Bergen – tur til Kristiansand

Så kom vi til Bergen, og etappe 4 av Norgesreisen var over. Dagi var med på hele etappen fra Kristiansund til Bergen:

Fra Toska ble det mye motring innover mot Bergen. Vi hadde fått beskjed om at det var torghelg, og at Vågen var stappfull av båter. Selv om vi nå begynner å bli varme i trøya, så fristet det ikke så veldig med en tur inn i mylderet med båt. Heldigvis hadde vi fått en bekjent med både bryggeplass uken etter og med tips til “nødhavn” i Bergen. Derfor havnet vi på brygga til Havforskningsinst., og der var det rolig. Dessuten var vi helt alene og hadde god plass til å legge til. Dere skjønner hva jeg mener:

Franskmannen ombord mente det så ut som i St. Tropez. Jeg er ikke veldig gira på sånt folkemylder, og kontrasten fra en stille frokost på Toska var stor (se forrige innlegg). Men, vi tok på oss litt finere klær og ga oss byen i vold. Richar bedrev litt vandring i fjellene, og på kvelden så vi en EM-kamp(!) under middagen.

Dagen etter startet vi tidlig for å komme tilbake til Bergen igjen tidlig ettermiddag. Vår bekjent har brygge på utsiden av Sotra, og vi hadde beregnet denne distansen til ca 20nm. Vi brukte i underkant av 5 timer, og var der litt før 13. Det var nok litt lenger enn 20, men for en fantastisk tur (selv i vindstille og for motor).

Sotra er et paradis – også for padlere! Sommertemperaturen er også på vei, og Ingunn benytter sjansen til få litt farge på leggene under presenningen:

Vi kom helskinnet inn til brygga vi har fått låne. Skjærgården her er utrolig grunn, så det ble en del finnavigering. Dermed forlot vi hjemmet vårt (og Richard) der. Antagelig er vi på plass igjen om en drøy uke. Vi er i alle fall trygge på at hun ligger fint utenfor Bergen:

Så gikk ferden til Bergen. Der fikk jeg sitte på med ei venninne til Kristiansand. Så plassen min på toget ble stående tom fra Bergen – Kristiansanen. 14 timer med tog ble byttet ut med 8 timer i bil. Dessuten var jeg i Krsand når toget var på Voss… Dermed fikk jeg meg en grei natts søvn på kjøkkenet på kontoret.

I dag er det mye på kontoret. Over 2500 bilder er backet opp. Pakking til padletur med Bymisjonen. Diverse ærend. Pos. E-post. Kalender. Det ramler inn både herfra og derfra…. Har meldt meg på et dypøkologisk seminar i slutten av aug. Det gleder jeg meg veldig til!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.

2 svar til Bergen – tur til Kristiansand

1. Per Bardal sier:

Gratulerer med vel gjennomført seilas ! Lykke til med de neste !

2. Lars sier:

Takk for det Per, selv om vi jo har igjen et stykke til igjen til Kristiansand. Vi føler oss uansett mye tryggere nå, og drar videre fra Bergen alene om en ukes tid. Gleder oss til å legge til kai i Kristiansand, selv om det jo også betyr at “den store norgesreisen” er over for denne gang. Heldigvis har vi flere turer på beddingen – blant annet til Bamble og Svenner fyr mot slutten av juli.