Kvinnen med liten k på plass!

I dag var det klart for å hente kajakken (kvinnen med liten k). Den kom egentlig til Alta på fredag, men i dag var første mulighet for gjensyn. Det ble veldig hyggelig:

Det ville være en overdrivelse å si at det var spennende padling her innerst i fjorden, men fjellene utover mot Øksfjord ruver i det fjerne. Uansett – dette var min desidert nordligste kajakktur. Har aldri vært nord for Sotra før i dag i kajakk! Etter en liten stund kom jeg inn i et område med natur, og der var det en offerstein. Her måtte jeg selvsagt i land:

Vi tror kanskje at sånn er bare tull, men i en hylle bak på steinen hadde noen ofret:

På vei inn mot anlegget der vi ligger blåste det opp litt, men det gikk helt greit å komme seg hjem igjen. Da så jeg for første gang vårt nye hjem fra kajakken, og slik ser hun ut:

Vel hjemme møtte jeg kvinnen med stor K som tok seg av resten av bagasjen. Jeg hjelp til, og så gikk vi løs på kjølen. Bokstavelig talt. En plankestump fra havna ble prøvd slått mot kjølen, men svært liten effekt. Etterhvert ga vi opp og tok en lunsj.

Etter lunsj gikk tiden plutselig litt fort, og jeg dro avgårde for å finne bedre verktøy. Dette er en historie i seg selv. Vi har fått låne bilen til en båtnabo som hjelper oss veldig (tusen takk Rune!), og han viste oss noen butikker i dag tidlig. Startet i den første, men der var det ingen ekspeditør. Ikke fant jeg noe jeg trengte heller. Så gikk jeg videre til TOOLS. Der fikk jeg fremragende god hjelp av en ivrig ekspeditør. Han kunne tilby meg en hammer til 850,-, men jeg skulle få 20% rabatt. Så fant jeg en forlenger til et pipesett jeg nok kunne bruke til å slå mot, denne kostet knapt 700. Han kunne gi 20% på dette også, slik at det ble rett over 1300,-

Jeg synes kanskje dette var i overkant, og sa jeg skulle tenke litt over saken. Så derfor tok jeg turen videre til Amfi og Clas Ohlson. Her var et også en veldig hyggelig ekspeditør. Han tilpød hammer på 1,5 kg til snaue to hundre kroner, og et gjengegjern til 59,-. Jernet var litt langt, men han tilbød seg å kappe det på bakrommet. Dermed ble det en 10 minutters pause, men så fikk jeg alt sammen for mindre enn avslaget på totalsummen hos TOOLS… En godt betalt tenkepause.

Med skikkelig utstyr gikk vi løs på kjølen igjen, men den satt like fordømt. Litt betutta gikk vi løs på noen oppgaver vi kanskje kunne få til. Først ble gummijolla og motor montert, og den startet på andre draget. Så fikk vi plassert kajakken fint ut mot rekka, og nå sitter den som et skudd!

Så kom naboen hjem fra jobb, og han foreslo litt såpe ned over kjølen. Varmt vann ble kokt opp, og såpe helt over. Men, den satt like fast. Så strammet vi opp kjølen litt, og da plutselig slapp den. Nå har vi kjørt den opp og ned en del, og den glir fint begge veier! Heldigvis!

Ikke nok med det. Etter en velsmakende indisk middag sjekket vi den elektriske ankervinsjen (som må gå på motor med høyt turtall eller landstrøm). Toalettet ble også ordnet opp i, og vi fikk en del andre tips. En skal lytte til erfarne båtfolk!

Nå har vi shina opp båten, og er klar for en litt offisiell overtagelse av båten fre eieren.

Dermed er vi egentlig klare til dyst, men været ser ikke så forlokkende ut, og erfarne båtfolk som kan være med er ikke klare før sent onsdag kveld. Derfor er det nok mest sannsynlig at vi kaster fortøyningene tidlig torsdag på vei til Øksfjord. Og så blir det kanskje en ettermiddagstur på ski da! Er vi heldige kommer snøen som nysnø over en viss høyde. Dermed er vi snart i gang!

Det er nok å holde på med her i båten også, men vi har vurdert å prøve klatrefasilitetene her i Alta hvis det er tørt. Har også fått tips om museum og helleristninger. En del jobb har også blitt liggende, men tror ikke det er mer enn et par timer. Det er fordeler og ulemper med å være netta på tur. ICE er ingen suksess i Alta, men det er full 3G her vi ligger.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.

2 svar til Kvinnen med liten k på plass!

1. Petter sier:

Dere burde jo absolutt sjekke ut helleristningene i Alta når du først er der oppe og trør vannet. Så vidt jeg husker er de ganske godt tilrettelagt også.

2. Lars sier:

Takk for tips! Var der i går!