Anarki til sjøs

Etter en opplevelse på tirsdag tok jeg kontakt med havnevesen, politi og Fædrelandsvennen. Sistnevnte fulgte opp med følgende sak i dag:

De har laget to saker om dette. Hovedsaken “Vannscootere i slalåm mellom padlere” har meg selv og politiet som kilder. Der får jeg også lov til å representere kajakklubben. Dessverre er ikke havnevesenet på banen her, og jeg håper Fædrelandsvennen vil følge opp saken. Både ved Tømmerstø brygge og på tuppen av Dvergsnestangen og ved Fiskebrygga kunne de fått mange fine fartsbilder i kveld…

I tillegg har Fædrelandsvennen en sak med tittelen “Vil fortsatt slå ned på vannscooterkjøring“. Der prøver de å gjøre rede for reglene. Scooterkjøring er fremdeles forbudt – helt uavhengig av om den er EU-produsert eller ikke. Eneste fordelen med EU-produsert er at en slipper å betale bot før dette er avklart i EU (evt. slipper bot hvis dette går mot Norge). Nå er ikke jeg så opptatt av hvor de er produsert, men hvordan de kjører. Hovedproblemet er farten, og at de overhodet ikke respekterer fartsgrensene på sjøen.

Jeg tror det dessverre bare er et tidsspørsmål før det skjer en alvorlig ulykke med båt/padler i disse områdene, men nå har jeg i alle fall fått sagt fra. Blir spennende å se om politiet har råd til å ha båt på vannet i kveld langs kysten. Mange padlere holder seg på land, og selv padler jeg i et område med altfor mye grunner til at båtførere våger seg ut i det.

Uansett hvor du er: God st.hans!

Om Lars

Jeg bor i Kristiansand, og lever av havpadling. Mer info om meg og firmaet på www.digital-info.no
Dette innlegget ble publisert i Dagbok, Padling. Bokmerk permalenken.

3 svar til Anarki til sjøs

  1. Hans Petter sier:

    Utenfor Åsgårdstrand har det heldigvis ikke blitt vanlig med vannscootere. For noen år siden var det planer om å avsette et område nærmere Horten til vannscooterbane, men de ble heldigvis stoppet. Både den lokale seilforeningen og turistforeningen argumenterte mot planene. Den gangen jobbet jeg litt i kulissene ved å informere rette personer om planene, og deretter å legge ut synspunktene til den lokale turistforeningen, som jeg da var web-redaktør i, på nettet. Det er et par veldig aktive seilforeninger i området, som bl.a. er flinke til å lære opp unge jolle-seilere, og de har felles interesse med oss padlere. Heldigvis blir det flere padlere for hvert år, noe som styrker våre synspunkter.

    Men det har blitt mange flere båter her som kjører VELDIG fort, både cabincruisere og ribber. Så langt har de holdt god avstand til meg, men det skaper uhygge-stemning å høre brølet fra dem når jeg sitter alene ubeskyttet i en kajakk langt fra land. Flere ganger har jeg valgt å holde meg nær land pga disse hurtiggående båtene. Førerene av disse båtene gjør såvidt jeg vet ikke noe ulovlig. Det er et tankekors at lovlig aktivitet i rekreasjonsområder på fjorden skaper uhygge-stemning.

    I en av kommentarene dine i FVN inviterer du en pro-vannscooter person til å sitte i kajakk mens scooterene raser forbi. Jevnlig diskuteres det om det er OK å drikke alkohol for førere av motorbåter. Da ønsker jeg alltid at de som synes at det er OK, skal få oppleve å sitte i en kajakk og se rett inn i baugen på en cabincruiser som nærmer seg VELDIG raskt, og så si om de synes at det er OK at føreren er påvirket av alkohol. De lyver hvis de svarer at der er OK.

    Jeg ser også at minst en av de andre kommentar-skriverene i FVN mener at padlere bør holde seg unna fjorden der de selv leker. Jeg har erfart de samme synspunktene, også tilsvarende mot syklister. Mange føler at en sterk motor og/eller noen tonn glassfiber/stål gir dem rettigheter ovenfor myke trafikanter. I mine øyne er det fascisme.

    Vi padlere har to utfordringer på dette området. 1 ikke bli innvolvert i ulykke, 2 ikke la den hurtigkjørende trafikken ødelegge gleden vår. Selv må jeg jobbe med punkt 2. Jeg burde sikkert ført opp et punkt 3, argumentere mot galskapen, slik som du gjør. Det er flott at du fronter saken og at du bidrar til at det blir flere av oss.

  2. Hans Petter sier:

    Aftenposten har en artikkel i dag om politibåtene på Sørlandet, se http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4157503.ece.

    Selv er jeg litt splittet i synet på politibåter for å kontrollere småbåttrafikken. Jeg vil ta en analogi til kvalitetskontroll i industrien. Tidligere ble kvalitetskontrollen utført med kontroll og sjekk av de ferdige produktene. Det fungerte dårlig. Kvaliteten blir dårlig hvis ledelsen tenker kortsiktig fortjeneste, ingeniørene tenker tidsfrister og ytelse og arbeiderene tenker akkord. Det nytter ikke å kontrollere seg til god kvalitet under slike forhold. For ca ca 35 år siden tok japansk industri den vestlige industrien på sengen. De begynte å produsere TV-er som virket, biler med få feil, etc. Japanerene lot kvalitetstankegangen gjennomsyre hele organisasjonen, fra ledelse til arbeidere. De la også vekt på at hver enkelt måtte forstå hvorfor ting måtte gjøres slik og slik, ikke bare bli fortalt det.

    Tilsvarende for vannscootere og raske båter. Hvis vi som samfunn lar vannscooterene få slippe til overalt, kan vi glemme ro i de mest benyttete rekreasjonsområdene på fine sommerdager. Ingen politibåt kan forhindre det vha kontroller. Tilsvarende for ribber med kraftige motorer. Folk som f.eks. kjøper en ribb med 250 HK motor, vil kjøre raskt og tyne grenser. Hvis ikke hadde de ikke kjøpt en slik båt. Ingen politibåt kan forhindre det. Som jeg skrev i den forrige kommentaren min; mye av aktiviteten som er uheldig for oss er lovlig, og den kan heller ikke politiet gjøre noe med.

    Men jeg er splittet i synet på politibåter. Når forholdene har blitt slik de nå er, mener jeg selvfølgelig at politiet bør være tilstede og ta de som bryter loven.

  3. Lars sier:

    Følger deg veldig på den Hans Petter!
    Snakket lenge med en vannscooter-kjører på fredag. Han var av de som tok hensyn, men jeg gjentok flere ganger at hvis vi slipper dette fritt blir det enda flere idioter der ute…

    Politiet kan aldri bli løsningen, de er bare et plaster på såret… Men, når du først har skrubbsår er det bedre enn ingenting!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.