Mindfulness

I går var jeg på to foredrag av psykolog Svein Gran som jobber ved Dialog psykologisenter i Stavanger. Han er også medforfatter til boka «Oppmerksomhetstrening«.

Referatet nedenfor er notater under forelesningene. Feil og misforståelser tar jeg på min kappe, men dette var slik jeg oppfatttet foredragsholder:

På dagen – UiA
Oppmerksomhet brukes når vi skal tenke/forstå. Den ligger til grunn for opplevelsen. Oppmerksomhet kan trenes!
Mindfulness er nå blitt stort i am.psykologi, og har tatt steget inn i skolemedisin/anerkjent psykologi.
De eldste skrifter vi kjenner med MF (MindFulness) er fra Buddha. MF leder til bedre helse, og gjør fri fra tungsinn.
ACEM har jobbet med meditasjon i helsevesenet før, men litt av deres opplegg er skjult. Det samme gjelder for TM (trancendental meditasjon) og Lightning Process. Derfor er disse metodene problematiske for akademia. Her er det viktig med en åpen lære.
MF stammer fra buddhismen, men er renset for det religiøse.
Når Gran ble oppfordret til å si noe negativt om MF trankk han frem at MF også kan brukes til stress/flukt.
Fra salen ble det sakt at det mystiske er en grunnleggende del av det å være menneske. MF er genialt i den forstant at alle blir inkludert, men at det mystiske er opp til hver enkelt.
Det er i den siste tiden kommet et lass med forskningsresultater om MF. Nevrobiologisk er det vist at man får en «sterkere» hjerne (flere nerveceller). Mindre stress, bedre immunforsvar osv er også bevist. Meditasjonen gjør noe fysisk med hjernen.
The body mind – vanskelig å skille psyke og somatisk.
Da Gran ble spurt om lengde på økter sa han at 5 min ikke er nok, og at man merker resultater før det har gått 10 år! Mange sier at man merker forskjeller etter 100 timer (ikke sammenhengende!).
I MF er det viktig å ha ett fokus (gjerne pusten), legge merke til inn- og utpust, ta oppmerksomheten tilbake (her og nå). Objektet er som oftest pusten, men kan også være kroppen eller kjærlighetsevnen.
I Kristen meditasjon har også navnet Jesus blitt sagt på inn- og utpust. Dette følte Gran fort ville trigge mange spørsmål.
Da Dalai Lama var på besøk i Skandinavia sa han: Det å gå på tur er meditasjonen i Skandinavia.

På kvelden – Sørlandet kunstmuseum
MF handler om her og nå – ikke der og da. Nåtidsopplevelsen er en bedre vei enn bestandig å være i fortid eller framtid. Det beste i livet er gratis. Gran var opptatt av at det er noe du gjør med luften og naturen på hytta som du ikke gjør hjemme. Relasjoner (til natur, til andre og deg selv) kan gi mindre stress. Ta kontakt med seg selv og verdiene sine. Hvile er også viktig for å ha mindre stress, og søvn er et barometer på hvordan vi har det. Sovepiller er ikke ekte hvile (eller DYP ro som sikkert Arne ville sagt).
Ole Hallesby har skrevet mye fint om bønn – og kaller det sjelens åndedrett.
Det som sjelen trenger for å puste omgir oss hele tiden. Bønnen handler om å åpne opp for sjelens vitaminer.
Oppmerksomhetstrening (OT) handler også om å åpne opp for. Slippe taket i alt du føler du trenger. Ta inn livet uten å gjøre noe. Tåle de følelsene som dukker opp uten å handle ut fra dem.
Humor forsvinner når du skal gjøre det på kommando.
Vi må slutte å prøve så hardt. Bare være (vi får det jo til på hytta!).
Der er det «lov», men det er jo litt rart å reise i 3 timer for å kjenne på frisk luft – når vi har det overalt?
Den ekte kontakten oppstår når en ikke prøver for hardt. Et godt eksempel på dette er ved søvnløshet. Det blir definitivt ikke bedre ved at man MÅ sove!
Så gjennomførte Gran en stressmestringsøvelse for publikum, og sa blant annet at «Pusten er livet!»
Når man går på tur er det mulig å være tilstede i hvert enkelt skritt.
Kroppen vet hva den trenger, men vi hindrer den med alle salgs tanker.
Problemet er ofte at man har tenkt for mye på ting. Det er viktig å være tilstede i øyeblikket. En blir fx mer kreativ hvis en ikke jager.
Eks: Padling som konkurranse og som tur.
Viktig å skape rom for tilstedeværelse.
OT er på vei inn i helsevesenet – o det virker både mot blodtrykk, autoimmune sykdommer, immunsforvar, smertetilstander osv.
Kroppen er fantastisk. Gi den rom, og den vet hva som skal til – hva du trenger.
(Her er det utrolige likheter mellom meditasjon som søker å oppnå ro for å slippe Gud til. Red.anm.)
Tilstedeværelse er nøkkelordet.
Den kan også kjøre vondt – kjenn på følelsen.
OT handler derfor å om å være modig – slippe opp for kroppen.
OT skal ikke være en flukt, men en mulighet til å sette på HOLD/VENT.
Fellesnevneren er tistedeværelse.
Vi har to væremåter:
– Gjøremodus (tid sentralt)
– Væremodus (tiden er borte – vi er i evigheten, den er tilgjengelig her og nå – midt mellom fortid og fremtid)
Trene systematisk for å få til tilstedeværselsen.
Ole Hallesby skriver også om dette – viktig med trening hver dag. Fx 10 minutter. Det du gjør ofte forandrer deg.
Både kunst, kultur, musikk kan være hjelpere for tilstedeværelse.
Gran ble spurt om hva han gjør i eget liv, og da svarte han at han setter av litt tid hver dag. At han syntes det var deilig å slippe og tenke seg ut av problemene. Han oppfordret også forsamlingen til å dra på retreat, og fortalte om en buddhistisk retreat som hadde gjort sterkt inntrykk. Den ble kalt «vipassana» og var heltaus i 10 dager – med 10t meditasjon hver dag! I tillegg til lite mat (og sikkert vegetarisk)!
I salen var det noen som lurte på hvordan en kunne bryte med å være forut hele tiden. Da kan en si høyt hva en gjør akkurat NÅ (jeg skriver referat fra møtet i går…).
Gran trakk frem en av sine store helter fra buddhismen, og jeg tro navnet var: Thich Nhat Hanh
Målet med MF er tilstedeværelse – alt annet er bieffekter.

Fullstendig referanse til boken:
Svein Gran, Kåre A. Lie og Andries Kroese (2011) Oppmerksomhetstrening – en historisk, psykologisk og praktisk innføring i mindfulness
Gyldendal akademisk

Helt til slutt vil jeg rette en takk til Årstein Justnes ved UiA ved institutt for religion, filosofi og historie for et godt initiativ (og til god pengebruk!)

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Bøker, Religion. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *