4 dager i Rondane

I slutten av august fikk jeg muligheten til å gå fra Hageseter ved Hjerkinn til Rondane Spa ved Otta. Dermed gikk jeg gjennom Rondane fra N til S. Her er Snøhetta til høyre i det jeg forlater Hageseter:

Etter en helg med Tankerangling sov jeg lenge. Nesten for lenge til å få med meg frokosten. Turen fra Hageseter til Grimsdalshytta er ganske kort, og jeg brukte 3:50 på den. Tok en liten hvil på Grimsdalshytta før jeg gikk videre til Haverdalseter. På vei dit fikk jeg en fantastisk utsikt nordover – og så hvor jeg hadde gått:

Haverdalseter var svært hyggelig, og det ble en 3 retters middag. Distansen denne dagen var ca 27 km.

Dagen etter våknet jeg til mye vind og litt regn. Brukte 1:50 til brua, og to timer videre til Dørdalsseter. Her gikk jeg gjennom noe som ble kalt “Glupen” i regn, vind og tåke. Ganske krevende, og det var deilig å komme inn foran peisen på Nedre Dørdalsseter. Denne dagen ble det ingen bilder pga været, men dagen etter tok jeg bilde av skaret (“Glupen”) som jeg gikk gjennom. Her må jeg definitivt gå i god sikt engang:

De to tyske damene i forkant fikk en opplæring i å drikke norsk fjellvann. Inntil de møtte meg hadde de båret 2-3 liter hver dag…

Dag tre gikk fra Dørdalsseter til Rondvassbu via omveier. Været var fantastisk, og jeg la avgårde litt før 09. Krysset av løypa mellom småvann før Rondevatn, og var ved stikrysset opp til Veslesmeden kl 13. Der la jeg igjen sekken, og en time senere sto jeg på toppen av Veslesmeden:

Her var det fantastisk utsikt, men ryggen over til Storesmeden fristet ikke…

Jeg gikk T-merket sti helt til topps, og det var ikke spesielt luftig:

Var nede ved Rondvassbu litt før 16 etter 25 km på farta. La igjen sekken, og gikk mot Storronden kvart over. Prøvde å holde jevn fart oppover, men fikk det veldig mellom 1800-2000 meter. Nådde toppen litt før 18, og brukte god tid ned igjen.

Ved Rondvassbu igjen litt før 08, og valgte da teltet. Så kunne jeg sove så lenge jeg ville. 34 km og over 2000 høydemetre på en dag var definitivt ny pers!

Dagen etter var kroppen litt så som så, og været likeså. Det blåste full kuling, og regnet bøtta ned til tider. Jeg skulle jo ikke så langt, så jeg drøyet det til regnet stoppet. Men, det kom igjen. På vei mot Spranget ble jeg ganske våt. Hadde bare med poncho, og vurderte vinden til å være for sterk til å bruke den. Dermed ble det både vått og kaldt. Ble motivert av at Rondane Spa jo måtte innholde noe varme. Det viste seg å stemme. Her ble det etterhvert mulighet for både dusj, basseng, boblebad og badstu. Deilig! Turen fra Rondvassbu til Rondane Spa tok to timer langs veien. Anbefaler å gå langs Ula fra parkeringen! Jeg gjorde det to ganger på konferansen de følgende dagene, og Ula er et flott syn:

Rondane ga definitivt mersmak. Standarden på hyttene var overdådig, og jeg merker jeg har et litt ambivalent syn på det. Nå har jo jeg med telt og ting, så jeg kan heldigvis velge. Skal definitivt tilake – her er det fremdele åtte 2000-metere som er ubesteget av meg! 🙂

Galleri: Selv om det var regnfylt to av dagene, så ligger det 57 bilder fra dagene i Rondane i galleriet “Rondane 2012” på Flickr.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok. Bokmerk permalenken.