Hustadvika og Finnøy

I dag gikk vi over Hustadvika i vindstille og dønninger. Ikke spesielt spennende, og det var egentlig greit nok. Da vi kom til Finnøy fikk jeg en fantastisk kveldstur i kajakken:

Men, for å ta det fra der jeg slapp. De tilreisende kom seg vel ombord i går kveld – altså før Kristiansund flyplass ble stengt. Etter en lang og god natts søvn var vi rimelig klare for å komme oss avgårde. Ut fra brygga i Kristiansund tok vi en elegant manøver. Ingunn var helt overlykkelig, og Dagi lærer i rekordfart:

Vi kom ikke så veldig langt ut før bølgene begynte. Vinden var helt fraværende, så vi stampet i motsjø første stykket. Vi blir jo ikke syke, men veldig slappe. Gjespen sitter lett, og en må hele tiden bruke krefter for å kompensere slenging i alle retninger. Det er veldig godt å komme i smul sjø innimellom. Vet jo ikke helt hvordan en beregner bølgehøyde, men i kajakk sier vi det er 1m hvis bølgene bryter horisonten. I dag sto jeg på benkene ved siden av roret, og da er jeg jo ganske mye høyere enn i kajakk. Likevel var det noen dønninger som brøt horisonten med god margin. Så mellom 2-3 meter tror jeg nok de var. Eller er det en helt annen måte å regne dette på?

Finnøy var noe helt for seg selv. Det skal være en av Norges fineste gjestehavner, men det så ikke helt sånn ut da vi nærmet oss. Det var bare en lang og smal tarm. Men, innerst i bukta åpnet det seg et paradis, og vi la elegant til. En tysker i seilbåt foran oss klappet nesten. Om det var pga elegansen eller at vi så lettet ut vet vi ikke helt.

Servicebygget her er bare hypermoderne, og jeg gleder meg sykt til en dusj senere i kveld.

Solen var kommet frem da vi la til kai, og da skal en ikke spørre to ganger før jeg tar kajakken fatt. Rett på utsiden fikk jeg bildet ovenfor, og flere av samme kaliber ble det. Det er såpass dårlig nett her at de får vente til vi ankommer Ålesund i morgen, men da skal jeg få lagt ut flere. Jeg padlet rundt Finnøy, og må si at dette er et fantastisk padleterreng.

Vel tilbake i båten var det nesten middag. Her er resten av gjengen: Ingunn, Dagi og Richard fra Frankrike:

Nå er det Richard som har kajakken, og så kan det hende Ingunn eller jeg tar en morgentur. Etappen i morgen til Ålesund er ikke allverden, og så skal vi bunkre litt ved Vigra.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.