Fra Arendal til Nilen

Vi lurte nesten på om vi skulle gå helt til Kristiansand i dag, men slik ble det ikke. Nå ligger vi i Nilen ved Blindleia:

Utsikten her i kveld var det ingenting å utsette på:

Men, dagen startet altså i Arendal. Vi våknet til vind, og etter en rask frokost gikk vi Galtesund for motor før seil ble reist. Først genoa, og så storseil med rev. Etterhvert dro det på se mer og mer, og bølgene ble også store. Etter Valøene fikk vi noen som slo inn i cockpit, og bestemte oss for å runde Håøya å seile inn til Grimstad. Der hadde vi en mye mer vellyket legge-til-manøver enn sist! Men, så var det da også veldig god plass! I går var vi faktisk på land 3 ganger – vi flyttet båten i Arendal etter at Marianne var reist.

I Risør var i jo egentlig værfast, men solstikk hadde passet bedre. Det var godt og varmt her på østlig vind. Jeg fikk for meg at Ibsen-museet kunne vært fint. Denne uka var det både gratis inngang og guide. Dette på grunn av en egen Ibsen-uke. Noe av arr. foregår også i Kristiansand, så på søndag skal jeg høre Galtung på UiA!

Vi rakk også en bedre lunsj/middag på Apotekergården, før vi tok en tur opp i Kirkeheia for å se på vinden. Da hadde det jo løya helt nesten, så vi kastet fort loss fra Grimstad gjestehavn. Seil ble reist ved Rivingen, men farten lå ikke over 2 knop. Derfor ble det motor. Harald ga oss tips på enkle uthavner, og vi blinket oss inn på Nilen N for Kalvøya ved Blindleia.

Underveis var det flotte stemninger. Som her ved Homborsund fyr:

I Nilen skulle vi prøve å legge til longside mot fjell for første gang. Det ble sånn halvkaotisk til vi fant et ideelt sted. På det første stedet grunnstøtte vi lett tre ganger i tangen, men der vi ligger nå er vi helt perfekt. Vinden er rett mot, og vi har tau og fendere nok til å holde danskebåten! Vinden skal snu og øke litt i natt. Yr.no melder 3m/s nå, økende til 5m/s fra NØ. Nå er det SØ og mer enn 5. I dag meldte de 6-8, men vi målt nesten 10m/s fra Ø da vi rundet Håøya, og droppet Homborside. Homborside på vind fra Ø har jeg hørt altfor mye stygt om til å utfordre skjebnen. Men, så ble det en hyggelig kulturpause! Skal helt klart låne “En folkefiende” når jeg er tilbake i Kristiansand.

Nå tar vi en tidlig kveld, og så er det Kristiansand ved lunsjtider i morgen!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.