Kristiansund

Vi gikk inn til Kristiansund litt over 22 i går kveld, og rett før vi nærmet oss byen fikk vi en herlig solnedgang bak båten:

Vi var oppe tidlig i dag for å ta farvel med Rune. Han har vært et fantastisk fint turfølge, og lært oss masse. (Hvis vi går på noen blemmer fremover, så skal ikke han ha skylda for det). Vi er han stor takk skyldig! En kjernekar! Vi håper å se han ombord igjen ved en senere anledning!

Mens vi ventet på taxi for Rune kontaktet jeg Møre Båtservice. De kom jammen meg på halvtimen og hentet motoren til jolla. Har ikke hørt noe mer fra dem i dag, men det er jo utrolig bra service! Så ble det frokost med Inge, som vi møtte her i Kristiansund. Han har sin egen blogg, og feirer 50-årsdagen sin med en seilas nordover langs kysten.

Så surret vi litt rundt i byen. Vi fikk litt tips om klatring en en butikk, og like etter hadde vi jammen leid sykler også. På vei tilbake til båten kjøpte vi reker. Så ble det en liten halvtime før vi la ut på ekspedisjon. Først på sykkel, så til fots. Vi fant først et felt, men det var lusent. Så fant vi en utrolig digg hvileplass i lyngen der sola steikt og hurtigruta kom forbi. Vi fortsatte videre på stien, og plutselig havnet vi rett i en klatregjeng.

Her var det ruter! Vi fikk låne en fører, og Ingunn memorerte kjapt hva vi skulle. Rutene her er “halvbolta” – dvs det er et par naturlige sikringer underveis. Vi så oss ut en rute med toppfeste, og Ingunn gikk opp for å feste topptau. Det var hårete saker der oppe, men heldigvis en sikringsbolt. Likevel var det ganske scary å se på da hun gikk over kanten i svakt overheng. Dette var kanskje den vansekligste manøvren i dag.

Da tauet først hang der fikk vi med oss 3 forskjellige ruter begge to. Fireren vi begynt med tok ganske mye krefter synes jeg. Kanskje ikke så rart. Da vi gikk fikk vi låne føreren igjen, og den sto i grad 6. Vi trodde jo de hadde steinharde firere her i Kristiansund, men nå innser vi at de heller har softe seksere… 🙂

Her er Ingunn på toppen:

Så fortsatte vi gåturen gjennom en flott kirkegård, og opp til et utsiktspunkt. Herfra var det utrolig fin utsikt i alle retninger. Hustadvika lå rimelig blikk i dag, og det er heldigvis meldt lite vind fremover. Her er tårnet som var vel verdt et besøk:

Etter både sykling, klatring og vandring kjente vi sulten ta tak. Vi bestemte oss for å sykle over til Innlandet og en restaurant som vi fikk tips om på turistinformasjonen. Den het “Barcarole” og hadde bare 4 bord. Dresskoden var heldigvis slapp, for vi hadde på ganske svett og møkkete klatretøy. Dermed la vi klatrehjelmene på bordet, og tok for oss av menyen. Det ble spanske kjøttboller, kongereker i hvitløk, brød med aioli, stekte poteter og ikke minst lam! Det lammet er det beste jeg noensinne har smakt! Betjeningen var kanskje ikke vant til sånn spising, men vi roste maten og de smilte da vi gikk! Det stedet kan virkelig anbefales!

På vei hjem måtte vi atter over broa til Innlandet. Her skal vi gå med båten under på mandag:

Etter en fin ettermiddag ble det regn på sykkelturen hjem. Men, det var bare en skur. Så nå har vi tørket opp igjen, og er egentlig klare for en dusj på land. Vi tar med en tier og tar en tidlig kveld. Fysisk aktivitet var tingen i dag, og tre forskjellige aktiviteter må jo være rene Kinder-egget!

Flere bilder ligger på Flickr.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.