter Jacobsen sier:

    Takk for interessant link til SSB som viser oversikt over petroleumsprodukter solgt i Norge. Den viser at summen av bilbensin og avgiftsbelagt diesel er ca 4,1 ganger større enn jetdrivstoff. Men det er et par ting å være oppmerksom på.

    1. SSB statistikken viser jetdrivstoff solgt i Norge. Hvis en nordmann flyr til USA med mellomlanding i Tyskland, regnes bare drivstoffet for turen fra Norge til Tyskland med i regnskapet. Drivstoffet fra Tyskland til USA og tilbake til Norge er ikke med. Selv om utlendinger flyr både fra Norge og internt i Norge og på den måten kommer med i SSB statistikken, er nok mengden drivstoff som nordmenn er ansvarlige for i utlandet større enn mengden som utlendinger er ansvarlige for i Norge.

    2. CO2 som slippes ut i stor høyde har større klimaeffekt enn den som slippes ut ved bakken. Multiplikasjonsfaktoren avhenger av tidshorisonten, men det er vanlig å bruke faktoren 1,8.

    Fremtiden i våre hender (FIVH) skriver stadig om klimaproblematikken rundt våre flyreiser, se http://www.framtiden.no/doc_view/634-vekst-i-flytrafikk . Der konkluderes det for 2011 med at “Dermed ser vi at utslippet fra nordmenns flyreiser og utslippet fra den norske personbilparken er omtrent akkurat like stort.”

    Statistikk for Kyotoavtalen omfatter bare innenriks luftfart. I notatet jeg nettopp linket til, har FIVH regnet ut at bare snaue 15% av passasjer-km til personer bosatt i Norge kommer med i den statistikken. Men det er en annen historie.

  8. HanneM sier:

    Jeg tror det er pga “peak demand” at de rødgrønne og de blåblå er så desperate etter å hente opp mest mulig olje og gass nå. Reservene ligger jo godt der de ligger, jeg synes vi gjør en urett mot våre barn og evt barnebarn (og andre etterkommere) hvis vi øker utvinningstakten. La heller de bestemme om de ønsker å hente reservene opp på et seinere tidspunkt.

    Takk for en fin blogg, fant den litt tilfeldig. Har med stor interesse lest om både fotografering, Korsvei og padling. (Er ikke så sprek sjøl, men liker å lese om sånt likevel, heller det enn å se sport på tv – for mye bråk!)

  9. Lars sier:

    Takk for hyggelig tilbakemelding og kommentar Hanne! Jeg er veldig enig med deg når det gjelder hvordan vi skal behandle reservene. I motsetning til de som styrer tror jeg også de vil bli mer og mer verdt. Av statistikken ovenfor ser vi at olje ikke bare brukes i biler – og en del av bruksområdene har ganske vanskelig tilgjengelige substitutter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.