Forholdet mellom bil og luftfart

Det er ofte vanskelig å finne gode bilder for å illustrere forskjell i utslipp fra forskjellige kilder. I dag har NU, FIVH, NNV og WWF et felles innlegg i Vårt Land der de blant annet skriver.

Flytrafikken er en av de sektorene som siden 1990 har hatt de raskest voksende klimagassutslippene, og utslippene fra nordmenns flyreiser er omtrent like store som utslippene fra personbilparken. En daglig flyavgang hver retning mellom Oslo og både New York og Bangkok gir en klimaeffekt som tilsvarer utslippene fra 100.000 personbiler.

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

4 kommentarer til Forholdet mellom bil og luftfart

  1. Hans Petter sier:

    Innlegget står også på WWF’s hjemmeside, se http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?35147

    Jeg synes at innlegget er for snilt mot luftfarten. Jeg har tidligere referert uttalelsen fra Øystein Dahle om at vi har brukt 100 år på å lære oss å fly slik vi gjør idag, men at vi bare har 10 år på oss til å lære IKKE å fly. Da blir det ikke økte inntekter fra luftfarten pga. økte klimaavgifter, som det står i artikkelen. Høye avgifter på en veldig lav aktivitet gir lav inntekt.

    Innlegget avsluttes med at luftfarten må ta sin del av reduksjonene. Jeg tror at de må ta mye mere enn sin del, fordi reduksjoner innen luftfarten er enklere å gjennomføre enn reduksjoner innenfor de fleste andre områder.

    Sammenligningen med 100.000 personbiler høres tilforlatelig ut. Men situasjonen på sikt er verre for luftfarten. Det vil alltid være veldig energikrevende å fly, og personbilene har mye større forbedringspotensiale enn flyene.

    Friluftsmagasinet sist lørdag var et langt intervju med Øystein Dahle. Her snakket de bl.a. om høyhastighetstog i Norge, som han ikke har noen tro på. Han begrunnet sin manglende tro med en generell betraktning om at høy hastighet krever mere energi per km enn lav hastighet. Han begrunnet det også med at det ikke er trafikkgrunnlag for lyntog i Norge. Jeg er helt enig med han. Vi må akseptere at det tar tid å reise, både mellom de store byene og i distriktene. Ellers ble det sagt mye fornuftig i programmet, så det anbefales å høre på podcast fra NRK 1.

  2. Lars sier:

    Takk for link, kommentar og tips om intervju med Dahle!

    Her er en sak fra lokalavisen om at Kjevig går så det griner. Nå sto det ikke noe om CO2 i denne artikkelen. Men, det virker jo stadig som om en kan ha voldsom vekste i fx flyavganger, og samtidig ha en nedgang i CO2-utslippene. På grunn av ny og effektiv teknologi.

    Kanskje hadde det vært morsomt hvis journalisten hadde spurt om dette også? Men, det er vel for mye forlangt…

  3. Knegg Knegg sier:

    La være å fly, det er et overkommelig offer for hver av oss, og noe som virkelig monner. Kanskje staten og andre en dag vil mobbe «flyvere» like brutalt som røykere? Først må bare det store flertallet av høystatusmennesker være ikke-flyvere.

  4. Lars sier:

    Bare ved å innføre tommelfingerregelen: «Være dobbelt så lenge borte – reise halvparten så ofte» reduseres CO2 fra fly med 50%!

    Mener å ha lest et sted at nordmenn nå er i ferd med å bli en slags reiseelite i verden. Trafikken over Kjevik økte med 13,5% i år. Det betyr en dobling om 5-6 år – til nesten 2 mill passasjerer… Tror ikke det er mulig å få til… Selv om blårussen gjerne vil.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.