Førstereis alene i seilbåten

I dag har Ingunn og jeg seilt alene for første gangen denne turen. Det har gått veldig fint (dog kun for motor pga lite vind), og nå ligger vi til kai i Fitjar:

Det ble en tidlig morgen i går. Vi våknet litt før 05 av klokka i kjelleren på Ingunns kontor, og så bare det avgårde med NSB til Stavanger 0520. Fikk sove litt på toget, men det er jo ikke bare lett. Deretter tok vi en slags luksusbuss (Bus4You) til Bergen. Det var behagelig, og to fine ferger var det også underveis. Er et godt alternativ til 14 timer med tog via Drammen.

I Bergen dro jeg til God Tur, og der ble det handling. Etter en times tid kom jeg ut med diverse stæsj og en helt ny NDK Romany. Vår gode medhjelper Jan Kåre kjørte oss tilbake til båten, og på veien fikk vi handlet litt. På kvelden kom gjengen fra God Tur utover, og dermed ble det en fin kveldstur vest for Sotra. En fantastisk skjærgård – og det kommer mer bilder og sånn i neste oppføring. Her er Romanyen før sin første tur på vannet:

På vei sydover fikk vi litt dønninger, så det gikk ikke å jobbe. Har enda litt igjen før det blir behagelig å skrive touch mens alt beveger seg… Dermed ble det heller å sitte og se på den nydelige skjærgården. Underveis passerte vi bl.a. Marstein fyr:

Å legge i land her på Fitjar gikk som en drøm. Jeg var spring- og fenderslusk, og Ingunn cruiset inn til gjestebrygga. Fremdeles er vi alene, og det gjør jo ting litt lettere… Dette ble behørig feiret med en softis på nærmeste mix-kiosk. Rett ved gjestehavna er det SPAR-butikk som er åpen til 22, men vi fikk med frossentorsk av Jan Kåre i går, og er helt selvhjulpne.

Gjestehavna kostet 100,- og det er både WC, vann og dusj her. Litt kort slange, men får fylle før vi drar. Jeg fikk også tak i et padlekart(!) fra Sunnhordaland kajakklubb. Det skal vi prøve senere i kveld, og det er godt mulig vi lar oss friste til å bli her i morgen også. Vi får se. Værmeldingene for helgen ser ikke så lystelige ut. Å gå forbi Jæren med 10-11m/s i motvind frister ikke veldig. Så det er godt mulig vi legger inn litt god tid her for en gangs skyld.

Vi gleder oss i alle fall til å se nærmere på Fitjar fra kajakken!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.