Statoil og Forbrukerombudet

Jeg har også tidligere uttrykt oppgitthet over Statoils pågående reklamekampanje, og heldigvis er jeg ikke alene. I avisene har det vært flere leserinnlegg der også andre synes det er et grovt overtramp at Statoil «skal glede våre barnebarn» med sin virksomhet. Nå har Framtiden i våre hender (FIVH) klaget inn kampanjen til Forbrukerombudet, så blir det spennende å se hva de sier. I 2008 måtte Statoil stanse en annen kampanje (iflg Morgenbladet), så det er ikke første gangen de tøyer strikken… Her er den annonsen jeg og flere med meg reagerer på:

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Samfunn. Bokmerk permalenken.

3 kommentarer til Statoil og Forbrukerombudet

  1. Tilbaketråkk: Bore om klima | homo ludens

  2. Lars sier:

    I går fikk jeg siste nummer av FIVHs magasin Folkevett. Der har lederen Arild Hermstad en sak om anmeldelsen, og jeg skriver likegodt inn hele teksten. Her var det mye bra!

    STATOILS REKLAMEPAPPA LYVER
    Norges mektige oljeselskap kjører påkostete kampaner i avisene, på nettet og på TV. Framtiden i våre hender har klaget inn to av disse reklamene, fordi vi mener at de bryter loven.

    Av Arild Hermstad, leder i FIVH

    I en animasjonsvideo forteller en Statoil-pappa til sitt barn at han leter etter skatter på havets bunn. Han sier at verden trenger disse ressursene for å fungere.
    Pappaen lyver. En rekke studier viser at verden kan skaffe seg den fornybare energien den trenger for å kunne slutte med forurensende fossil energi, dersom det investeres massivt i sol, bioenergi, vindkraft og andre fornybare kilder.
    Animasjonsvideoens bruk av barnespråk, tegneseriefigurer og eventyrmetaforer viser at Statoil skal vinne hjertene til barn og unge. Selskapet tier med at «skattene» inneholder store mengder CO2. Det nye funnet på Aldous Avaldsnes inneholder CO2 tilsvarende 13 års utslipp fra all virksomhet i Norge. Pappaen er så stolt over jobben sin at han ikke vil fortelle sønnen sin at det er klimabomber han finner på havbunnen.
    Statoils reklame må stoppes. En bilprodusent kan ikke markedsføre bilene sine uten å opplyse om CO2-utslipp. Hvorfor skal da Norges største forurenser slippe fra det samme kravet?
    Det er også kritikkverdig at Statoil fritar seg selv fra å bidra til å løse klimaproblemet. Barn og unge lærer på skolen at klimaendringene er farlige og at vi må skape en framtid uten CO2-utslipp. Statoil skaper inntrykk av at dette ikke har noe med deres egen oljetørst å gjøre. Det er sterkt villedende.
    En annen del av Statoils reklame er falsk. Selskapet sier at «de nye funnene vil glede mange, ikke minst våre barnebarn». Det kan ikke Statoil dokumentere. Det internasjonale energibyrået (IEA) advarer: Verden kan ikke tillate seg å utvinne de allerede påviste reserver av olje, kull og gass dersom vi skal unngå å varme opp kloden med mer enn to grader. Statoils intense jakt på mer olje og gass vil gjøre det svært mye vanskeligere å nå dette klimamålet. Selv to graders oppvarming vil være dramatisk. Barnebarn i Norge vil bo på en klode totalt forskjellig fra dagens. I mer utsatte land vil Statoils virksomhet bidra til flom, tørke og ødeleggelser som river livsgrunnlaget vekk for millioner.
    Forbrukerrådet må stoppe Statoils reklame.

  3. Lars sier:

    Ellers er også Sigrun Slapgard i Dag og Tid på fredag ganske klar:

    Kvifor skulle eg ha dårleg samvett når ikkje Statoil har det?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *