Grønncentiver

Vi trenger mindre forbruk og endrede vaner. Grønne incentiver – eller grønncentiver – vil være løsningen på mange av de utfordringene vi står overfor fremover. På konferansen om Framtidens byer i Kristiansand denne uken ble det snakket litt om dette, og her er det en uendelighet av kreative muligheter.

Det beste grønncentivet er jo det som verken inneholder noen regulering eller avgift. Et eksempel på ett grønncentiv er et smilefjes på strømregningen. De fleste ser nå at strømforbruket må ned, og dermed prøvde en strømleverandør å gjøre noe med dette. På regningene sto det om kunden var over eller gjennomsnittet – eller på gjennomsnittet. Da viste det seg at de over reduserte litt og de på gjennomsnittet fortsatte som før. Overraskelsen kom på de som brukte under gjennomsnittet – de begynte plutselig å bruke mer. Med god samvittighet! Dermed var ikke dette noen god løsning. I stedet gikk de over til å symbolisere forbruket. De som brukte over gjennomsnittet fikk et surt fjes, de på gjennomsnittet et nøytralt, mens de som var hunder fikk et smilefjes. Da virket det mye bedre! Altså kan enkel design føre til endret adferd. Hvem vil ikke ha et smil? Her er det jo vinn-vinn.

Et annet eksempel er plassering av varen. Den behøver ikke forbys, men den er slik plassert i butikken at forbruket går ned. Nok et eksempel er å få et forslag. McDonalds spør bestandig om du vil ha Cola å drikke hvis du ikke velger selv. Da velger 50% dette alternativet. Alt dette er eksempler på styring av valg – selv om du ikke blir utsatt for noen regulering eller avgift.

Kan reguleringer formuleres positivt. Jeg tror det! Vi skal nå i gang med å bygge hundrevis av boenheter på Silokaia på Odderøya. Kristiansands flotteste boligtomter. Her er det gode grunner til flere reguleringer: En bilfri bydel vil gi et bedre bomiljø, og også gi mer levelige forhold i kvadraturen. Det er heller ikke umulig å tenke seg en maksimalstørrelse på leilighetene, slik at prisene ikke blir for høye og at flere får muligheten til å bo på dette fantastiske stedet. Gulroten er altså den flotte beliggenheten, og da får du en arealeffektiv leilighet og en bilfri bydel på kjøpet. Dette høres mye bedre ut en en bydel med bilforbud og hundehus. Hvordan grønncentivene fremstilles er viktig!

Til slutt et litt sprøtt incentiv. Etterhvert som biler og mobiltelefoner får GPS og er tilknyttet internett, så vil det åpne seg et vell av smarte løsninger (og muligheter for overvåking – som vi lar ligge her). En av disse er veiprising. I dag betaler du det samme i årsavgift for å kjøre bil, uansett bruk. I forhold til miljø er dette en rar avgift – da bør øke ved mer bruk. Ved å kutte årsavgiften og innføre kilometeravgift kunne de som kjører lite spare penger og motsatt. Men, her går pengene bare inn det store svarte hullet som heter staten eller kommunen.

Med smarte nett kunne en hatt små inn- og utbetalinger i sanntid. Når det ikke er kø på veiene så er det billig å kjøre der, mens ved kø blir det fort dyrt. Alternativet er gang eller sykkel. 70% av alle reiser under 3 km skjer med bil sa de under konferansen om Framtidens byer. Her er det mye å hente! Tenk deg at alle bilene belastes i sanntid for å bruke veien. Ved kø øker avgiften, og dette tillegget settes inn på kontoen «greencash». Ved mye kø er det mye penger i «greencash». Med smarte nett kan dette gå rett ut igjen til de som går og sykler til jobb! De gruppene vi ønsker skal få gevinst har tilgang på «greencash»-potten. Da blir det ingen penger igjen til stat og kommune, men de som velger et miljøvennlig alternativ kan oppleve å komme på jobb med 120,- ferske spenn på konto etter en tre kilometers sykkeltur! Tallet her er helt tilfeldig valgt, men prisingen vil jo avgjøre hvor mange som hopper over. Av leserinnlegg i denne avisen vet vi jo at det er en del som aldri vil forlate bilen uansett hvor dyrt det blir, men dette gjelder ikke alle!

Fremtiden vil være full av grønncentiver, og jo mer kreative de blir – jo bedre. De aller beste er antagelig de som ikke bruker reguleringer eller avgifter. Hvis en bruker reguleringer er det viktig at de frontes på en positiv måte (bilfri vs bilforbud). Ved bruk av smarte avgifter vil det snart bli mulig å utvikle nullsumspill mellom valg som vil åpne helt nye muligheter! Fremtiden er grønn!

(Vurderer å sende denne til FV, men skal sove litt på det.)

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.