Trollfjorden og litt konsolidering

Klarte å holde meg våken til 2330 i går, og det var vel verdt det. Selv om Hurtigruta ikke går inn i Trollfjorden på denne tiden av året, så lyste de godt opp munningen:

Med 3200 ISO og f2.8 er det jo mulig å få til noe selv i mørket… 🙂

Sov veldig godt på lugaren, og var ikke til mat før kl 09. Da var det skyet, men fin utsikt fra frokostbordet. Det er jo nydelige fjell overalt, så jeg bestemte meg for å gjøre et røkk på “kontoret” for å ha konsolidert den delen av tilværelsen før båtoverdragelsen i morgen. Dermed ble det et par intense timer foran den bærbare. Skrev et par informasjonsskriv, sendte ut til alle deltagere på padleglede 2012, fakturering, tømming av all e-post osv. Selv om det gikk hardt utover nakken var det vel verdt det.

Inn mot Tromsø fikk jeg bilde av et par av de toppene vi satser på å besøke på ski om en drøy uke:

Denne heter Bentsjordtind, og skal være helt overkommelig.

I Tromsø rusla jeg først litt rundt før jeg tok lunsj. Så var jeg innom Turistkontoret. Der fant jeg “Toppturer i Troms”, og lilla turkart over Lyngen. Deretter var det bokhandel. Der fant jeg “Lofoten Rocks” – en eng. klatrerfører over Lofoten. Kjøpte likegodt “Barske glæder” i ny utgivelse også + tidevannstabell. Må prøve å skjønne noe av dette før vi seiler sørover. Det er jo neste 3 meter forskjell på høy og lavvann her. Det er jo omtrent 10 ganger mer enn i sør…

Så da blir det enda mer å bære når jeg kommer til Hammerfest litt før 07 i morgen…

I Tromsø traff jeg også igjen Arild som har bodd lenge i Kristiansand. Han gleder seg veldig til å se hjemmet vårt når vi kommer forbi neste helg. Vi fikk en koselig prat og oppcatching på alt som har skjedd de siste månedene. Det var ganske mye – på begge kanter..

Vel ombord i båten tok jeg plass på panoramadekket, men mens jeg snakket med Arild kom duskregnet. Tromsdalstind var innhyllet i tåkesky da vi forlot Tromsø. På vei mot Lyngen ble denne bare lavere og lavere. Nå er det sånn sildreregn, og det innbyr ikke så veldig til foto… Men, jeg så ut på Lyngen der vi har vurdert å ta en skitur. Det ser greit ut, men det er faktisk mindre snø her enn SØ av Tromsø. Nå er det jo meldt regn i mange dager fremover, så det blir spennende å se hvordan det tærer på snøen.

Til middag ble jeg satt til bords med to unge menn fra Finnmark. Det var veldig koselig, og de var skikkelig oppegående. Samtaleemnene gikk frem og tilbake over veldig mange temaer. Veldig spennende! Dessuten var de jo lokalkjente, så nå vet jeg hvor jeg kan komme meg inn mens jeg venter på bussen til Alta i morgen også! De anbefalte frokosten på Rica,så da rusler jeg vel bort dit tenker jeg. Det er litt over 2 timer å vente fra Hurtigruta forlater Hammerfest litt før 07. Bussen går kl 09, og det er den eneste til Alta på lørdager.

Nå har jeg tømt de få bildene som jeg har tatt i dag, og bare to gikk inn i Flickr-albumet. Blir nok litt flere bilder i morgen da vi tar over båten. Ser ut som Alta får sol søndag, så da skal jeg få tatt skikkelig med bilder av båten. Nå blir det en ganske tidlig kveld, for jeg må jo være klar til å forlate skute 0630 senest. Litt pakking er det jo, selv om jeg ikke har rota så mye her…

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Hilaritas. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Trollfjorden og litt konsolidering

1. Jon Arvid Kåsereff sier:

ja den tørrfisken va knallgod. håper dere får en fin tur nedover norge igjen.