Leka – Rørvik – Vingsand

Det har vært lite oppdatering i det siste, men det skyldes mest mye transport. Ikke så mye bilder. Vi kom frem til Leka sent på kvelden, og i forigårs tok vi en sykkeltur der:

Dette skjedde etter en herlig dusj i Leknes båtforening sine lokaler. Syklene var også deres, og selv om de holdt laber kvalitet kom vi til Leknes sentrum og en spennende camping med steinhytter. Det ble mye motring pga lite vind og/eller motvind. Videre mot Rørvik dreide vinden litt, og vi seilte et godt stykke. Da vi kom til Rørvik ble det en del arbeid med logistikk, og vi fikk handlet inn før helligdagene. Jammen fikk vi ikke skiftet en gassboks på Statoil også. Da syntes vi egentlig det var kveld, og jeg tok min første klesvask siden jeg dro hjemmenfra 26. april. Det betyr jo at jeg ikke skifter hver dag, men tror ikke det er så ille. Bruker mye ull nå, så da blir det ikke så stort vaskebehov som ellers.

I dag startet vi tidlig, og Rune og Christian tok første økt mot Folda. Da Ingunn og jeg våknet var vi godt i gang. Dette er jo et beryktet havstrekk, men i dag var det svært lite vind. Den lille som var kom nesten rett mot, men vi kjørte full seilføring for å få litt drahjelp for motoren. Etterhvert stilnet det helt, og skipperen har uproblematiske forhold over dette havstrekket:

Nå er det kanskje litt kjepphøyt å skrive helt uproblematisk. Da jeg tok ned seil og lagde brøddeig kjente jeg ubehaget komme. Vi har hatt dønninger opp på et par meter, og da skal en følge med for å holde seg i shape. Ikke at jeg spøy eller noe, men kjenner ubehaget i kroppen ganske lenge etterpå. Heldigvis hjelper det å legge seg nedpå litt.

Rett før Vingsand dukket det opp et flott fyr:

Her i Vingsand hadde vi et helt konfirmasjonsselskap som tilskuere da vi la til. Heldigvis gikk det ganske bra, og da vi hadde festet et par tau kom det en fyr å sa at kaia var opptatt for fisketurister. Dermed måtte vi flytte oss. Det gikk heldigvis også bra – selv med en del sidevind. Vi begynner å få snøringen nå, og sånne spring kombinert med motor er helt gull!

Etter å ha fortært to nystekte brød sluknet forsamlingen en liten stund før de la ut på feltarbeid for å finne stein. Det var ikke vanskelig å fritte lokalbefolkningen for hvor folk med sånne madrasser på ryggen går. Derfor fant vi fort noen av stenene, og her er det Ingunn som nyter et ganske høyt bulder:

Nedenfor ura var det sandstrand og en utrolig flott gapahuk. Her badet vi alle sammen, og grillet pølser til sen middag. Vinden spaknet helt hen, og vi hadde deilig sol helt til vi gikk tilbake til båten rundt 22. Vi blir her i morgen for å buldre mer. Kanskje bil det også mulighet til å sette båten på land i bukta på andre siden. Da blir det i alle fall bilder! 🙂

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Leka – Rørvik – Vingsand

1. Per Bardal sier:

Fyret nord for Vingsand heter Buholmråsa fyr; et majestetisk landemerke før /etter Folda.